Hjälp med kurvradie?

Allmäna diskussioner och information
fs_toni

Hjälp med kurvradie?

Inlägg av fs_toni »

Jag har följande ungefärliga mått på två moduldelar som ska sitta ihop genom vilken det ska gå en enkelspårig industrimodulkurva som svänger sig 120 grader och går vinkelrät in mot gaveln på den ena moduldelen och ut från den andra. Vilken radie bör jag ha på kurvan för att det ska bli symmetri? Med ögonmått får jag det till ca 600mm men tänkte att bland alla duktiga ingenjörer här så kanske någon kan räkna ut det mer exakt?
IMG_3118.jpeg
Användarvisningsbild
kasoe

Re: Hjälp med kurvradie?

Inlägg av kasoe »

Kan denna Excel-fil vara till hjälp?
FREMO_Kurvemodul_v31N_DK-1.xls
(81 KiB) Nerladdad 143 gånger
/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
fs_toni

Inlägg av fs_toni »

kasoe skrev: 2024-10-06, 13:44 Kan denna Excel-fil vara till hjälp?

FREMO_Kurvemodul_v31N_DK-1.xls

/Anders Ö
Tack, det ser lovande ut! Jag får testa. Men det verkar som man själv måste ange radien - vilken jag ville få uträknad...
Dessutom undrar jag hur det funkar när man som jag vill dra spåret över två moduldelar och inte kräver symmetri i spårets övergång mellan de två "interna" gavlarna...
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Jo, så är det ju, jag har suttit och finlirat med siffrorna i arket för att få till moduler som jag vill ha dom... Det funkar även om det är "baklänges" mot vad du önskade...

Finns många parametrar att fixa med i arket, kan hända det går att justera spåret i sidled i gaveln...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"