TLNbox - ny mindre LNbox

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

TLNbox - ny mindre LNbox

Inlägg av Tompa »

TLNbox - ny mindre LNbox
Jag har tagit fram en ny mindre LNbox med bara ett körhandtagsuttag. Varför då kan man fråga sig. Jo jag tycker alltid jag behöver trängas med andra lokförare runt banans LNboxar mycket pga att det finns två uttag i varje standard LNbox. Ja, man kan köra med App istället men jag gilla FREDkörhandtagen och som elansvarig på modulbanan vill jag att det ska funka bra för lokförarna. Därför gör jag på prov ett gäng nya så kallade TLNbox:ar (T för Tompa :-)
Vi inom Moderna Mälarmoduler har behov av nya/flera boxar och då kommer dessa nya TLNboxar på prov att fungera som komplement.

Schemat ser ut så här. Det finns en kontaktlist (P4) så det ska gå att stacka flera kort på varandra om man vill göra en större låda och uttag tex för Boosteranslutning. Två LEDar indikerar att det finns Railsync fram och de fungerar också som små "fyrar" så man kan se de svarta lådorna mot svarta modulsargen.

Bild

Under dagen jag jag lött ihop några stycken för ett första test.

Bild

Ingående delar

Bild

5st färdigbyggda. Dom har integrerad klämma för att enkelt kunna klämmas fast på modulsargen.

Bild
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: TLNbox - ny mindre LNbox

Inlägg av LLJ »

Intressant!

/Lars
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: TLNbox - ny mindre LNbox

Inlägg av LasseHerneklint »

Med bara ett uttag behövs fler boxar runt banan som i så fall sitter tätare än idag för att det ska funka med många tåg igång samtidigt. På stationer så behövs två uttag när infarts- och utfartssignalerna är på samma ställe, eftersom om det finns både ankommande och avgående tåg så lär båda förarna vilja stå där.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: TLNbox - ny mindre LNbox

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej
Jag har några frågor om TLN-boxen:
  1. Är det självbygge som gäller?
  2. Hur påverkar lösningen med en kondensator, motstånd och LED Railsyncsignalen, speciellt om man behöver fler TLN-boxar än LN-boxar? Man vill undvika allt som drar ström "i onödan" och som kan ha inverkan på signalens kvalitet. På små banor spelar det kanske inte någon roll, men om det minskar LocoNet:s möjliga längd så är det inte optimalt. Har du kollat med oscilloskop hur Railsync-signalen påverkas?
  3. Med fler små boxar blir det fler korta kablar med kontaktresistans, hur kan det påverka LocoNet:s möjliga längd. Fler kablar och kontakter är också en ytterligare potentiell felkälla.
  4. Om dioderas funktion är att "hitta" var TLN-boxen sitter, så är ett alternativ att använda en annan färg på höljet som syns bra mot förekommande modulsargfärger. LN-boxen är ljusgrå, och den syns bra. Att använda samma färg som LN-boxen signalerar ju på ett enhetligt sätt att "här sitter ett uttag för din FRED".
  5. Priset per uttag inkl. kablage är också intressant. En LN-box kostar ca 135 kr (inkl. tving), och kan lätt byggas ut till 7-uttag (3 på fronten, 2 på var sin sida) för ca 5 kr per extra uttag. En LN-box med 3 frontuttag ger 50 kr/uttag, och lokförarna får trängas ännu mer :-). Vad kostar en TLN-box?
  6. Modullådor har olika tjocklek och det funkar ju bra med skruvtving till LN-boxarna. Hur bra funkar det med fastsättning med klämma? Hur fast sitter dom? Vilka tjocklekar på modullådor funkar? Kan TLN-boxen också skruvas fast med tving som ett alternativ?
Bilagor
17_1.jpg
17_1.jpg (277.11 KiB) Visad 457 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: TLNbox - ny mindre LNbox

Inlägg av Tompa »

Det står var och en fritt att rita och bygga sina egna LNboxar och få dom precis som man vill ha dom.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: TLNbox - ny mindre LNbox

Inlägg av LLJ »

Jag har inget emot TLN-boxarna men Stefan:s punkt 2, 3 och 4 vore bra att få svar på.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"