Höglandståg H0-banan

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1345
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Höglandståg H0-banan

Inlägg av StefanFjällemark »

Annorlunda trafikspel
Eftersom många vill kunna köra med egna tåg, kommer trafikspelet att bygga på att man bara kör egna tåg (eller frågar om man kan låna tåg av någon annan). Det innebär att vi kör trafikspel även under publika delen av träffen.

Så här kommer det att fungera:
  • Tjänsterna utformas så att de följer ett tågs omlopp, så att ägaren av tåget kan följa sitt tåg tillbaka till utgångspunkten. Då behövs inte heller lok- och vagnkort.
  • Tjänsterna bokas i förhand av deltagarna och man kan inte kan boka nytt tåg förrän man kört klart den förra bokade tjänsten.
  • Tjänsterna är av två typer: a) heltåg och b) vagnslasttåg där växling sker längs vägen. Heltågen är på förhand bestämda att vara persontåg eller godståg.
  • Man ska ha med eget körhandtag med kabel som passar till EkeBus.
  • Lokadress bokas i samband med att man bokar sitt tåg.
  • Heltåg, både person- och godståg ska plockas av när tjänsten är klar. Även godstågslok för vagnslasttrafiken plockas av när tjänsten är klar, däremot inte godsvagnarna som ingår i vagnslasttrafiken.
  • För heltåg (både person- och godståg) skall ägaren så för både lok och vagnar, alternativt ett motorvagnståg, dvs. komplett tåg.
  • För godståg med vagnslaster bidrar ägaren endast lok, men vagnarna kan komma från flera deltagare.
    Växlingen förenklas och sker utan vagnkort, så att alla kan bidra med vagnar.
  • På varje driftplats med godstrafik placeras ett lämpligt antal godsvagnar av olika slag ut. Antalet och eventuellt också littera skall vara bestämt på förhand och dokumenteras så att godstågen får rätt antal vagnar vid avgång.
  • På de driftplatser där växling skall ske, skall man byta ut angivet antal vagnar genom växling och utan hantering av vagnkort. Vi har testat detta växlingskoncept för några år sedan i KMJ och det funkade och deltagarna var nöjda.
  • Stationsbemanning och tågklarering sker som vanligt, här är det ingen skillnad.
  • Deltagare kan även bidra med växellok inkl. körhandtag. Även dessa lok kan bytas ut efter hand om man har lust att prova fler lok. De bokas t.ex. per spelomgång inkl. adresser innan de sätts på spåret.

Vad ska man ha med sig?
  • Moduler, moduler, moduler...
  • Alla driftsplatser som är över 2 meter långa skall ha egen booster av modell TAMS B4/B6 eller LENZ 102/103.
  • Bemannade driftsplatser skall ha minst 30x80 cm fri bordsyta minst 110 cm från golvet och ägaren skall tillhandahålla pennor!
  • Egna tågsätt man vill köra med, inkl. körhandtag. Här spelar koppel ingen roll.
  • Godstågslok och växellok, inkl. egna körhandtag: dessa måste ha bygelkoppel eller krok som funkar ihop med bygelkoppel.
  • Många godsvagnar med bygelkoppel för vagnlasttrafiken. Inga vagnkort behövs.
  • EkeBus paneler och kablar så det räcker för hela banan.
  • Telefonsystem (även Meldeboksar kan användas på enkelspårsträckor)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3572
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Höglandståg H0-banan

Inlägg av daniel »

StefanFjällemark skrev: 2024-06-19, 18:50
  • Många godsvagnar med bygelkoppel för vagnlasttrafiken. Inga vagnkort behövs.
Eftersom trafiken är utan vagnskort antar jag att det blir mycket viktigt att godsvagnarna är uppmärkta så det framgår vem som äger vilken vagn.
Skriv svar

Återgå till "Höglandståg 2024"