Airbrush for beginners

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Göran Pettersson
Inlägg: 9
Blev medlem: 2022-08-30, 21:23

Airbrush for beginners

Inlägg av Göran Pettersson »

Jag är ny i föreningen och har ett problem. Jag lyckas inte med airbrush. Finns det någon som skulle kunna lägga några timmar på mig och mina problem. Kul om någon kunde hjälpa mig. Ni behöver inte skriva att jag kan titta på Youtube. Där har jag sett det mesta om airbrushteknik men det har inte löst mina problem.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Airbrush for beginners

Inlägg av kasoe »

Kanske kan underlätta om du preciserar lite mer vad du har problem med?

Jag har själv brottats med min airbrush ett tag men börjar få lite koll på läget så lite råd och tips kan jag nog bidra med.
Men att lägga "några timmar" vet jag inte om jag har möjlighet till...

Nyckeln är att testa och testa och testa.

Spraya vatten och se lite hur olika lufttryck och hantering av "avtryckaren" ändrar hur strålen ändras.
Olika färg kan behöva olika tryck, beroende lite på vilka problem du har kan indikera om man behöver öka eller minska trycket.
Spädningen av färgen är också oerhört viktig, jag har hört att den ska vara som "kaffegrädde", det kan bli problem med att få den att täcka. Där kan valet av kulör också spela in, t.ex. är gult en hopplös färg, åtminstone när jag ska måla...

Jag har också försökt att använda de speciella "vätskor" som finns till att späda färgen, att laborera med vatten + (annat) har get lite spridda resultat. Jag föreslår att man har en "airbrushthinner" för den sorts färg man använder... Även att man väljer en färg som är avsedd för airbrush, jag har försökt späda färg för penselmålning men det blir inte alltid bra, konstiga effekter kan uppkomma...

Genom att välja "rätt" när det gäller färg och förtunning kan man underlätta sin sits en hel del...

Jag är inget proffs, långt ifrån, men jag lyckas med resultat som för mig är "tillräckligt bra" och är därmed ganksa nöjd för det mesta. Men även jag går på rejäla bränn också...

/Anders Östlund
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Airbrush for beginners

Inlägg av JanFrelin »

FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Göran Pettersson
Inlägg: 9
Blev medlem: 2022-08-30, 21:23

Re: Airbrush for beginners

Inlägg av Göran Pettersson »

Tack för tipset. Men jag är mera i stadiet att om nån kunde hjälpa mig och kolla att min airbrush är ok, att färgen är rätt blandad och så vidare. Helt enkelt att sitta bredvid och kolla att jag gör rätt. När man kollar videos så sprutar det så fint i flera minuter. För mig så går det ca 30 sekunder så funkar ingenting. Det är bara att rengöra och börja om från början.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Airbrush for beginners

Inlägg av daniel »

Göran: På forumet är folk från södra sverige, från Malmö upp till Gävle, och kanske ännu längre norrut. Så det underlättar om du skriver ut i den här tråden att du bor i Hallstavik.

Sen kanske du har möjlighet att komma till någon annan? Kanske besöka SMJ eller annan MJ-klubb i närheten.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Airbrush for beginners

Inlägg av kasoe »

OM det "kloggar igen" i sprutan så är det nog färgblandningen som spökar, den ska vara väldigt tunn jämfört med många andra hobbyfärger. Ett tips, beställ någon av de färger som är färdiga för airbrush och testa. Ställ in på ca 2.5 kg tryck och kör. Att din airbrush är OK kan du testa med vatten, om allt är igång och du trycker på avtryckaren och det kommer ut en spraydimma, då är du hemma, sen är det upp till färblandningen...

En not, av erfarenhet, du MÅSTE blanda färgen i en liten kopp bredvid, det går inte att blanda i koppen på din airbrush! (Har testat, blev katastrof...)

Kika på t.ex. Vallejo Air. Jag har nyligen testat Tamiyas färger på burk och de var väldigt trevliga att måla med. Spädde lite försiktigt med deras thinner för akrylfärger. Tamiyas färger tror jag är en emulsionsfärg, det är lackfärg i vattenemulsion och tvättas med vatten men blir som lackfärg när den torkar, högblank blir verkligen högblank. Dock luktar de inte hallon, inte så starkt men ändå... ;)

Hallstavik är lite långt för mig... :)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Göran Pettersson
Inlägg: 9
Blev medlem: 2022-08-30, 21:23

Re: Airbrush for beginners

Inlägg av Göran Pettersson »

Det funkar när jag sprutar vatten eller airbrush cleaner. Jag tycker att min färg är väldigt tunn men det funkar ändå inte. Får väl späda ännu mera. BTW, det finns ingen i Stockholmstrakten som är en hejare på airbrush och kanske kan tänka sig en snabbkurs. Att resa inom Stockholm är inget problem för mig.
Göran Pettersson
Inlägg: 9
Blev medlem: 2022-08-30, 21:23

Re: Airbrush for beginners

Inlägg av Göran Pettersson »

Det var nog flera saker som gjorde att det inte fungerade. För det första så var färgen för tjock. Tipset var att förtunna den och det tackar jag för. Det andra problemet var att sprutan läckte luft. Tätade med bivax och det verkade som att det blev en förbättring. Nu fungerar den väl bättre än förut men jag hade trott att det skulle vara mer problemfritt. Kanske det är SBR just nu?
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Airbrush for beginners

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Läste precis tråden. Om du använder akrylfärg t.ex Vallejo, då kan det behövas några droppar Retarder - dvs färgen blir lite trög i torkningen. Ofta kloggar sprutan pga att färgen torkar för snabbt vi munstycket.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Göran Pettersson
Inlägg: 9
Blev medlem: 2022-08-30, 21:23

Re: Airbrush for beginners

Inlägg av Göran Pettersson »

Tänkte rapportera hur det gått för en "beginner of airbrush". Jag gick och köpte en Harder&Steenbeck Evolution. Alla problemen löste sig. Inga problem med färgkonsistens, inga problem med rengöring och sprutan sprutar när jag vill, inga avbrott då sprutan kleggar igen. Alltså man får vad man betalar för. Biltemasprutan kostade 400kr och min H&S kostade 2600kr men det var det värt. Nu är det riktigt roligt att airbrusha.
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"