Detektering 2R/3R

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Detektering 2R/3R

Inlägg av TomasJ »

Funderar på detektering av ström dvs lok på en modul som är 2R/3R. Vilken/vilka av kablarna till spåren (röd, svart) och mittledare (gul) ska gå igenom hålet på transformatorn på strömdetekteringskortet för att det ska känna av både 2R och 3R lok? Räcker det med svart kabel dvs ena rälen eller ska jag istället ta både röd och gul?

Om jag vill kunna känna av vilket av 2R eller 3R lok som står på spåret, behöver jag ju två detektorer. En för röd och en för gul kabel?

Mvh Tomas
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Detektering 2R/3R

Inlägg av StefanFjällemark »

Om du drar ena kabeln via strömdetekorn innan omkopplaren mellan 2R och 3R?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Detektering 2R/3R

Inlägg av TomasJ »

Tack Stefan! Jag tror det är en jättebra idé på de spår som ska kunna ställas om mellan 2R och 3R under drift!

Jag hade tänkt så här på de spår som ska kunna ställas om mellan 2R och 3R under drift via en utgång på dekoder. (Som det står är det ju möjligt med ytterligare ett relä som gör att mittledaren blir strömlös vid 2R drift).
e_spår34.jpg
e_spår34.jpg (53.88 KiB) Visad 318 gånger

Men om jag förstår rätt så föreslår du detta (ny detektering är ringarna med lila färg). Då kan röd detektera 2R lok och gul detektera 3R lok. Eller om separat detektering inte behövs kan både röd 2R+ och gul 3R+ gå igenom samma detekteringsloop.
e_spår34_ver2.jpg
e_spår34_ver2.jpg (53.29 KiB) Visad 318 gånger

På de spår som ska vara fast antingen 2R eller 3R (utan möjlighet att koppla om under drift), så hade jag tänkt denna lösning
el_spår12.jpg
el_spår12.jpg (32.79 KiB) Visad 318 gånger

Vad jag förstår spelar det ingen roll om det är svart eller röd/gul kabel som går igenom hålet/transformatorn på detekteringskortet.
Senast redigerad av 1 TomasJ, redigerad totalt 2024 gånger.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Detektering 2R/3R

Inlägg av TomasJ »

Det finns förstås mer att fundera på och en bit kvar innan det verkligen kan bli omställning mellan 2R och 3R under drift, via en dekoder och kanske ställda tågvägar. Den här detekteringen kommer inte ensam att lösa det, men jag tänker att detektering av loken kommer i vilket fall att behövas. Så när jag bygger vill jag lägga in detekteringen på rätt ställe från början så jag slipper dra om alla kablar senare. Jag har ju idéer om hur man kan göra det här med hjälp av loconetadresser som håller reda på 2R eller 3R på de här två spåren, samtidigt som jag inser att det inte kommer att bli lätt. :D
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"