Lokadresser

Allmänt om H0
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Lokadresser

Inlägg av Martin »

Hej

Funderar på det här med adresser. Inom Fremo har man delat upp adressfältet inom flera olika intressegrupper.  Ex H0-Europa nach WW II, H0-Europa vor WW II, H0-USA, N-Europa, america-N, TT, osv

När det gäller "H0-Europa nach WW II" så har Sveriegruppen fått segment 5800 - 5899. Detta administreras av Johny (hoppas jag). Visserligen är den lite inaktuell, men den finns även om den behöver uppgraderas.

Dom 10 första adresserna i segmentet:
Segment 58xxVerwalter: Johnny MalmAdresse Loknummer Epoche Verwaltung
5800 Dm 836+837 III-IV SJ Johnny Malm,
5801 T44 376 SJ Fredrik Pettersson
5802 Ga 1414 SJ Martin Bocek
5803 Da 936 SJ Martin Bocek
5804 Ub 717 SJ Martin Bocek
5805 Da 936 IV SJ Peter Ekelund
5806 F 696 IV SJ Peter Ekelund
5807 T43 217 SJ Thomas Fredman
5808 T44 376 SJ Thomas Fredman 
5809 Ra 987 SJ Thomas Fredman
osv....

Länkar - men måste vara inloggade i Fremo.
https://www.fremo-net.eu/digital
https://www.fremo-net.eu/praxis/digital ... segment58/

Frågan är: om Modul syd och MMM kunde reservera adresserna 5800 - 5899 åt Fremomedlemmar så får vi administrera dem sinsemellan.
Så slipper vi bry oss om adresser när vi ska på möten med Femo, Modul syd och MMM.  

Vad tror ni om det...
Kanske redan till Grimslöv?
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Lokadresser

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej
Det är bra om det finns en enkel princip där det framgår tydligt vem som satt ett fordon med en viss adress på banan.
Visst kan man komma överens om hur adresserna 5800-5899 skall fördelas, men på de träffar där jag håller i DCC skall alla lokadresser utan undantag anmälas, så blir det inga tveksamheter vems adresserna är. Andra kan ju använda 5800-5899 utan att ha en aning om att de är reserverade för svenska FREMO-medlemmar.

Jag brukar ha en lista som läses in i en app som blockar obokade adresser och blockerar övriga adresser att användas i LocoNet. Det brukar stimulera disciplinen att anmäla sina adresser och vilka lok det är.

I Modulregistret finns en möjlighet att lägga in sina reserverade FREMO-adresser, och då personen anmäler sig till en träff som finns i Modulregistret så bokas dessa adresser på den deltagaren. Det innebär också att alla andra FREMO-adresser inte är reserverade för den träffen. En hyfsad kompromiss.

Personligen tycker jag att FREMOs adressreservationer är för mycket administration för nyttan och många adresser som innehavarna inte använder fullt ut. Jag tycker det är mycket enklare med adressbokning per träff, det handlar oftast om färre än 50 lok, och alla kan ha det adress-system som man vill. Själv använder jag alltid lokets nummer som adress, det tycker jag gör det enkelt att komma ihåg.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Lokadresser

Inlägg av Johnny »

Nyttan med Fremosystemet är framförallt när man deltager i internationella träffar med många lok på banan. Det underlättar då att man kan ta med sina förprogrammerade lok med tillhörande körkontroller i förvissning om att ingen annan har valt samma adress.

Omvänt menar jag att man vid svenska Fremoträffar skall respektera adressrymder som utländska deltagare förfogar över.

Dock pågår inom Fremo en diskussion om en eventuell annan metod för adresstilldelning, eftersom de tillgängliga adresserna inte räcker till. (Gäller i huvudsak H0-RE). Något konkret förslag finns inte, och motståndet mot att behöva ändra lokadress är tämligen stort framförallt från deltagare som bidrar med många lok.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Lokadresser

Inlägg av StefanFjällemark »

FREMOs adressreservationer har säkert varit en bra tanke, men den bygger på att alla respekterar adressreservationerna. Det har man ingen garanti för att så sker. Att ingen märker något beror kanske på att det är en ganska liten chans att adresser krockar på en träff. Jag har varit DCC-ansvarig på FREMO-träffar i Danmark och där har man inte följt FREMO-systemet, utan adresser har varit hurlumhej. Det var dessa FREMO-träffar som gjorde att jag ville ha koll på adresserna och blockera körning med obokade adresser.

Även på stora banor handlar det sällan om 50+ lok. Med adressreservation i förväg, som kan ske när man anmäler fordon till trafikspel, så man kan förbereda lok och körhandtag hemma innan man åker på träffen. Man uppnår samma effekt utan att FREMO behöver administrera alla lokadresser. Detta funkar ju fint i Sverige, så varför inte i resten av världen? ;-)

Har en FREMO-medlem reserverade adresser så är det upp till träffarrangören att besluta hur man gör. Använder man Modulregistret för träffanmälan bokas träffdeltagarens reserverade FREMO-adresser automatiskt.

Ska vi svenskar slåss om 100 adresser? Det innebär att man inför varje träff först måste boka en adress i 58xx-intervallet, sedan programmera om sina lok till dessa adresser, sen programmera tillbaka till "min egen" adress när jag kommer hem. Detta är betydligt krångligare än att anmäla befintlig lokadress till träffen. Chansen att bli tvungen att byta lokadress inför en träff är då minimal.

Inom FREMO H0-US använder ett i mitt tycke ett bra system: Det nummer som står på loket är också lokets adress. Man hävdar att det fungerar för man aktivt undviker att ha två lok med samma loknummer.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Lokadresser

Inlägg av Johnny »

Alla system har sina för- resp nackdelar. Att använda lokets nummer är ju inte heller entydigt, särskilt inte från och med UIC-numrens införande.
Ett eventuellt systembyte inom Fremo verkar inte vara på dagordningen i nuläget.

Tror mao att vi får hålla oss till 58xx-serien om vi har tänkt oss att ta med lok till någon träff i Tyskland t ex.
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 154
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Lokadresser

Inlägg av thomas.carlson »

Ursäkta en okunnig som frågar.
Får man i sverige enbart använda 100 adresspositioner inom FREMO? Om jag går med i FREMO och vill ha adress till alla mina 28 lok så lär ju knappast adresserna räcka till. Eller har jag fattat fel. Får man 1 adress per medlem och har samma adress till alla lok?

Jag tycker att Stefan F har ett bra system. Inom MMM med 120+ medlemmar, har vi på de träffar jag varit med om hanterat adresserna så att vi tar upp anmälan på plats och dessutom erbjuder vi hjälp med adressprogramering på plats om det skulle vara krockar.

Att reservera adresser för FREMO känns inte som en bra lösning då flera icke FREMO medlemmar har adresser inom intervallet (bl a jag själv).
//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Lokadresser

Inlägg av Johnny »

Fremoadresserna är framförallt till nytta för de dom deltar i Fremoträffar utomlands, där systemet med anmälan av adresser inte används. Om man inte deltar i träffar utomlands så finns det ingen anledning att få sig tilldelat Fremoadresser.

På svenska Fremoträffar kan andra adresser nyttjas. Dock bör man se till att det inte krockar med utländska deltagare.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"