MGP på moduljärnväg

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Göran Pettersson
Inlägg: 9
Blev medlem: 2022-08-30, 21:23

MGP på moduljärnväg

Inlägg av Göran Pettersson »

Ni som använder MGP på era moduler. Hur kopplar ni dom? Har varje modul sina egna dekodrar eller låter ni två moduler dela på en dekoder med extra anslutningar mellan modulerna? T ex ni har en modul med 3 st växlar och en grannmodul med 2 växlar. Vi säger att de måste spårmässigt vara tillsammans för att fungera. Har ni då en Servo5-dekoder för 3 växlar och en Servo5-dekoder för 2 växlar eller kopplar ni alla växlar till en Servo5-dekoder? Man vill ju helst ha bara en LocoNet-anslutning mellan varje modul men hur gör ni praktiskt för att spara dekodrar.
Daniel Rydell
Inlägg: 386
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: MGP på moduljärnväg

Inlägg av Daniel Rydell »

Min station Hill Valley består av tre delar (vi kan kalla dem A-B-C. A har två växlar, B två och C en. Dekoder sitter på B och där kopplar jag också in ställverket.
När alla delar är på plats kopplar jag in sladdarna från servera på A och C till dekorern.
Göran Pettersson
Inlägg: 9
Blev medlem: 2022-08-30, 21:23

Re: MGP på moduljärnväg

Inlägg av Göran Pettersson »

Har du något smart system vid inkoppling av servon från A och till B? Använder du MGP-s standarddon mellan servo och dekoder?
Daniel Rydell
Inlägg: 386
Blev medlem: 2015-08-30, 21:47

Re: MGP på moduljärnväg

Inlägg av Daniel Rydell »

Jag använder de kablar jag köpte från MGP. Jag beställde lite olika längder, anpassade efter växlarna planering i förhållande till servodekodern.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: MGP på moduljärnväg

Inlägg av LLJ »

Finns det någon rekommenderad maxlängd på kablarna mellan dekoder och servo?
Tänker på risk för störningar.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: MGP på moduljärnväg

Inlägg av daniel »

En varning angående MGP servodekodrar:
Anslut aldrig ett servo när dekodern har spänning. Det kan slå ut servodekodern. Jag har själv erfarenhet av det. Men om man ser till att strömmen är avslagen när man ansluter servona är det ingen fara.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: MGP på moduljärnväg

Inlägg av daniel »

Jag har enbart LocoNet och strömmatning mellan mina moduler. Varje delmodul har sina egna servodekodrar med servon. Men jag har å andra sidan många växlar på varje modul.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: MGP på moduljärnväg

Inlägg av hakang »

För klarhets skull, en modul kan bestå av flera sektioner men är då alltså EN modul ändå.

Jag har några moduler som består av 2, 5 resp. 6 sektioner. Mellan dem har jag:
- På 2-sektionsmodulen (2+2 växlar), en flerpolig kontakt med allt-i-ett (https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p88115
- På 5-sektionsmodulen har jag 10 växlar (1+1+3+3+2) med två dekodrar. Mellan dekodrarna, som är placerade i sektionerna med tre växlar, och de 'yttre' växlarna använder jag servokablar (typ såna som MGP säljer).
- På 6-sektionsmodulen har jag 5 servodekodrar till totalt 18 växlar (+ en semafor), placerade så att det de hanterar finns inom den sektion där de är placerade.

Jag tycker nog alla dessa varianter har sina för- och nackdelar. Kostnaden tycker jag är det minsta problemet med tanke på hur prisvärda MGP-grejerna är, och det är värt en hel del att kunna sätta upp sina moduler snabbt och säkert.

/H
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"