Industrispår parallellt med linje och en krysstation

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

KristoferJaxne

Industrispår parallellt med linje och en krysstation

Inlägg av KristoferJaxne »

Ett återkommande problem (i alla fall i N-Re vad jag hört) är bristen på linjemoduler i förhållande till mängden stationer och liknande. Många vill ju gärna bygga något mer utmanande med stationer och industrispår, och så även jag. En lösning jag funderat på är att kombinera industrispår och linje på samma modul. Ett sidospår till en industri och parallellt med detta går en linje som passerar förbi modulen till andra änden. På så sätt går det att bygga något spännande industriområde och samtidigt få mer linje på samma gång.
Men det behövs ju också en driftplats eller en linjeplats där sidospåret ansluter till linjen. En tanke jag har är att modulen med linje och industri (som i detta exempel är två sektioner som tillsammans utgör 200 cm) i ena änden är anslutning mot dubbelspår och i andra änden enkelspår med bara linjen ut. Det skapar flexibilitet då detta kan fungera både fristående mitt på linjen, eller som en förlängning av en befintlig station/driftplats med dubbelspår ut. Fristående behövs det dock en anslutning mellan linjen och sidospåret och då funderar jag på om en krysstation kan vara en lösning för att få en driftplats i anslutning. Krysstationen kan ju även den användas fristående vid behov utan linje/industri-modulen. Bifogar ett exempel. Spåren på industriområdet är bara ett exempel för att visa i grova drag var de kommer ligga och ingen faktisk spårplan att kommentera i detta läge.

kryss-linje-industri-1.png

Detta gör att enkelspårslinjen hamnar närmare modulkanten. Vad för avstånd är rekommenderat att ha mellan modulkanten och spåret? I detta test räknade jag på ca 10 cm och med en kurvradie på ca 70 cm blir det rimliga mått på industriområdet för att få plats med en intressant spårplan där. Linjen räknar jag med att den skulle ha lite lägre STH förbi i och med de snävare radierna.

Krysstationen blir en egen driftplats som antingen kan fungera som en krysstation på en dubbelspårslinje eller tillsammans med linje/industri-modulen blir en övergång från dubbelspår till enkelspår. Signaler till krysstationens driftplats skulle på den högra sidan i bilden antingen kunna placeras direkt på kryssmodulen eller istället flyttas ut till industri/linje-modulen. Vid det senare valet går det också att göra en mer anpassad installation av signaler för detta scenario.

kryss-linje-industri-2.png

Nackdelen delen med att flytta ut signalerna till industri/linje-modulen är att de då inte följer med om krysstationen skall användas fristående. Men detta löser man genom att även lägga till en signalmodul och då kanske få acceptera mindre flexibilitet med valet av signaler. I detta fall för att fungera som en realistisk driftplats.

kryss-linje-industri-3.png
kryss-linje-industri-3.png (11.49 KiB) Visad 285 gånger

Vad tror ni om detta koncept? Kan det vara något som skulle kunna fungera? :)
Något mer att tänka på än att inte ha för litet avstånd mellan modulkant och spåret?
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Kontakt:

Re: Industrispår parallellt med linje och en krysstation

Inlägg av AlexanderEhn »

Kul att du är inne på det det här teamat! Har tänkt mycket på samma.

Det jag landade i är en lösning med en huvudlinje som går över gaveln 120mm från centrum, alltså 80 mm från kant på en N-Re gavel.
Skärmbild 2026-03-01 002427.png
Här är en ritning över hur gavlarna blir.
Moule face plat_N-ReF1 - AmN-I 80 mm edge - 1-1.25.pdf
(235.98 KiB) Nerladdad 11 gånger

På min Kombihamn går spåret över den vänstra gaveln 80 mm från kant.
Läs gärna mer i byggloggen: viewtopic.php?t=3952&start=100
Skärmbild 2026-03-01 003456.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"