Interchange, Falconer DV tower

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av kasoe »

Jag har lagt in kapningar efter bilden ovan, romberna är avsågade på alla långsidor för att undvika just det du nämner. Det blev rätt många kapningar som har fyllts med epoxy. Lättare nollan, men man får ha koll på alla mått, B-B, spårledsmått och annat jox även i nollan...

Men det är bara att bygga på, det är som sagt rätt kul! :)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av kasoe »

Efter justering av några spårledsmått så går en Kato F7 med en MTL vagn och en Intermountain vagn igenom korsen i både låg och hög hastighet! Jag ger den godkänt, nu kan jag på allvar börja skissa på modulen i övrigt, ytterligare några benfästen ska dit innan det är dags för kork och spår... Mer info följer, men det kan hända det blir lite annat emellan innan jag återkommer till denna modul... Kanske... :)

/Anders Ö - nöjd och glad!
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av kasoe »

Arbetet fortskrider, BluePoint växelomläggare inköpta, korken på plats och igår kväll limmade jag alla PCB-brickor med slipers i skarvarna.
I helgen räknar jag med att spårläggningen börjar så smått, spåren ska riktas in och växlarna placeras på korrekta positioner och växeldriven passas in, sen blir det spårläggning.

Funderar lite över hur långt man ska driva bygget innan man provkör på en träff... Vi får se hur spårlägena blir, hoppas kunna provköra lite i garaget mot mina andra moduler. Funkar det kanske jag drar på den gröna kostymen innan Fagerhult... visst inslag av tidsoptimism men hopp finnes! :)

/Anders
Interchange-1.jpg
Interchange-1.jpg (136.53 KiB) Visad 675 gånger
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av LLJ »

Kul att bygget går framåt.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av kasoe »

Ett första foto från modulen som antyder vad det kan bli av det hela... Känns bra!
Lite spårläggning kvar på sista modulen, sen ska jag slipa till och måla modulramarna.
Därefter blir det installation av växlar och eldragning på undersidan och sen är det dags att kika på landskapet...

DV Tower ska målas i ljusgrönt med mörgröna snickerier och röda fönsterbågar, Eries färger som verkar ha gällt vid Falconer.
Sjäva DV Tower var egentligen en stenbyggnad och det saknades bangård på platsen på de bilder jag har, men det är ändå den platsen (eller mer korrekt, bilderna i en bok och på en film jag har) som stått för inspirationen... Känns lovande, och den bör utan omsvep vara körbar till Fagerhult 23...

Panikpysslet inför Fagerhult 23 får bli att lyfta mina andra moduler ett steg när det gäller landskap, det verkar inte bli denna modul...
Peppar, peppar... ;)
20230704_203839.jpg
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1512
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av RobertKlarén »

kasoe skrev: 2023-06-30, 07:33 Arbetet fortskrider, BluePoint växelomläggare inköpta, korken på plats och igår kväll limmade jag alla PCB-brickor med slipers i skarvarna.
I helgen räknar jag med att spårläggningen börjar så smått, spåren ska riktas in och växlarna placeras på korrekta positioner och växeldriven passas in, sen blir det spårläggning.

Funderar lite över hur långt man ska driva bygget innan man provkör på en träff... Vi får se hur spårlägena blir, hoppas kunna provköra lite i garaget mot mina andra moduler. Funkar det kanske jag drar på den gröna kostymen innan Fagerhult... visst inslag av tidsoptimism men hopp finnes! :)

/Anders

Interchange-1.jpg
Trevlig verkstad du har.

//RK
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1512
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av RobertKlarén »

Körde på den under "amN i Fagerhult 2023" och tyckte väldigt mycket om modulen. Välbyggt och funktionellt. Spårläggning och växelomläggingen var fläckfri.

Nu väntar landskap och eventuella byggnader; där vet vi vad Hr Östlund kan.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av kasoe »

Stort tack! Känns bra att ha fått den provkörd och att växelomläggarna funkade "tillfredställande". :)

Landskap bubblar i bakhuvudet och det kommer ett "Tower" och jag tror även det kommer finnas en gammal Reefer uppställd som förråd och skjul för... Ja, vad de nu behöver ha inlåst under tak... :)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"