Inspiration till industrimoduler/industriområden

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av daniel »

Stort tack! :)
Daniel Rydell
Inlägg: 395
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av Daniel Rydell »

Daniel Rydell skrev: 2024-04-17, 20:44 I andra änden av Rome (NY) hittar vi fler trevliga saker. Efter ett rundgångsspår slutar denna del av linjen i en byggnad som jag inte kunnat hitta någon information om, men storleken och utseendet tigger om att bli avbildad. Att det stod ett litet växellok när Google passerade gör ju inte saken sämre.
rome05.jpg
Länk till Google
Nu har jag lyckats hitta lite mer om byggnaden, den används som verkstad för Adirondack Scenic Railroad. Vid något fototillfälle stod tre lok utanför innan korsningen.

Att bygga en liten verkstad tilltalar mig. Den skulle kunna ta 3-5 vagnar i veckan för underhåll och mindre reparationen. Tom in, tom ut, och kan ta vilken vagntyp som helst. En vagn i veckan kan vi väl skicka också med nya hjulaxlar eller andra reservdelar.
Daniel Rydell
Inlägg: 395
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av Daniel Rydell »

Coca Cola Bottling Company United i Marietta, Georgia tar upp cirka fyra hektar, en stor byggnad och stor asfalterad yta för både personbilar och lastbilar. Nedanför en slänt längs med ett industrispår ligger ett stickspår med en liten lastplats under tak, avsedd för tankvagnar.

Lastplatsen kan avbildas nästan i sin helhet, och lutningen upp mot parkeringen kan bli ett snyggt slut på modulen. Då slipper man den stora byggnaden och massvis med bilar och lastbilssläp på parkeringen. Förmodligen blir växlingen inte speciellt omväxlande (oavsiktligt skämt), men platsen ser i alla fall trevlig och modellvänlig ut.
CocaCola1.jpg
CocaCola1.jpg (266.91 KiB) Visad 377 gånger
CocaCola2.jpg
CocaCola3.jpg
Länk till Google
Daniel Rydell
Inlägg: 395
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av Daniel Rydell »

Följer man spåret förbi Coca Colas lastplats kommer man först till Flowers for Cemeteries Inc och ett kvarter senare till vad som eventuellt tillhör Metal Coaters of Georgia (googlar man på namnet som står på byggnaden hittar man en annan byggnad intill ett annat stickspår, några kvarter bort.

Att döma av spårens skick (och det faktum att det växer träd precis intill spåret, strax utanför bilden) tror jag inte att någon av industrierna längre får några godsvagnar, men miljön och byggnaderna skulle inte kräva alltför mycket jobb att avbilda. Jag tänker att särskilt Metal Coaters (sista bilden) skulle vara ett utmärkt projekt för kitbashing av Pike Stuffs byggnader.
marietta4.jpg
marietta5.jpg
Senast redigerad av 1 Daniel Rydell, redigerad totalt 2024 gånger.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3567
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av daniel »

Tack för tipsen!
Dock ser jag inte något stort träd strax efter växeln på sista bilden. Någon bild som saknas?
Daniel Rydell
Inlägg: 395
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Inspiration till industrimoduler/industriområden

Inlägg av Daniel Rydell »

daniel skrev: 2024-05-28, 23:04 Tack för tipsen!
Dock ser jag inte något stort träd strax efter växeln på sista bilden. Någon bild som saknas?

Både ja och nej. :D
Jag bestämde mig för att utelämna en bild men glömde ändra texten. Texten är nu korrigerad.
Skriv svar

Återgå till "americaN"