"Standard" för funktionsknapps mappning?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ

Re: "Standard" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av LLJ »

"standarden" kanske kan bestå i att det skall finnas lokkort och hur funktionerna anges på lokkorten och inte hur knapparna är mappade i sig, då det ändå kommer att skilja pga olika typer av dekodrar?

Det är ju bra om även lok med enbart ljus har lokkort, då vet man som "ny" förare av loket att så är fallet.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

@eke and all

Vill man inte diskutera en standard (som jag tycker görs på tok för ofta) så kan man diskutera en REKOMMENDATION som är en helt annan sak. Den är frivillig men ger ändå ett bra stöd för den som funderar på "hur ska jag göra?". Har man inga tyngande argument så är det alltid lättare att följa rekommendationen, men man måste inte... När det är en "standard" så (anser jag) måste man följa den om den ska vara till nytta.

Jag står benhårt fast vid min inställning att ModulSyd inte ska driva några standarder, däremot så ser jag inga problem i att man inom ModulSyd utfärdar ett antal "rekommendationer" som vi har gjort när det gäller modulstandarder t.ex.

Så varför inte utforma en rekommendation för F-knappar som baseras på grundfunktionerna som ska/kan kontrolleras. Sen kan man bygga på det...

Möjligen ren semantik, men totalt avgörande i mina ögon...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

En rekomendation blir alldeles utmärkt för min del!
Känner att jag har ett stort behov av det här till och med bara för mina egna lok med alla olika funktioner dom har, och det finns säkert flera som känner så!

Mvh. Peter

kasoe skrev:@eke and all

Vill man inte diskutera en standard (som jag tycker görs på tok för ofta) så kan man diskutera en REKOMMENDATION som är en helt annan sak. Den är frivillig men ger ändå ett bra stöd för den som funderar på "hur ska jag göra?". Har man inga tyngande argument så är det alltid lättare att följa rekommendationen, men man måste inte... När det är en "standard" så (anser jag) måste man följa den om den ska vara till nytta.

Jag står benhårt fast vid min inställning att ModulSyd inte ska driva några standarder, däremot så ser jag inga problem i att man inom ModulSyd utfärdar ett antal "rekommendationer" som vi har gjort när det gäller modulstandarder t.ex.

Så varför inte utforma en rekommendation för F-knappar som baseras på grundfunktionerna som ska/kan kontrolleras. Sen kan man bygga på det...

Möjligen ren semantik, men totalt avgörande i mina ögon...

Hälsar,
Anders Ö
Användarvisningsbild
LLJ

Re: "rekommendation" för funktionsknapps mappning?

Inlägg av LLJ »

En rekommendation blir nog bäst :)

Men skall rekommendationen vara format på lokkort och hur man anger funktionerna på lokkortet och/eller en rekommendation vilken F-knapp som styr vad?

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Men skall rekommendationen vara format på lokkort och hur man anger funktionerna på lokkortet och/eller en rekommendation vilken F-knapp som styr vad?
Det beror väl på vad du vill rekommendera...?

Själv ber jag att få rekommendera mig... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Frisken

Inlägg av Frisken »

Fredman skrev:Är det verkligen så att stegen blir tätare voltmässigt eller tas övre hälften av körstegen bara bort?
Undrar Gävle
På mina Digitrax så blir värdena i hastighetskurvan halverad och acc + deacc 1/4 av normalvärdena då krypkörningen aktiveras (det finns också en funktion för att enbart åsidosätta acc + deacc såklart)

Hoppas det hjälper mina hemtrakter en aning iaf...

Med vänlig hälsning, Frisken
StaffanWiman

Inlägg av StaffanWiman »

Jag har inte vågat "pilla" jättemycket med dekoderinställnngarna, men CV 3, 4 och 5 har jag försökt ändra på några lok.
Eftersom jag bara har Multimusen så kan jag inte läsa av värden och jag tror inte att man kan göra vad som helst, men dessa tre kan man i alla fall ställa in och det har jag gjort med lyckat resultat på en del lok.
Mina lok är av olika fabrikat och det sitter olika sorters dekodrar i dem (bara vanliga "kördekodrar", inga med ljud och elände i) och olika anvisningar. Bäst och enklast var anvisningarna för loket i Rocos startpaket. Utan dem hade jag knappast vågat börja.
Nu till min fråga: Ett par lok har ESU Guld-dekoder. Där står att värdena är 0-255. Fabriksinställingen är 6, 5 och 255 för CV 3-5. (värdet 255 är nog feltryck. I den franska tabellen är värdet 10.)
De fabriksinställda värdena verkar väldigt låga i förhållande till spannet.
Är det någon mening med att ställa frågan om vilka värden som kan vara lämpliga för CV 5 på gamla ånglok (S6 resp. P8) med en maxhastighet på cirka 100 km/h, eller är det bara att experimentera med olika värden tills man tycker att det ser lagom ut?
Detta tänker jag försöka med i morgon.

Nu är jag tillbaka i min etta i Linköping, men hela helgen har jag kört tåg och byggt på min hemmabana på landet. 19 meter hyllbana runt hela övervåningen! Fördelen med en hyllbana är att man kan följa tåget som på en modulkörning. Nackdelen är att det oftast blir motljus eftersom tågen passerar framför en massa fönster.

Eftersom jag inte kan läsa av värdena, har dåligt minne och inte har dokumenterat, så vet jag inte vilka värden jag har provat med tidigare, men jag har för mig att de legat kring 100 på de här dekodrarna.

Staffan (som visst kom ifrån ämnet)
Användarvisningsbild
pcederstrand

Inlägg av pcederstrand »

Ljud av och på som F1 är totalt slöseri. Obegripligt att ens tänka sig att behöva ha det på en sån knapp.
Det är det första jag flyttar till F8 tillsammans med "volymkontroll" och sedan att ljud sätts på automatiskt vid strömpåslag (så kan man om man vill slå av)
F1 kommer styra hel/halvljus på allt som moddas
F2 och F3 olika typer tuta (dynamisk) eller lång resp kort
F4, F5 koppel, dörrar, avgångpling (typ Jeco Y6)
F6 för ranger och avstängning fördröjning
F7 ? (typ gnissel)
F8 ljud som sagt
F9 - vad som helst men INGA dynamiska grejor som behövs vid körning

mina funderingar (men som sagt ljud på F1 är idiotiskt (precis som 128 fartsteg ;-) )

//peterc
mvh /peterc
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

pcederstrand skrev:Ljud av och på som F1 är totalt slöseri. Obegripligt att ens tänka sig att behöva ha det på en sån knapp.
På modulträffar är det viktigt att kunna stänga av ljudet. Det är jobbigt om flera lok har ljudet aktiverat när de står parkerade. När man kör får man gärna ha ljudet på, men när loket står på en uppställningsbangård under en längre period är ljudet bara irriterande.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Då är det väl bättre att ta bort "mute" från F8 och lägga något att där?
För har man "mutat" ett lok och det blir strömavbrott t.ex. genom en kortis så slås ljudet på igen.
Bättre att det stannar av om man valt att det skall vara av.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"