Pikart MMM moduler
- Carl-Johan Bergström
- Kontakt:
Re: Pikart MMM moduler
Nu har jag fått en byggsats levererad, så är väl bara att skruva ihop den, men en lite undran: Hur mycket lim har ni som redan monterat använt? Är det bara plywood-remsorna under spåret man limmar eller har ni satt lim i alla skarvar? Finns det risk för att modulen kan bli skev om man inte har ett absolut plant underlag?
-
Jag har satt ihop ett antal Pikart-moduler men inte limmat skarvar eller där jag skruvar. Använder korkbanvall som jag limmar och sätter därför inte dit plywoodremsorna.
Plant underlag underlättar arbetet. oavsett risken för att det kan bli skevt. Brukar ha en vinkelhake och kolla hörnen när jag bygger.
Plant underlag underlättar arbetet. oavsett risken för att det kan bli skevt. Brukar ha en vinkelhake och kolla hörnen när jag bygger.
- StefanFjällemark
Hej
I höstas börjande jag köpa modulbyggsatser från Pikart. Till dags dato har jag byggt 16 Pikart-moduler och två (icke-Pikart) övergångsmoduler FREMO-MMM dubbelspår, då jag bygger FREMO-dubbelspår. Premiär i Grimlöv om några veckor. Här är några av mina erfarenheter:
BILD 2: Elinstallationer: MTB MP5 växelmotorer och Möllehem styrning. Notera att i Möllehems dokumentation för Switch5, så krånglar man till det i beskrivningen av hur man ansluter MP5 till dekodern. Jag läste på, och såg att MP5 kan anslutas både med tre-tråd (som ett magnetrelä) eller med två-tråd som t.ex. Tortiose). Möllehem anger endast den första metoden, medan jag använt två-tråd och det gör anslutningen enklare.
I höstas börjande jag köpa modulbyggsatser från Pikart. Till dags dato har jag byggt 16 Pikart-moduler och två (icke-Pikart) övergångsmoduler FREMO-MMM dubbelspår, då jag bygger FREMO-dubbelspår. Premiär i Grimlöv om några veckor. Här är några av mina erfarenheter:
- Först och främst är jag väldigt nöjd, jag hade aldrig kunna bygga moduler med samma precision och kvalitet till det priset och på den tiden det tar att sätta ihop deras byggsatser.
- När man skruvar ihop modulerna kan träet spricka i bland, så numera förborrar jag de ställen där den risken finns.
- Jag använder blygsamt med trälim, penslar på lite i skarvarna, men jag tror man kan bygga även utan lim.
- Jag har haft plant underlag när jag bygger (köksbänken). Men viktigare är att alla förband passas ihop tajt och med precision. I bland har jag använt tving för detta innan jag skruvar.
- Jag målar undersidan på alla moduler med vit färg, det gör det enklare att se installationerna.
- Har limmat M10 brickor runt de hål som modulskruvarna ska sitta i för att minska slitage.
- Sidorna målar jag svart och har även hittat svart skruv för benfästena (VMJF:s) och svart skruv till det plexiglas jag ska som avåkningsskydd där spåret går nära kant.
- Jag använder tieplates i modulskarvarna och löder fast rälerna på fyra ställen.
- INGEN KORK under spåren, jag limmar direkt på träet, allt enligt FREMOs rekommendation. Använder trälim och tur är det, var tvungen att riva upp ett antal gånger när jag inte var nöjd.
- Spåren är PECO CODE 75, för det var det jag hade hemma av växlar och flexspår sedan länge.
BILD 2: Elinstallationer: MTB MP5 växelmotorer och Möllehem styrning. Notera att i Möllehems dokumentation för Switch5, så krånglar man till det i beskrivningen av hur man ansluter MP5 till dekodern. Jag läste på, och såg att MP5 kan anslutas både med tre-tråd (som ett magnetrelä) eller med två-tråd som t.ex. Tortiose). Möllehem anger endast den första metoden, medan jag använt två-tråd och det gör anslutningen enklare.
Jag ligger lite i lä efter Stefans 16 moduler men har i alla fall fått ihop 6. Den första limmade jag inte men jag tyckte den blev lite 'slamrig' så sen började jag limma lite sparsamt. Jag tycker det känns bättre, om det sen är nödvändigt...nja kanske inte.
Något som ÄR nödvändigt tycker jag däremot är att förborra hålen. Dessutom försänker jag alla skruvar som ska dras in i gaveln.
Jag använder korkbanvall och ser ingen anledning att inte göra det, det funkar bra för mig.
I övrigt är Stefans tips, baserade på rejäl erfarenhet som de är, väl värda att följa!
Avslutningsvis och lite off-topic, jag använder MGP-prylar till allt där såna kan användas. Förutom att de tycks funka klockrent har deras (Anders) support varit snabb, vänlig och utrustad med ett oändligt tålamod med mina frågor.
/H
Något som ÄR nödvändigt tycker jag däremot är att förborra hålen. Dessutom försänker jag alla skruvar som ska dras in i gaveln.
Jag använder korkbanvall och ser ingen anledning att inte göra det, det funkar bra för mig.
I övrigt är Stefans tips, baserade på rejäl erfarenhet som de är, väl värda att följa!
Avslutningsvis och lite off-topic, jag använder MGP-prylar till allt där såna kan användas. Förutom att de tycks funka klockrent har deras (Anders) support varit snabb, vänlig och utrustad med ett oändligt tålamod med mina frågor.
/H
- AlexanderEhn
- Kontakt:
Vad roligt att höra! Hade ingen aning om detta projekt!StefanFjällemark skrev: ↑2025-02-11, 10:39 Hej
- ...............
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
De där svarta skruvarna du hittat, var kan jag köpa sådana. Med släta huvuden förmodar jag?StefanFjällemark skrev: ↑2025-02-11, 10:39 *]Sidorna målar jag svart och har även hittat svart skruv för benfästena (VMJF:s) och svart skruv till det plexiglas jag ska som avåkningsskydd där spåret går nära kant.
Jag har skaffat Pikartmoduler och VMJF's ben och benfästen. Jag ser fram emot att bygga några raka enkelspårsmoduler.
Imponerande bygge!

- StefanFjällemark
Jag tror jag köpte bultarna via Conrad, men efter sökning hittade jag artikelnumret här: https://www.destaale.nl/blackline-slotb ... 30-25.html. Notera att bilden inte visar den exakta produkten. De säljs i lådor om 25 st. komplett med bult, bricka och mutter. Priset per låda ligger på runt €17, SEK 190, vilket ger ett pris per bult på knapp 8 kr.
VMJF benfäste kräver 4 bultar, och har man fyra ben krävs 16 bultar per modul blir ca 128 kr/modul. Men har man svarta modulsidor blir det helt klart snyggast med svarta bultar.
Eftersom det är vagnsbultar och är fyrkantiga ca 5 mm från skallen, borrar jag 8 mm hål med benfästet som mall fastsatt med tving. Därefter försänker jag hålen på utsidan så att det blir lite plats för den fyrkantiga delen av bulten. Det gör det också lättare för bulten att fästa i träet när man drar åt muttern.
Och glöm inte krokar på insidan av modulen för att kunna hänga upp kablar, t.ex. för hantagsbussen.
VMJF benfäste kräver 4 bultar, och har man fyra ben krävs 16 bultar per modul blir ca 128 kr/modul. Men har man svarta modulsidor blir det helt klart snyggast med svarta bultar.
Eftersom det är vagnsbultar och är fyrkantiga ca 5 mm från skallen, borrar jag 8 mm hål med benfästet som mall fastsatt med tving. Därefter försänker jag hålen på utsidan så att det blir lite plats för den fyrkantiga delen av bulten. Det gör det också lättare för bulten att fästa i träet när man drar åt muttern.
Och glöm inte krokar på insidan av modulen för att kunna hänga upp kablar, t.ex. för hantagsbussen.
Tack för tips! Uppskattas!
Patrik
Patrik
Kan du rekommendera typ av svart färg att använda till modulsargarna. Speciellt gavlarna vill man ju inte ska klibba ihop pga olämplig färgStefanFjällemark skrev: ↑2025-04-30, 11:42 Jag tror jag köpte bultarna via Conrad, men efter sökning hittade jag artikelnumret här: https://www.destaale.nl/blackline-slotb ... 30-25.html. Notera att bilden inte visar den exakta produkten. De säljs i lådor om 25 st. komplett med bult, bricka och mutter. Priset per låda ligger på runt €17, SEK 190, vilket ger ett pris per bult på knapp 8 kr.

- thomas.carlson
Jag rekommenderar svart sidenmatt. Avråder från att måla gavlarna, oavsett färg riskerar de att klibba ihop. Visserligen fungerar bets men den är ju inte täckande.
//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.
Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever
https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.
Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever
https://www.youtube.com/user/tomcarupp