DCC säkra saxväxel Peco SL-E383F

Allmänt om N-skala
AndersJasSvensson

DCC säkra saxväxel Peco SL-E383F

Inlägg av AndersJasSvensson »

Ska man DCC säkra saxväxeln på samma sätt som en vanlig Peco växel?
se bild växeln på ovansidan i bild, en vänster växel är sågad nedanför korset.
IMG_5038.jpeg
;)
Användarvisningsbild
hakang
Kontakt:

Re: DCC säkra saxväxel Peco SL-E383F

Inlägg av hakang »

Jag hittade detta, är det till nån hjälp? https://www.hookstonemodels.co.uk/dcc-l ... s-crossing
BoA

Inlägg av BoA »

Klart och tydlig visas det på https://www.youtube.com/watch?v=VnOqwmUvXG8
Det blir många trådar som skall ner och det går bra att fixa allt med en MGP Servo5.
/Bosse
BoA

Inlägg av BoA »

Nu vet jag inte om du avser att använda MGP Servo5 men om så så får du förklarningen hur det hela skall kopplas.

Det vanliga är att man ser korset som att det har tre olika tågvägar, "rak fram", "från vänster spår till höger" och "från höger spår till vänster".
Numrera växlarna bilder med, 1 uppe till vänster, 2 uppe till höger, 3 nere till vänster och 4 nere till höger.
"rak fram" = 1,2,3 och 4 rakt fram
"från vänster spår till höger" = 1 och 4 sida, 2 och 3 rakt fram
"från höger spår till vänster" = 1 och 4 rakt fram, 2 och 3 sida.
I tågvägarna ovan så blir det att 1 och 4 alltid håller ihop och likaså 2 och 3.
I dekodern kan vi då låta växel 1 "trigga sekundärt" växel 4, och samma sak med 2 som får "trigga sekundärt" 3.
Nu kan vi glömma 3 och 4, dom hänger bara med när vi växlar 1 och 2.
I tågvägarna ovan så finns inte "alla till sidan" med och den vill vi inte ha.
Det löser vi med en regel för växel 1 och en regel för växel 2.
Regeln för växel 1 sätter växel 1 i rakläge om växel 2 läggs i sidoläge. Motsvarande regel för växel2 - den sätts till rakläge om växel 1 sätts till sidoläge.
Nu kan vi styra hela övergången med två knappar. Sätter vi den ena till sida för att köra tåget över den vägen, då hamnar den andra automatiskt i rakläge.
Det finns några som velat ha styrning med 1 knapp!
Då måste den knappen stega mellan de tre godkända tågvägarna. Det kan man få till med lite mer komplicerade regler som skiftar 1 och 2 till nästa steg beroende på innevarande status.
---
De gröna områdenas polarisering då?
Det vänstra gröna området kan kopplas ihop med polariseringsreläet för övre högra växeln, dvs växel 2.
Det högra gröna området kan kopplas ihop med polariseringsreläet för övre vänstra växeln, dvs växel 1.

Växelgata-1.jpg
Bilagor
Växelgata-2.jpg
Växelgata-3.jpg
Växelgata-4.jpg
/Bosse
AndersJasSvensson

Inlägg av AndersJasSvensson »

Jo jag har tänkt o använda MGP servo 5. Så jag får såga först och sedan koppla in växlarna till decodern. Parametersättningen är bra beskriven men det kan vara fel switch för styrning jag har. Det är en switch (on)off(on) och jag tänkte använda buttoms anslutningarna på MGP servo 5 för styrning. Tanken var att använda 2 lägen alla rakt eller alla spår går kors.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"