The Bends

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: The Bends

Inlägg av RobertKlarén »

Ett 47-vagnars koltåg som ormar sig därigenom blir en intressant syn.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

Kollade leveransläget på mina moduler... De har lite materialproblem och skulle få in färsk plywood "next friday", lite osäker om det betyder "nu på fredag" eller "nästa fredag"... Men jag har annat att stå i så länge så det löser sig...

De bad mig nämna detta om det är någon mer än jag som väntar på moduler, det tar lite tid att f fram material tydligen...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

Modulerna har anlänt, har kikat på dom och börjat fundera på hur jag ska få till "flodbädden" på Pikartmodulerna, blir lite att såga bort och ändra men ska nog funka helt OK. Antingen gör man det enkelt, eller så kan man krångla till det... Som alltid... ;) Men jag ska nog lägga dessa lite åt sidan och fokusera på att få klart "interchange" (Falconer DV)... Tror jag...

Har lagt ut sträckningen på vardagsrumsgolvet, tog ett tag att hitta ett sätt att få plats. Kommer bli häftigt...

En fundering som jag kastar ut här, jag inser jag har två alternativ:

1 - Enligt bilden tidigare i tråden, tåget går "runt berget" och man ser inte hela sträckan utan en "udde" skymmer sikten.

2 - Tåget gick i en dal ("Canyon") och det är ju fullt möjligt att bygga andra stranden också, då kommer linjen istället att "omsluta betraktaren"
(Tänk bilden tidigare men flytta över floden till andras sidan spåret...)

Reflektioner på det?

Själv kanske jag tycker att det vore häftigare att man som betraktare blir omsluten av spåret... Dvs "tvärt om" som det är ritat just nu...

/Anders Ö - i beslutar tagen!
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: The Bends

Inlägg av daniel »

kasoe skrev: 2023-03-16, 15:07 Själv kanske jag tycker att det vore häftigare att man som betraktare blir omsluten av spåret... Dvs "tvärt om" som det är ritat just nu...
Jag är nog inte riktigt med på hur du menar. Men oavsett så verkar det bli en spännande modul! Vatten och berg är alltid trevliga! :D
alcofan
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-10-29, 06:25
Ort: Linköping

Re: The Bends

Inlägg av alcofan »

Är det linjen utefter souther tier du tänker på anders?
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

Inte en aning, men det finns lite bilder jag har sett i böcker som verkar vara från samma plats. Minns dock inget namn... Hittar jag det kanske modulen byter namn... :)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

Nu när Interchange är tillräckligt klar inför FGH-23 så torrpassade jag modulerna till "Bends" på garagegolvet. Inser att bilden som ligger tidigare i tråden blev helt fel, floden "måste" gå på andra sidan spåret. Så nu är arbetsplanen för "Bends" omarbetad enligt bifogad bild istället.
Modulerna kommer följa den ännu ej släppta "AmN Bergprofile" som jag fick efter förra FGH-23... :)
TheBends_v2.jpg
TheBends_v2.jpg (120.17 KiB) Visad 597 gånger
Vad tycker ni andra? Vilken sida ska floden gå? Jag tänker mig att det blir mycket häftigare att stå "inne" i floden och se spåret gå runt med floden i "innerkurva", svänga runt "hörnet" och fortsätta bortåt runt "udden"... I värsta fall får jag väl bygga båda... (Nä, det kommer inte hända... ;) )

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

När jag kikar, om jag inte tolkar det hela helt galet så kommer det gå att bygga båda, det är tre kurvmoduler av vardera sorten i båda... Men nu m¨ste jag ha lite käk, inte säker jag tänker klart... ;)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: The Bends

Inlägg av kasoe »

OK, nu är alla moduramar konverterade och byggda, utom den sista, den raka uppe till höger i bilden ovan.
Jag har tidigare köpt en Atlas Bågbro som jag hade tänkte använda över floden, men den behövdes inte så som jag tänkte mig.
Men ikväll byggde jag ihop bron och provade lite, den passar rätt bra på rakmodulen, och med en penna skissade jag lite...

Nu känns det som att floden kommer göra en tvär krök och passera under järnvägen, får labba med lite "berg" för att motivera kröken, jag tror det ska gå rätt bra...

Just nu, ikväll den 4 september, ser översta rakmodulen ut som i figuren nedan... Får se vilken av de två det blir i slutändan. Inte kan man ha 6-7 meter linje med... bara linje...? Kanske man får piffa till det med en bro... Eller? ;)
Alternate_Ending.png
Alternate_Ending.png (37.16 KiB) Visad 471 gånger
/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ChristofferStröm
Inlägg: 64
Blev medlem: 2020-03-05, 22:53
Ort: Nässjö

Re: The Bends

Inlägg av ChristofferStröm »

Alltså! 6-7 meter linje med bara linje är väl alldeles perfekt?
Angående bron över rakmodulen va det något jag tänkte ganska tidigt, att det hade varit fräckt med en tvär böj på floden.
Ger en fräck vy när man ska ta lite bilder om inte annat. :D
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Lampist i Team Nättelund
Numera indoktrinerad inom AmericaN!
Lokförare på riktigt :mrgreen:
Kika gärna in på Instagram: modeltrain_weathering
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"