Det var länge sen som MMM hade en träff med totalt fritt tema för fri-körning. Nu finns en möjlighet att lufta era tyska, franska, danska, norska eller t o m kinesiska tåg, ånglok, moderna, brunlok etc etc om vi kan få ihop en grupp som kan ordna en frikörningsträff fredag 5 april-söndag 7 april, med banbygge torsdag 4 april. Även banans moduler kan vara full av variation, d v s alla typer av 2R H0 enkelspårs- dubbelspårsmoduler, stationer och lastplatser är välkomna att anmälas. Detta är helgen efter påskhelgen, och det handlar om Spårvägsmuseet i Stockholm - samma lokaler där MMM Modern nyligen hade en lyckad träff.
Förutsättningen för att träffen ska kunna bli av är att MMM som förening kan bemanna några roller som kan se till att träffen blir av och ta lite ansvar för olika delar. Ni som kan tänka er ta någon av nedanstående roller kan skriva här i tråden eller kontakta mig privat.
- Träffansvarig: jag själv (Toni). Håller i kontakten med museet, kommunikation, planering och håller ihop arrangemang och ansvariga.
Huvudsakliga träff-roller som behövs (man kan också dela på roller flera personer):
1) Transportansvarig och byggansvarig: ser till att ordna så att föreningens gemensamma moduler (t ex magasin) skeppas till och från träffen, samordnar övriga deltagares transportbehov och säkrar att alla moduler finns på plats i tid för banbygge. Säkrar att tillräckligt med medlemmar finns på plats och organiseras så att banan kan byggas och rivas i tid med gemensamma krafter. Sätter upp "stafett-pinnar".
2) El-ansvarig: ser till att banan får ström, sätter upp körcentral, urtag för körhandtag, drar el-ledningar, planerar booster-gränser, felsökning av el.
3) Ban-planeringsansvarig: tar in anmälan på alla moduler, raggar moduler som saknas och planerar banans sträckning och ritar upp ban-plan. Samordnar med bygg-ansvarig och el-ansvarig så att trafiken fungerar på optimalt sätt. Under träffen så ansvar ban-planerare för att bestämma hur trafiken ska köras så att det inte blir kaos eller trafikstockning.
4) Platschef: huvudsakligen på bygg-dagen och nedmonteringsdagen: ser till att ta emot ankommande, visa till rätt plats, kontakt mot museets personal och planering av insläppstider innan/efter öppningstid under träffen. Om antalet deltagare överstiger vad banans trafik klarar av så ansvarar platschef även för schemaläggning av deltagare. Motsatsvis att säkra att man alltid har tillräckligt med lokförare på plats för att trafiken ska rulla (även lunchtid).
Roll 1-4 ovan måste samtliga vara på plats byggdagen och nedmonteringsdagen.
Roll 2 och 4 måste även vara på plats övriga träffdagar.
Hör av er i tråden eller till mig snarast med ert intresse!
Intresseanmälan: 2R total frikörningsträff påsken 2024
Re: Intresseanmälan: 2R total frikörningsträff påsken 2024
Intresse finns, dock kommer vi ha vårt semesterval först i januari, så...
Re: Intresseanmälan: 2R total frikörningsträff påsken 2024
OK, låt oss se hur intresset att ta på sig funktionärsrollerna ser ut tills i januari. Får vi inga frivilliga som vill ta på sig att ordna träffen ihop med mig så går det inte att gå vidare...