Just nu bygger jag tillsammans med en kompis en ny modulstation. Jag har letat efter en färgstandard för stömkablar på moduler.
Det som verkar solklart är att kablar till rälsen har röd och svart färg.
Vilken färg skall man använda till växelkorset ( hjärtstycket) i en växel, färger på strömkablar till belysning mm?
Finns det någon utarbetad standard?
Färger på strömkälla.
- BengtOhliv
Färger på strömkälla.
Bengt Ohliv
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Mohult, Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Mohult, Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Re: Färger på strömkälla.
Finns nog ingen utarbetat standard förutom matningen genom modulen.BengtOhliv skrev: 2024-08-19, 14:48 Just nu bygger jag tillsammans med en kompis en ny modulstation. Jag har letat efter en färgstandard för stömkablar på moduler.
Det som verkar solklart är att kablar till rälsen har röd och svart färg.
Vilken färg skall man använda till växelkorset ( hjärtstycket) i en växel, färger på strömkablar till belysning mm?
Finns det någon utarbetad standard?
Du kan nog använda vilka färger som helst, men märk dem gärna och gör något enkelt dokument på dina val.
//Anders
- AlexanderEhn
- Kontakt:
Jag använder grön tråd till hjärtstyckena så att jag med säkerhet inte blandar ihop det med svart och röd. Valde bort grå, orange, gul och vit då de används till dekoderinstallationer.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Flera av de moderna modulerna har blå till hjätstycket
Gul har du valt bort och det är bra då den även används till mittledare i 3R-moduler.
Det finns många 2R/3R-moduler som har svart+gul+röd ut i gavel.
Det finns många 2R/3R-moduler som har svart+gul+röd ut i gavel.