Hur bygga ställverk?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Hur bygga ställverk?

Inlägg av fs_toni »

Under en längre tid har jag nu kört med Rotebro station och terminalen och gradvis bättrat på landskapet. Nu är det dags att under året äntligen börja bygga ställverk och konvertera från manuell till elektrisk styrning av växlar plus installera signaler. Har någon tips på hur och i vilken ordning planerar man interiören av ställverket? Börjar man med dioderna eller börjar man med alla styrkort? Och hur planerar man utrymmet och ytan i ställverket så att alla sladdar får plats som ska koppla samman alla tryckknappar, styrkort och dioder? Är det nån som har bra tips på hur man drar sladd för att undvika ett råttbo av sladdar kors och tvärs inne i ställverket? Börjar man med växelstyrning först och signaler sen? Eller tvärtom? Eller allt på en gång? Och om man tar det i etapper, hur säkrar man då att allt får plats inne i ställverket? (Jag vill helst ha ett så kompakt ställverk som möjligt) Vad har ni för tips och goda råd att dela med er?
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hur bygga ställverk?

Inlägg av hakang »

När jag fixade till panelen till Syltenäs gjorde jag en layout baserad på en ram från IKEA. Jag kapade ner den på höjden iofs men det spelar kanske ingen roll. Vad som spelade roll var att ramen inte var djup nog för att på plats med LED12-kortets bandkabelanslutning. Jag fick böja anslutningen på kortet, något som oroade mig rätt mycket innan jag kunde se att det funkade i alla fall.

Så, jag började med en spårplansskiss i mitt föredragna CAD-system (powerpoint), lade sen ut korten (två paneldekodrar, ett elkort mini och en vardera av LED6 och LED12) där de såg ut att passa. Blev tvungen att göra några justeringar förstås men det var trivialt. Efter att ha spegelvänt bilden hade jag en borrmall för såväl framsida som baksida.

Eftersom de enda lysdioderna jag har är de som visar signalernas läge (enbart infarts- och utfartssignaler) slapp jag installera den julgran som följer om man ska ha lysdioder som ska visa växellägena.

När jag monterade ihop det hela satte jag dit korten ett efter ett, fick göra nån liten justering till (och böja till LED12-kortet...), sen kopplade jag ihop grejerna med loconetkablar en efter en. Sen var det bara att koppla ihop alla omkopplare (jag använder ju vippomkopplare genomgående) och lysdioder. Vad man börjar med är nog inte så viktigt, jag tror jag började med lysdioderna eftersom jag kunde dra led-kablarna under omkopplarnas lödöron. Det här var f.ö. ett jobb jag gjorde med hjärtat i halsgropen, möjligheterna att koppla nåt fel är oändliga.

Tråddragningen blev betingad av processen, lättja och likgiltighet. Jag tänkte ju inte göra nåt fel jag måste leta efter nån gång i framtiden utan stänga igen panelen hermetiskt och sen aldrig titta på insidan igen. Så, råttbo är inte nån missvisande beskrivning skulle jag tro. Det hade ju varit skojigt att kunna visa en bild på hur insidan ser ut, mest i avskräckande syfte då, men nåt sånt finns tyvärr inte. Däremot såg jag till att dokumentera vad som skulle göras och såg till att det var så jag gjorde. Det är väl förresten det bästa tipset jag känner att jag kan ge, DOKUMENTERA ALLT!

Eftersom jag inte ville vara låst till endera sidan av stationen gjorde jag panelen ambidextrös. Låter komplicerat men innebär bara att jag inte har nån text på panelen. :D

Om det här var oklart ber jag om ursäkt. Här finns några bilder på skisserna jag gjorde innan jag satte borr och såg i arbete: http://www.hokey.nu/banbygge/sylten%C3% ... n-46698055

/H
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Hur bygga ställverk?

Inlägg av fs_toni »

hakang skrev: 2024-03-08, 14:01 Vad som spelade roll var att ramen inte var djup nog för att på plats med LED12-kortets bandkabelanslutning. Jag fick böja anslutningen på kortet, något som oroade mig rätt mycket innan jag kunde se att det funkade i alla fall.

.....................

Eftersom jag inte ville vara låst till endera sidan av stationen gjorde jag panelen ambidextrös. Låter komplicerat men innebär bara att jag inte har nån text på panelen. :D

Om det här var oklart ber jag om ursäkt. Här finns några bilder på skisserna jag gjorde innan jag satte borr och såg i arbete: http://www.hokey.nu/banbygge/sylten%C3% ... n-46698055

/H
Tack! Det är just sådana saker som man har nytta av att höra: se upp med djupet, om man börjar med "locket" eller "botten" först, etc. Dessutom en svår avvägning om man ska ha ambidextröst eller informativ text på panelen... Funderar på om det går att ha ett dubbelt panel-lock med texter upp-och ner?
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur bygga ställverk?

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Jag har byggt några stycken
Jag gör ungefär som Håkan, men tänkte att jag beskriver hur jag brukar göra ändå.

- Funderar ut och planera de funktioner på ställverket som du vill ha , dvs vilka brytare knappar behövs för önskad funktion, signalindikering, växelindikering samt läs på funktioner på dom kort du tänker använda ( dvs går ett att lösa funktionen )
- summera ner materialet som behövs.
- börja skissa en panel och börja göra en test montering / plan för korten som behövs
- nu är det bara att jämka mellan utseende och plats och börja leta en lämplig låga / eller bygga en.
- jag ritar i Libre Draw ( här kan man göra på många sätt, efterlika verklighet eller bara göra ett funktionell layout)
- sedan köper jag en utskrift hos en reklamskyltsmakare, på film eller en 2-3 mm tjock platsskiva .
Men det går ju även köpa färgad tunn tejp och tejpa en layout.
- sedan är det bara att montera och koppla och ställa in alla kort mm

/ Fredrik
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Hur bygga ställverk?

Inlägg av fs_toni »

Jag har kapat till måtten på en av IKEAS tavel-ramar som ska få bli lock på ställverket. Sen har jag börjat snickra ihop en liten låda i tunnare plywood. Jag ska ha en tvärsgående skiva inuti där korten monteras som vilar på några klossar eftersom jag vill undvika att montera känslig elektronik endera i locket, i lådans botten eller på dess väggar (tänker på ev stötar).

Lutar åt att själva panelen blir i hårdplast på vilken jag klistrar självhäftande utskrivna bilder av ställverket som jag tar fram i PowerPoint. Sen borrar jag hålen och monterar knappar och dioder. Kommer nog att bli enbart "rättvänd" avbildning (så får man lösa det ändå de få gånger man måste stå på utsidan och TKL:a)

I lådans botten och bakre kant så har jag gjort hål så att man kan stoppa in två skruvtvingar för att skruva fast ställverket mot modulens sidokant på lämpligt ställe.
IMG_0884.jpg
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"