Varför är det idiotiskt med 128 fartsteg?pcederstrand skrev: ...... är idiotiskt (precis som 128 fartsteg)
"Standard" för funktionsknapps mappning?
Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?
Mitt svar var en reaktion på PeterC:s svar:LLJ skrev:Då är det väl bättre att ta bort "mute" från F8 och lägga något att där?
För har man "mutat" ett lok och det blir strömavbrott t.ex. genom en kortis så slås ljudet på igen.
Bättre att det stannar av om man valt att det skall vara av.
På modulträffar tycker jag definitivt att ljudet ska vara avstängt när strömmen slås på, såvida inte dekodern kommer ihåg senaste inställningen innan strömavbrottet. Jag håller med dig Lars om att det är olämpligt med "mute" som leder till att ljudet slås på igen efter tillfälligt strömavbrott (kortslutning). Har dekodern on/off-funktion som kommer ihåg inställningen även efter ett längre strömavbrott så funkar det ju bra.pcederstrand skrev:Ljud av och på som F1 är totalt slöseri. Obegripligt att ens tänka sig att behöva ha det på en sån knapp.
Det är det första jag flyttar till F8 tillsammans med "volymkontroll" och sedan att ljud sätts på automatiskt vid strömpåslag (så kan man om man vill slå av)
Mvh Daniel
Vad gäller F1 så kan jag hålla med dig, vill gärna ha helljuset där (det finns många standardlok som har det så) Sätta på ljudet gör man ju bara en gång innan man kör så det behöver ju inte vara så lättåtkommligt!pcederstrand skrev:Ljud av och på som F1 är totalt slöseri. Obegripligt att ens tänka sig att behöva ha det på en sån knapp.
Det är det första jag flyttar till F8 tillsammans med "volymkontroll" och sedan att ljud sätts på automatiskt vid strömpåslag (så kan man om man vill slå av)
F1 kommer styra hel/halvljus på allt som moddas
F2 och F3 olika typer tuta (dynamisk) eller lång resp kort
F4, F5 koppel, dörrar, avgångpling (typ Jeco Y6)
F6 för ranger och avstängning fördröjning
F7 ? (typ gnissel)
F8 ljud som sagt
F9 - vad som helst men INGA dynamiska grejor som behövs vid körning
mina funderingar (men som sagt ljud på F1 är idiotiskt (precis som 128 fartsteg)
//peterc
Vad som talar emot är ju att ljudet på F1 är så inarbetat så att folk tar för givet att det är så, men om vi är överens så flyttar jag gärna ljudet till förmån för helljuset på F1 och ljud på F8!
F2 Tuta, instämmer!
F3 Halvfart/rangergång för mig är det knappast förhandlingsbart!

F4 Deaktivering Accleration och utrullning, även detta väldigt viktigt på samma sätt som F3!
Vad gäller 128 körsteg så kan jag inte tänka mig att vara utan det, helt suveränt för mjuka starter och rangering och knappast idiotiskt!
Och att använda F3-F4 vissa situationer är i högsta grad en dynamisk funktion för mig!
Det kan ju vara så att folk kör på lite olika sätt och nyttjar antal körsteg och F3, F4 etc. lite olika, man har helt enkelt lite olika behov och man måste nog ta hänsyn till det!
Men en standard för dom vanligaste viktiga funktionerna tycker jag skulle vara bra nu när vi kör så mycket trafikspel och oftast kör fordon som inte är våra egna!
En funktionslista på körhandtaget eller ett lokkort som visar hur loket funkar tycker jag också är bra om det finns många funktioner, i synnerhet om dom ligger på lite udda funktionsknappar som ofta är fallet med färdiga ljudprojekt som följer lok som olika tillverkare försett sina lok med! (alla är ju olika! *suck*)
På ett lokkort kan man dessutom få plats med lite förebildsfakta som kanske inte är så nödvändigt men mycket trevligt!

Jag håller med att F1-F8 ska vara reserverat för dynamiska funktioner som behövs för körningen!
Mvh. Peter "Eke"