Vkröken

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Sant, piggarna har annat avstånd. Jag justerar både piggar och slipers lite här å där för det.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Vkröken

Inlägg av TomasJ »

Det blir mer lödning än jag kunde tänka mig, men bra idé att justera avståndet mellan slipers också.

Fick den här instruktionen av Walter, så tanken är att man alltså får klippa i 5-7 cm bitar och löda ihop.

Om man beställer minst 3 ark med punktkontakter så kan han göra sådana som passar exakt efter slipers. Någon som är intresserad?

puko.png
puko.png (216.54 KiB) Visad 902 gånger
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Det skulle vara intressant att beställa anpassade till Roco. Då ska man fixa en sak till. Förr så satt vikvingarna nära piggarna. Nu sitter dom centrerat mellan piggarna, alltså där slipersen är vilket är mycket obra för slipers ligger då och rider på den. Det problemet har jag på vkröken och det här fördröjt arbete avsevärt.
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Räls lagd
Har lagt en sammanhängande räls över de tre modulsektionerna. Rälsen är dock skarvad på varje modul för att tillåta att trät rör sig lite utan att skapa fuktkurva. Mellan moduler sitter skimsbitar med samma bredd som materialförlusten är vid dremmling. Jag kör med en dremmelskiva som är med diamant och stor diameter, runt 35-40mm.

Bild

Bild

På bilderna syns också kabelkanaler utmed spåret som jag 3D printat.
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Vkröken

Inlägg av Fredman »

Hej.
Hur funkar rälsen med äldre märklinfordon?
MVH Thomas
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Fredman skrev: 2023-05-06, 07:37 Hej.
Hur funkar rälsen med äldre märklinfordon?
MVH Thomas
På ostkrokarna har jag gjort på samma sätt och kör man gammalt märklin på dom så går en del hjul på rälsbefästningarna. Funkar men låter lite alltså.
LarsRobert
Inlägg: 1115
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Vkröken

Inlägg av LarsRobert »

Elegant och välbyggt! Det där blir snyggt.
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Jag fick en fråga var man kan hitta Modern-normen? Just nu ligger den på forumets filarea, här
https://www.modulsyd.se//module/module_ ... ile_id=561
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Tompa skrev: 2023-05-06, 13:22 Jag fick en fråga var man kan hitta Modern-normen? Just nu ligger den på forumets filarea, här
https://www.modulsyd.se//module/module_ ... ile_id=561
Med det funkar ju bara om man är inloggad här på forumet.
Utan inloggning kan man ladda den härifrån
https://www.proprat.com/modern-modulnorm-v1.1.pdf


EDIT: Felaktig länk fixad
Tompa
Inlägg: 2411
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Vkröken

Inlägg av Tompa »

Nu har Vkröken fått körströmskablage
Så var det dags för lite körströmskablage. I rälsbärarstagen och på andra välplacerade ställen har jag borrat 4mm hål så kablaget leds och förankras undertill. Det är separat körströmskablage för respektive spår.
Mellan sektionerna har jag satt jackbara sockerbitar som enkelt kan kopplas isär. Varje kabelända får en ändhylsa påklämd så att inte skruven i sockerbiten trasar söder kardelerna i kabeln. När man klämmer ändhylsor är det vanligt med en lite större tång med utväxling. Jag tycker dom ibland är lite klumpiga så jag hittade en enkel mindre tång för ändhylsor på Hornbach, röda tången som syns i bild.

Bild

Bild

Modulbenen alá pinben från Jula (=moppskaft) får en markering på den höjdjusterbara delen som ger 1300 R.Ö.K så dessa är enkla att förbereda så att modulen hamnar på rätt höjd.

Bild

I ändrarna sitter bananpluggar. Där finns också 4mm hål för parkering av dessa.

Bild

Benfästen och bromsar kan köpas i min hobbywebbshop om någon är intresserad
https://www.proprat.com/butik/?filter=mj
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"