Grimlövträffen H0-På svenska spår 2001-2010

Svenskt Modulforum är arrangör.
HugoLindahl

Grimlövträffen H0-På svenska spår 2001-2010

Inlägg av HugoLindahl »

Hej på er,

Vi kommer köra epok mellan 2001 till ca 2010 dvs från att Green Cargo bildas.

Banplanering pågår och jag räknar med att vara färdig senast siste januari för att ge Stefan februari på sig att planera trafikspelet.
Avstämning av moduler kommer ske per mail och lista över anmälda kommer inom kort.

Preliminär bana bifogas

Rullande materiel
Behovet av rullande materiel till trafikspelet läggs ut när trafikspelet är klart (ett par veckor innan träffen). Förslag på tåg att köra välkomnas.
Alla bör ta med sig minst 5 godsvagnar till vagnlasttrafiken. Du kan redan nu förbereda dessa godsvagnar med att tillverka vagnkort: https://wagoncardapp.azurewebsites.net/

Teknik
Vi kör med LocoNet och FRED-körhandtag. Stationsägare förväntas ha med sig egen godkänd booster samt LocoNet-uttag så det räcker för stationens behov samt minst 5 meter ut på linjen åt bägge håll. LN-boxar och skruvtvingar för dessa kan köpas här: https://www.h0fine.de/Shop2/index.php?cPath=2
Centralsystem ROCO Z21. Vi kan eventuelt ordna så vi även kan använda trådlösa FRED-körhandtag (wiFRED).

Mer info kommer :)

/Hugo
Bilagor
H0 Grimslöv 2026.png
Fredman

Re: Grimlövträffen H0-På svenska spår 2001-2010

Inlägg av Fredman »

Hejsan.
Ser bra ut men gärna en lista med moduler per deltagare.
MVH Thomas
HugoLindahl

Inlägg av HugoLindahl »

Hej,
Det kommer under helgen. Kan ske någon förändring efter det. Beroende på om jag tolkat allt rätt.

/Hugo
HugoLindahl

Inlägg av HugoLindahl »

Hej på er!

Nu är det nära, bannan är klar och vi laddar in för en härlig helg!

Uppdaterar med ny bild på med mindre justeringar.

/Hugo
Senast redigerad av 2 HugoLindahl, redigerad totalt 2026 gång.
Martin

Inlägg av Martin »

Denna gång kan man välja mellan två typer:
- SWD FREDi är en standard FRED med upp till 12 funktioner
- BREMS-FREDi har en speciell kapp för att bromsa lok. Den kan även fungera som en vanlig FRED.
Har själv provat att BREMS-FREDi och tyckte det var en kul grej. Alla är inte lika imponerade men det passar till vissa lok, tex ånglok, disel och andra lite äldre typer.

Så då skaffade jag ett sådant, kostar någon hundring eller två mer än en vanlig fred men man kan naturligtvis använda den som en vanlig fred lika bra.

Om jag fattat det rätt - och det gör ju inte jag alltid - så ändrar man inget i handtaget utan man ändrar i CV:na på lok dekodern.

Försökte följa med på fremo.net hur man skulle göra, dvs vilka CV man skulle ändra. Kändes att råden och cv-änringar var lika många som det finns medlemmar i fremo. Så tror ni jag fattade nåt - det gör ju inte jag alltid - ja nåt, för för nåt hände, det bromsade in men... :?: :evil: :lol: ….och sen gav jag upp.

Nåväl – tar med en BREMS-FREDi till Grimslöv, är någon sugen så kan ni pula med det, eller om du redan kan så får du gärna visa.
Annars får jag ta tag i det igen senare (Läs: nån gång - kanske...).

Ses snart, packa bra och kör försiktigt.
Skriv svar

Återgå till "Grimslöv 2026"