Plywood eller MDF

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 962
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Plywood eller MDF

Inlägg av kasoe »

Jag har kommit till den personliga insikten att den lättaste kompromissen att göra när det gäller Pikarts-moduler är på min sida...
Av alla mina planer så kan man "shoppa runt" lite och använda moduler för t.ex. H0 eller tom 0 även för andra normer i N, sen gör man en "adaptermodul" i ändarna och löser det den vägen. Han har t.ex. stora platta moduler i andra skalor/standarder än AmN (som jag bygger) som går att använda om man vill göra en större station... Vill man gå neråt har han T-track-moduler i mindre format.

Om man mailar lite med honom så kommer också erbjudandet om "Custom" upp, men då tillkommer faktorn "tid" på ett sätt som man ofta inte kan hantera när man är drabbad av bygginspiration... ;)

Om du har rätt eller fel kan bara du svara på...
Min slutsats med ovan resonemang måste dock bli: "Pikart är alltid rätt, passar det inte är det sannolikt jag som har fel..." ;)
RobertKlarén skrev: 2024-04-25, 08:20 Tack alla för inspel.

Rörande Pikart; för linjemoduler är det säkert bra men om man vill krångla till det med industriområde med udda mått blir det nog till att kapa plyfa i alla fall.

Eller har jag fel?
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Daniel Rydell
Inlägg: 386
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: Plywood eller MDF

Inlägg av Daniel Rydell »

RobertKlarén skrev: 2024-04-25, 09:22
Daniel Rydell skrev: 2024-04-25, 09:17 Pikart ska denna vecka börja kapa till mina industrimoduler som tagits fram efter mina önskemål och mått.
200 zloty kostade designarbetet och sen betalar jag per modul, mellan 50 och 100 zloty beroende på storlek.(Zlotyn står nu runt 2,7 kr.)
Plus frakt!?

Har du en skiss på vad du ska bygga?
Plus frakt ja, frakten för mina beställda 13 moduler blev 85 zloty, inte så farligt.
13 moduler må låta mycket men de flesta är ganska korta och inte mer än 20 cm breda.
Skisser/byggtråd kommer så småningom.
Tompa
Inlägg: 2418
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Plywood eller MDF

Inlägg av Tompa »

Man kan göra lite kombo också. Jag och Micke Westberg håller på med en station (H0 dock) men där vi har infartskurvor från Pickart och sedan är stationsmodulerna snickrade med ply. Man kan tänka, vad vinner man på det. ja varje modul tar ju sin tid att bygga och jag bygger en Pikart snabbare än handsnickrat. Och då har vi ändå tillgång till ett riktigt bra byggbord för handsnickrat med med hållare att spänna fast prefadgavlar
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 773
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Plywood eller MDF

Inlägg av FreddePettersson »

Plywood, alla dar i veckan. Punkt
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
LarsRobert
Inlägg: 1119
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Plywood eller MDF

Inlägg av LarsRobert »

Jag tar det jag har eller kan få tag i (nästan) gratis. Ogillar att köpa men gillar att snickra.
Det viktigaste är att man bygger något tycker jag.
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"