Enklare trafikspel i modern epok

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Enklare trafikspel i modern epok

Inlägg av TomasJ »

Funderar kring enklare trafikspel som utspelar sig under nutid eller i alla fall under 2000-talet med:
- Relativt fristående köruppdrag
- Ingen tidtabell
- Mycket heltåg
- En del vagnslast men med vagngrupper istället för lösa vagnar
- Tågklarerare/stafettpinnar som löser konflikter mellan tåg under själva spelet
- Frikörning kan då pågå samtidigt

Finns det något liknande koncept som använts som man skulle kunna kopiera?
Bör alla vagngrupper gå i fasta omlopp eller går det att använda sig av vagnskort/fraktsedlar som placeras ut enligt t ex Fremo-koncept?
Bör man ha vagnslistor för varje tåg eller vagnskort men för hel vagnsgrupp?
Finns det program tillgängligt där det är enkelt att lägga in tåg och hålla koll på fordonsomlopp och som utifrån det kan skriva ut köruppdrag, men där man inte behöver tidtabell?

Mvh Tomas
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Enklare trafikspel i modern epok

Inlägg av StaffanWiman »

Vet inte om det finns någon mall eller liknande för det, men vi hade ett sådant enkelt trafikspel i Kil nu i april. Vi hade köruppdrag men ingen klocka. Rätt lite växling. Friköring pågick samtidigt men det fungerade alldeles utmärkt i alla fall.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Enklare trafikspel i modern epok

Inlägg av TomasJ »

Ja han var ju i alla fall himla trevlig den där Tomas J som höll i det. :D

Skämt åsido så är det jätteroligt att du och andra tyckte det var ett lyckat trafikspel.

Anledningen till att jag skriver här är för att se om det finns erfarenheter också från andra trafikspel att ta del av. Jag gjorde trafikspelet i Kil manuellt utan stöd från programvara, med alla vagnar i förutbestämda fasta omlopp och vagnslistor för alla tåg. Det var ett ganska stort jobb trots att det bara var ca 30 köruppdrag. Dessutom var det inte helt lätt för förare att förstå listorna med vagnar som jag hade skrivit, i och för sig kanske delvis pga att man nog inte använt det så mycket förut.

Därför skriver jag för att se om det är någon som har erfarenheter från liknande trafikspel dels hur man kan göra det lättare för förare att se vilka vagnar de ska ha med sig och dels hur man kan planera trafikspelet utan att det tar en timme per köruppdrag. :)


/Tomas J.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Enklare trafikspel i modern epok

Inlägg av LLJ »

TomasJ skrev: 2023-04-27, 23:36 Funderar kring enklare trafikspel som utspelar sig under nutid eller i alla fall under 2000-talet med:
- Relativt fristående köruppdrag
- Ingen tidtabell
- Mycket heltåg
- En del vagnslast men med vagngrupper istället för lösa vagnar
- Tågklarerare/stafettpinnar som löser konflikter mellan tåg under själva spelet
- Frikörning kan då pågå samtidigt

Finns det något liknande koncept som använts som man skulle kunna kopiera?
Bör alla vagngrupper gå i fasta omlopp eller går det att använda sig av vagnskort/fraktsedlar som placeras ut enligt t ex Fremo-koncept?
Bör man ha vagnslistor för varje tåg eller vagnskort men för hel vagnsgrupp?
Finns det program tillgängligt där det är enkelt att lägga in tåg och hålla koll på fordonsomlopp och som utifrån det kan skriva ut köruppdrag, men där man inte behöver tidtabell?

Mvh Tomas
Man borde kunna använda de flesta program för trafikspel, men man låter bli att använda klocka utan tidtabellen som skapas enbart anger turordning och att tåg x skall vänta tills tåg y ankommit före avgång.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Enklare trafikspel i modern epok

Inlägg av StaffanWiman »

En lite spontan reaktion: En fördel med trafikspelet i Kil var just att man inte behövde vänta, utan kunde köra sitt tåg och växla direkt. Vanliga trafikspel innehåller ofta väldigt långa väntetider.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Enklare trafikspel i modern epok

Inlägg av TomasJ »

LLJ skrev: 2023-05-07, 18:15
Man borde kunna använda de flesta program för trafikspel, men man låter bli att använda klocka utan tidtabellen som skapas enbart anger turordning och att tåg x skall vänta tills tåg y ankommit före avgång.

/Lars
Jag har fått till mig att XPLAN kanske är onödigt komplicerat att lära sig för det här ändamålet. Har du någon idé om program för trafikspel som skulle kunna vara lämpligt?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Enklare trafikspel i modern epok

Inlägg av LLJ »

Jag har mest använt XPLN, men det var ett bra tag sedan nu.

Det program som Stefan Fjällemark har gjort och som finns på nätet kanske kan vara ett alternativ?
Jag har inte provat att göra något trafikspel med det.

/Lars
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Enklare trafikspel i modern epok

Inlägg av TomasJ »

Tack. Det skulle kunna vara ett alternativ, men trodde inte det fanns tillgängligt än. Har fått förslag om att använda tider internt i planeringen men inte i själva spelet. Alternativt ha tiderna kvar i spelet (för att se vilket tåg som ska gå först) men inte ha någon klocka.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Enklare trafikspel i modern epok

Inlägg av AlexanderEhn »

Vi körde ett spel med köruppdrag förra helgen på KMJ's modulklubbana. 6 olika köruppdrag, 4 st för godståg och 2 persontåg.

Vagnar med vanliga vagnskort och fraktsedlar användes. Fraktsedlarna hade både interna och externa destinationer. Godstågen gick från bangården (Sydpolen) till två stationer var och tillbaka, alltså finns 8 st stationer/lastplatser på banan, godstågen gick till två var och tillbaka till bangården. Vid bangården hand-växlades de ankomna vagnarna till rätt avgående tåg.

Vi har länge försökt få till bra köruppdrag på vår bana, och nu tillslut har vi byggt en del specialmoduler så att banlayouten funkar bra för köruppdrag enligt "träd-trafik". Alltså att alla godståg utgår från en bangård och kör på olika bibanor och tillbaka.

Stefan F har definierat köruppdragen.
Det blev bäst flyt när någon var klarerar och hade överblick över vart tågen befanns sig och gav körtillstånd. En enkel klarering som en dispatcher i ett amerikanskt spel.

Här är en flygfilm över banan.
https://youtu.be/8N1mDJ_lfs0


Att försöka planera ett enklare trafikspel i ett trafikspelsprogram är rätt så kontraproduktivt. Stefans planeringsverktyg är inte öppet för oss andra än. XPLN är ett härke. MrPlan funkar bra.
Senast redigerad av 2 AlexanderEhn, redigerad totalt 2023 gång.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Enklare trafikspel i modern epok

Inlägg av AlexanderEhn »

Min egna favorit för enklare trafik är en stor banlayoutskarta på ett bord där körhandtagen fysiskt läggs som stafettpinnar på stationen på kartan där loket ställs upp för nästa lokförare.

Varje tåg och körhandtag kan ha ett kort köruppdrag som instruerar lokförare vart på banan tåget ska köras. Tanken är inte att ha någon större vikt på frakter utan efter vilja och ork kan vagnar växlas på stationer längs vägen. "kör från A till B, utväxla vagnar, lämna två & hämta två, Kör till C via x och ställ upp tåget"

När tåget har körts till C, läggs körhandaget och uppdragskortet vid station C på den stora banlayoutkartan och är då redo för nästa lokförarare att ta körhandtaget, gå till tåget och genomför köruppdraget. Köruppdraget står då på andra sidan kortet och är bakvänt mot andra sidan.

I och med att körhandtaget blir staffettpinnen så blir det väldigt tydligt för alla vilka tåg & uppdrag som är lediga just nu och var tåget står.

.
2020-11-22 17.50.42-1.jpg
2020-11-22 17.53.13-1.jpg
2020-11-22 17.53.15-1.jpg
2020-11-22 17.53.42-1.jpg
2020-11-22 17.53.45-1.jpg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"