Hej.
Stationen Munkeröd styrs via Roco Z21 och Z21-appen med Möllehems dekodrar som Stefan provat för tredje gången vid Geflemodul.
Verkar fungera bra.
Kan man styra andra märken via Z21 t.ex. Uhlenbrock bara det är loconet?
Någon som provat?
MVH Thomas
Loconet=Loconet?
Re: Loconet=Loconet?
LocoNet är en bra standard 
Speciellt Uhlenbrock som du nämner, har mycket LocoNet-prylar.
Speciellt Uhlenbrock som du nämner, har mycket LocoNet-prylar.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1469
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Loconet=Loconet?
Möllehels grejor kommunicerar via LocoNet.
När man använder LocoNet på modulträffar är det viktigt att separerat LocoNet för handtagsbussen från LocoNet för den interna styrningen av stationen. Dessa två system får inte kopplas ihop.
Jag använder en Z21 och en trådlös router, samt en Android surfplatta för den lokala styrningen. I surfplattan har jag installerat Möllehems app för att konfigurera alla kort, samt Z21-appen för att styra växlar. Z21-appen kommunicerar med Z21 via det API som innebär att man kan skicka både XpressNet (XBUS) och LocoNet (LNET)-meddelanden via vanlig nätverkskommunikation. Jag antar att Z21-appen endast kommunicerar via XBUS. Lägger man om växlar via ansluten ROCO MultiMus visas detta nämligen i appen. Z21 har den fördelen att XBUS-kommandon replikeras ut på LNET och tvärt om. Z21 LAN-protokoll finns dokumenterat.
Tågvägarna har jag lagt in i Möllehemskorten, så dessa har en egen växeladress. Även dessa kan man lägga om från en ROCO MultiMus, men växlarnas läge ändras inte i Z21-appen, vilket ju är lite förvillande. Så jag kommer även att lägga in tågvägarna i Z21-appen. för då visas de med en grön linje, som ju är mycket tydligt.
Alla typer av enheter, oavsett fabrikat, som kan användas för att styra växlar via LocoNet bör ju fungera, efter som det är en standard. Den publika delen kallas för LocoNet Personal Edition och finns dokumenterad, och omfattar även växelstyrning.
När man använder LocoNet på modulträffar är det viktigt att separerat LocoNet för handtagsbussen från LocoNet för den interna styrningen av stationen. Dessa två system får inte kopplas ihop.
Jag använder en Z21 och en trådlös router, samt en Android surfplatta för den lokala styrningen. I surfplattan har jag installerat Möllehems app för att konfigurera alla kort, samt Z21-appen för att styra växlar. Z21-appen kommunicerar med Z21 via det API som innebär att man kan skicka både XpressNet (XBUS) och LocoNet (LNET)-meddelanden via vanlig nätverkskommunikation. Jag antar att Z21-appen endast kommunicerar via XBUS. Lägger man om växlar via ansluten ROCO MultiMus visas detta nämligen i appen. Z21 har den fördelen att XBUS-kommandon replikeras ut på LNET och tvärt om. Z21 LAN-protokoll finns dokumenterat.
Tågvägarna har jag lagt in i Möllehemskorten, så dessa har en egen växeladress. Även dessa kan man lägga om från en ROCO MultiMus, men växlarnas läge ändras inte i Z21-appen, vilket ju är lite förvillande. Så jag kommer även att lägga in tågvägarna i Z21-appen. för då visas de med en grön linje, som ju är mycket tydligt.
Alla typer av enheter, oavsett fabrikat, som kan användas för att styra växlar via LocoNet bör ju fungera, efter som det är en standard. Den publika delen kallas för LocoNet Personal Edition och finns dokumenterad, och omfattar även växelstyrning.
- Bilagor
-
- Z21_LAN_Protokoll_V1.13.pdf
- (1.62 MiB) Nerladdad 776 gånger
-
- loconetpersonaledition.pdf
- (106.16 KiB) Nerladdad 785 gånger