Höjd på modulen

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
HåkanHessel

Höjd på modulen

Inlägg av HåkanHessel »

Hej!

För att få plats i garderoben och i bilen kommer jag att ha "nakna" moduler som man ställer ut staffaget på. Landskapet kommer sålunda bli bara några centimeter högt under frakt. Som självskyddande dubbelmackor.

När man tittar på gaveldefinitionen ser man att det finns några cm att ta på varje moduls höjd, vilket kan summera sig till att man får in flera moduler i garderoben resp bilen . Jag tänker därför såga bort de understa centimetrarna. Hålen gäller givetvis fortfarande och hållfasthetsmässigt kan det knappast påverka. Gavelhöjd på 7 cm ger 1,5 cm från mitthålets underdel till gavelbotten.

Synpunkter?

Håkan
UBJ

Re: Höjd på modulen

Inlägg av UBJ »

Hej

Jag tror att det fungerar, det som är viktigt är att allt är vinkelrät och att hålen sitter rätt på 1 mm när.
Tänkte du utgå från Pikarts modulbyggsatser eller bygger du helt fritt efter måtten i standarden?
HåkanHessel

Inlägg av HåkanHessel »

Hej igen!

Nej jag kör med mina bastanta 120och 150cm moduler som förra året - hur jag ska tunna ut dem får jag fundera på. Dom funkade OK förra året bortsett från en knix i spåret. Men vid närmare eftertanke var det något krafs med höjeden vid övergång till någon annans modul men det gick att justera på plats.
Användarvisningsbild
GSJ

Inlägg av GSJ »

Hej Håkan!
Höjden på modulerna skall vara 1300 mm räls överkant. Justerbar höjd på benen, gör att eventuella ojämnheter i golvet kan kompenseras.
Glöm inte att modulgavlarna skall vara Fremo-kompatibla. Förra året fick vi skimsa dina moduler för att få in dem i banan.
Mvh
Victoria
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"