5snåret - Modernt dubbelspår på Pikart-stomme r3250

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

5snåret - Modernt dubbelspår på Pikart-stomme r3250

Inlägg av Tompa »

5snåret - Modernt dubbelspår på Pikart-stomme r3250
Ny modern modul på byggbordet. Detta ska bli ett spännande test, nämligen på en av Pikarts Modulbyggsatser. Laserskuren plyfa och väldigt fin kvalitet.

Bild

Det är underbart att bygga med Pikarts förfabriserade modulbitar. Allt passar perfekt. Plyfa är mycket fin och lika så passformen.
Det känns som det börjar en ny era inom modulbygge med dessa byggsatser som du hittar här
https://pikartmodels.com/

5snåret, alltså denna modul
hittar du här
https://pikartmodels.com/product/mmm-tw ... 15-module/
Den är speciellt framtagen för den nya Moderna MMMnormen och den finns som denna dubbelspårskurva men också som rak dubbelspårsmodul.

Då jag vill ha mina moppskaftmodulben även på denna modul förbereder jag med hål i mellanstagen som sitter under modulen.
Jag förbereder också för parkeringsplatser för bananpluggarna = 3x4mm hål / spår

Bild

Testar att modulbenhållarna hamnar rätt och stabilt. Oja det här blir väldigt bra!

Bild

Det medföljer ingen ihopsättningsbeskrivning så man får tänka till lite för att göra saker i rätt ordning.

Bild

Byggsatsen är förberedd för en massa skruv. Jag väljer därför att inte limma för att se om modulen blir stabil bara med skruvarna.
Man behöver försänka hålen och jag väljer förborra med 2mm borr och väljer 3mm träskruv med Torx skalle istället för medföljande skruv.

Bild

Det är enkelt att pressa in och svänga sargen för de styrande svängda bitarna (bilden ovan) gör jobbet och laserutskärningarna passar fint.

Bild

Rälsbäraren passas in uppifrån och skruvas fast i gavel och uppifrån. Det sista är inte helt lyckat. Man måste se till att stagena som håller rälsbäraren inte har sågspån eller annat fnas som kommer mellan stagen och rälsbäraren för då bildas det en kulle på modulen. Det här är kanske byggsatsens svaghet. Är man noggrann så blir det bra men håll koll med en meter linjal eller vattenpass så rälsbäraren blir helt plan.

Bild

Ja, man kan inte säga annat än att det går snabbt och enkelt att bygga dessa moduler. Man behöver hålla koll på att modulgavlarna blir vinkelräta mot byggunderlaget.
Det tog mig mindre än 2timmar att bygga stommen och då ingår tiden för att ta fram borrmaskin och borra de inledande hålen.

Är du intresserad av att hänga på oss i MMM som bygger modern så är detta byggsatsen för dig (eller den raka https://pikartmodels.com/product/mmm-01 ... le-900-mm/)
PMa mig gärna om du vill ha tips på hur man bygger moderna dubbelpårsmoduler
mvh Tompa
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: 5snåret - Modernt dubbelspår på Pikart-stomme r3250

Inlägg av Tompa »

Kork gjord av Plyfa
Kork gjord av plyfa! Låter det knäppt? Det tyckte jag först men det kanske inte är så dumt.
Men innan det är dags för plyfakorken så passar jag på att musslipa gavlarna för att ta bort de sista hundradelarna så underlaget blir helt slätt

Bild

och skruvar på mina 3Dprintade "Tieplates".

Bild

Med byggsatsen kommer alltså en korkersättare. En 5,0mm plyfa laserskuren och med rälsmarkering. Jag kapar av den lite i båda ändar så den passar avståndet mellan gavelförankringarna (3D-TPna) och limmar fast dessa.
För att få lite banvallsutseende kör jag med dremmeln och en liten fräs.

Bild

Redo för att få räls

Bild
Elmis
Inlägg: 676
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: 5snåret - Modernt dubbelspår på Pikart-stomme r3250

Inlägg av Elmis »

Attans va snyggt
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: 5snåret - Modernt dubbelspår på Pikart-stomme r3250

Inlägg av Tompa »

Dags för räls
Jag har bestämt prova bygga med Märklin K-räls på denna. På Pikartmodulerna passar en rälslängd nästan perfekt. Jag bestämmer mig för att inte kapa rälsen som brukligt är eftersom rälerna bara sitter fast i ena ända på K-rälsen så den borde klara att inte bilda fuktkurva. Men för att passa in slipersmattan i ändarna behöver man kapa bort en sliper någonstans på mitten.

Bild

Lödning på K-räls är alltid lite knöligare än på andra räler då K-rälsen är i rostfritt. Men med Z-fluss funkar det nästan som vanlig mjuklödning

Bild

Eftersom det är Plyfa-kork på denna modul måste man gröpa ur lite så att inte rälsen rider på lödningarna för mittledaren.

Bild

Rälsen trycks på plats in gavelförankringarna och limmas med utspätt vitlim med diskmedel,

Bild

Som syns på bilderna så räcker K-flexen inte till att nå alla slipershållarna i styrningsdelen av gavelförankringen men jag tror det kommer gå bra ändå

Bild

Här på sina sina moppskaftsben står den nu. Det här bygget går väldigt smidigt så här långt.

Bild
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"