Jämförelse växlar med betongslipers och stor radie

Allmänt om H0
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Jämförelse växlar med betongslipers och stor radie

Inlägg av TomasJ »

Har försökt börja jämföra växlar med minst 1500 mm radie med betongslipers eller som skulle kunna målas om till betongslipers, utifrån tidigare diskussion om flexräls och MMM modern standard. Det finns ju inte mycket färdigt från de stora tillverkarna.

Vad som är viktigt att bry sig om när det gäller detaljer är väl upp till var och en men för mig är det hjälpsamt att åtminstone veta vad jag väljer bort med olika alternativ.

När det gäller formen på slipers verkar växlar i verkligheten ha rektangulära slipers snarare än avsmalnande som vanliga betongslipers är och det bli rätt med alla tillverkare nedan. Det verkar inte vad jag har sett i verkligheten finnas dubbla betongslipers som sitter ihop och bildar en dubbelt så bred sliper (vilket tyvärr finns på Rocos och Weinerts växlar). Rälsbefästningen verkar på betongslipers i Sverige (ofta/nästan alltid?) vara av typen Pandrol e-clip och senare fastclip.

Här är början på en jämförelse men kanske kan den som vill hjälpa till med ev rättelser, mer detaljer och praktiska erfarenheter:

Weichen-Walter: Handbyggda växlar färdiga med betongslipers, men med pris därefter (från 200 euro per styck). Ej Pandrol rälsbefästning. Kan anpassas med olika radier, utan rälsbefästning om man vill limma dit annan sådan själv, Tilligs cd 83 bruna räler eller andra räler, 2R/3R utförande m.m. Har även flexräls med bra form på slipers (Weinert) men ej Pandrolbefästning, även som 2R/3R med mittledare.

Peco cd 75: Träslipers som måste målas om, dock lite väl breda slipers? Bra med Pandrol liknande rälsbefästning. Inga dubbelslipers. Finns växel med mindre radie färdig med betongslipers. Flexrälsen har för breda/fyrkantiga betongslipers.

Tillig cd 83: Träslipers som måste målas. Inga dubbelslipers. Finns som byggsats där det möjligen är lättare att måla om slipers innan växeln byggs ihop? Annan rälsbefästning. Snygg brun färg på räler. Flexrälsen har bra form på slipers även om de är lite breda och även ”fel” rälsbefästning.

Roco cd 83: Träslipers som måste målas, men tyvärr med ett antal dubbelslipers vilket vad jag förstår inte är förebildsriktigt för betongslipers? Bra med Pandrol rälsbefästning. Flexrälsen av betongvariant har ett bra utseende med rätt rälsbefästning och bra form på slipers.

Weinert cd 75: Träslipers som måste målas, men tyvärr med ett antal dubbelslipers. Annan rälsbefästning. Flexrälsen har bra form på betongslipers.


Detta blir så klart subjektivt, men finns det andra detaljer som upplevs viktiga/viktigare? Praktiska erfarenheter?

Verkar som att Peco skulle kunna vara ett bra alternativ för växlar om man målar träslipers, kanske tillsammans med Roco betongflexräls om de passar ihop på höjden?
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Jämförelse växlar med betongslipers och stor radie

Inlägg av TomasJ »

TomasJ skrev: 2023-03-02, 15:39 Verkar som att Peco skulle kunna vara ett bra alternativ för växlar om man målar träslipers, kanske tillsammans med Roco betongflexräls om de passar ihop på höjden?
Har nu provat detta och Pecos växlar är tyvärr något lägre än Rocos flexräls. Tror jag skulle lägga något under Pecoväxlarna i så fall. Alternativt använda Rocoväxlar trots dubbla slipers som väl inte är så förebildsriktigt
20230309_230501.jpg
Vet inte varför bilden blir upp och ner, den är rättvänd i telefonen.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Jämförelse växlar med betongslipers och stor radie

Inlägg av TomasJ »

20230309_230340.jpg
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Jämförelse växlar med betongslipers och stor radie

Inlägg av daniel »

TomasJ skrev: 2023-03-11, 00:54 Har nu provat detta och Pecos växlar är tyvärr något lägre än Rocos flexräls. Tror jag skulle lägga något under Pecoväxlarna i så fall. Alternativt använda Rocoväxlar trots dubbla slipers som väl inte är så förebildsriktigt
Hur stor är höjdskillnaden? Om någon har ett skjutmått så kan man mäta.

Men ett A4-papper eller liknande borde gå bra att lägga under.
TomasJ skrev: 2023-03-11, 00:54 Vet inte varför bilden blir upp och ner, den är rättvänd i telefonen.
Bildfiler har extra information, kallat EXIF, som bl a har information om bildens orientering, hur fotografen har hållit kameran när bilden togs. Mobiltelefoner har koll på det och använder den informationen för att vända bilden rätt. Men programvaran som forumet använder för att visa bilderna stödjer tyvärr inte det än.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Jämförelse växlar med betongslipers och stor radie

Inlägg av TomasJ »

Har inget så exakt skjutmått men vore intressant om någon har. Skillnaden mellan code 75 och 83 är såvitt jag förstår 0,2 mm och det verkar i alla fall inte orimligt att det är den faktiska höjdskillnaden, utifrån hur det ser ut.

Växeln "fjädrar upp" lite mot ändarna på den så om man inte trycker ner slipers där så blir det som en liten ramp upp till Roco flexrälsen med en mindre höjdskillnad som resultat.

Men jag tror inte det här blir riktigt bra. Antingen behöver man lägga något under växeln eller om det möjligen går att byta till code 75 räler i Roco flexrälsen.... :?:
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Jämförelse växlar med betongslipers och stor radie

Inlägg av LLJ »

Jag skulle lägga något under växeln så att räl överkant blir jämn. Betydligt enklare än att byta räls i växeln.
Även i förebilden förekommer olika räldimensioner, men kanske inte på detta sätt vid just en enskild växel.

/Lars
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Jämförelse växlar med betongslipers och stor radie

Inlägg av TomasJ »

Tack för svar men jag föreslår inte att byta räls i växeln utan det är i så fall i Roco flexrälsen. Har beställt lite pecoräls för att prova. Men det kanske ändå är lättare att lägga ett supertunt styrenblad under växeln.
TomasJ skrev: 2023-03-13, 10:31 Antingen behöver man lägga något under växeln eller om det möjligen går att byta till code 75 räler i Roco flexrälsen....
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Jämförelse växlar med betongslipers och stor radie

Inlägg av TomasJ »

Jag har nu provat att byta rälerna i Roco flexräls mot Peco räler och jämfört med Peco växlar. Jag tycker att det blir lite bättre och att rälsöverkanten då blir på samma höjd. Men, det är väldigt små skillnader så det är svårt att se med blotta ögat och det beror också på hur mycket man trycker ner slipers i växeln. Något annat som blir bättre är det visuella intrycket när det är Peco räler överallt på samma modulsektion, vilka jag upplever som lite grövre (men lägre).

Synd att Peco-växlarna inte finns med betongslipers med stor radie utan att det blir att måla dem.

Vad använder ni andra för växlar med större radie om ni vill ha modernt utseende/betongslipers?
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"