Diskussion om Pålsbodaträffen

Allmänt om H0
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av StaffanWiman »

Svårt att förstå upprördheten. Det är väl två olika banor även om det finns en övergång mellan dem. (jag har inte sett någon banritning än). Om jag förstått rätt blir 2R-banan renodlat modern. Borde man sätta upp någon slags skärm mellan banorna så att de moderna ögonen inte behöver se gammalt skräp? Själv tänker jag inte ta med något 2R-material eftersom det inte är modernt.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Modulträff i Pålsboda (Hallsberg) 15-17 mars 2024

Inlägg av MickeWestberg »

Vi släpper det här. Forumsnack blir aldrig som det var tänkt från början och jag förstår att man blir upprörd när vi vill hålla hårt på det som gäller inom vår falang.

Fortsättningsvis håller vi oss nog till interna kommunikstionskanaler så slipper vi försvara det vi står för. Ett slutet sällskap där man bjuder in de som vill bygga, köra modernt och strävar åt samma håll helt enkelt.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Diskussion om modern trafik på Pålsbodaträffen

Inlägg av StefanFjällemark »

Denna tråd är till för allmänna åsikter om träffens inriktning, så att träfftråden endast handlar om det som har med arrangemangets praktiska genomförande. Jag har gjort denna uppdelning på begäran av träffarrangören.

Som träffarrangör bestämmer man vilken inriktning träffen ska ha och det bör man respektera. Tycker man träffen verkar kul åker man dit om man har möjlighet, annars kanske man ska avstå.

Jag har varit på många modern-träffar, framförallt i Danmark. Här är man inte så noga med betongslipers, men desto mer noga med att fordon och trafik skall spegla de år man kör. Man vill gärna ha unika lok- och vagnindivider, och gärna patinerade och med RP25-hjul, 6511-koppel etc.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Diskussion om modern trafik på Pålsbodaträffen

Inlägg av Tompa »

StefanFjällemark skrev: 2023-10-30, 20:37 ...Jag har gjort denna uppdelning på begäran av träffarrangören...
Bra.
Tack Stefan.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Diskussion om Pålsbodaträffen

Inlägg av TomasJ »

Jag bad om att dela upp tråden på det här sättet så att information kan hållas på ett ställe och diskussion på ett annat, tack Stefan!

Det moderna är ju i sin linda och det är väl egentligen inte så konstigt att vi då kan ha olika förväntningar och förhoppningar om hur en ideal modern bana/träff ska vara. Sen kan jag förstås känna att det är tråkigt att det blir lite hård ton ibland. De som är med kan ju kanske fortsätta diskutera det moderna när vi ses på MMModern körningen på Spårvägsmuseet. Alltid lättare att ses och prata. :)

Bara som förtydligande som jag också skrivit i träfftråden:
Inriktningen på 2R banan enligt planeringen är modernt tema med intentionen att ha tonvikt på ett MMModern dubbelspår enligt normen (så klart under förutsättning att det anmäls tillräckligt med MMModern-moduler). Det har inte ändrats under den här diskussionen. När det gäller tågen på 2R banan har det förtydligats att vi med modernt menar år 2001 och senare, vilket överensstämmer med MMModern-normen.

Till den som funderar på att komma på körningen vill jag säga att anmäl dig och dina moderna 2R moduler och ta med dina 2R tåg som du tror är moderna enligt ovan (det kommer inte räknas nitar). Och/eller vilka 3R tåg och moduler du vill, utan begränsningar. Det blir kul. :)

Allt gott!

Tomas
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Diskussion om Pålsbodaträffen

Inlägg av fs_toni »

Jag har tyvärr inte möjlighet att åka på hela Pålsbodatäffen (ev bara en dag), men om det är någon endera inom 2R- eller 3R-gruppen som vill åta sig ett fadderskap för mina moduler för träffen med transport, upp/nedmontering så kan dessa moduler användas för att utöka 2R moderna banan dubbelspår: Margarin 1-4, Sankmarken, Dubbelduckunder. Hör av er till mig och/eller Tomas J i så fall.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"