Interchange, Falconer DV tower

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

ltper skrev: 2022-08-30, 05:55 Eller att inte ha dubbelspår längst ner?
//per-olov
På "min" modul kommer det inte vara dubbelspår längst ner...
Däremot kan jag lägga "min" växel på en egen modul för att öka flexibiliteten för andra...
Så tänkte jag... ;)

Lars! Tack för klargörandet om "de-rail" i USA. :)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av ErikKuiper »

kasoe skrev: 2022-08-30, 11:28 På "min" modul kommer det inte vara dubbelspår längst ner...
Däremot kan jag lägga "min" växel på en egen modul för att öka flexibiliteten för andra...
Så tänkte jag... ;)
:)

Dina båda 1-2 är med vänsterväxlar så du vill nog bygga en med högerväxel. Då har du en höger och en vänster för "huvudlinjen" och en vänster till "bibanan".
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange (was: Fawlty Crossing aka Pine Hill INterchange)

Inlägg av kasoe »

Great minds think alike... :D
ErikKuiper skrev: 2022-08-30, 19:53 :)

Dina båda 1-2 är med vänsterväxlar så du vill nog bygga en med högerväxel. Då har du en höger och en vänster för "huvudlinjen" och en vänster till "bibanan".
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av kasoe »

Nu hittade jag bilderna i mina böcker, platsen jag tänkte på heter Facloner och DV tower är "tornet". Som så ofta spelade minnet mig ett litet spratt, det var inte alls en Interchange utan en branch som kom in från sidan, men det går att skönja gamla spår i vegetationen...

Kör på "Modeler's license" och låter platsen (modulen) heta "Falconer DV Tower" och vara en interchange...

Nu "måste" jag bara bygga ett tower i murad sten också, och ett litet skjul... i sten...

Nästa uppdatering blir förhoppningsvis mer lite rälsläggning, har nog det mesta hemma nu...
Men den dröjer troligen lite, finns annat som ligger före just nu. Håller på att försöka förstå mig på 3D printning i resin...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av HansBrage »

Slänger mig in i den här tråden också.... många säger "längre spår" och det kan jag hålla med om. Däremot håller jag inte med om att man behöver nå båda sidings från IC. Jag tror att du kan gå tillbaka till den första principen där sidobanan bara når det nedre spåret och då blir det också längre. Det finns massor av förebilder som ser ut precis så. Ett ensamt växellok kommer från bibanan och hämtar vagnar... senare backar det in utgående vagnar på samma spår. Vill man så går det att göra rundgång via något annat spår (även main) för en rundgång blockerar inte så mycket.
Nackdelen uppstår dock om man vill ha vagnar stående på IC-track samtidigt som man vill köra ett genomgående tåg (t.ex. persontåg) in på bibanan. Ska det vara enkelt eller gör den begränsningen bara spelet mer intressant?

Att dra ut dubbelspår till gaveln på bibanan tycker jag också om. Då kan en crossover ansluta den här direkt till Pine Hill t.ex.

Krysset ger en känsla och även en möjlighet i de fall som t.ex Corlone/Jessie Jct inte är med.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av kasoe »

Efter helgen träff på "Logen" så finns nu ett "tower" som kommer platsa i korset! Tack Daniel! :)

Problemet med tillgång på korsningar kommer också att lösa sig inom kort, det får bli ett äventyr i spårbygge. Har laddat ner och printat mallar från handlaidtracks.com (Fasttrack) där det finns massor med "downloads" på växlar, kors m.m. Bra källa...

Många projekt i luften just nu, digitalisering av lok, målning, märkning och vädring av lok och vagnar, förvaringsplattor till vagnar och många modulbyggen som är påbörjade och måste slutföras. Service och underhåll av det som redan finns är också med på listan...

Och självklart planer på nya moduler... ;) Så långt har jag börjat samla material till ytterligare två moduler, men Interchange och Bends har legat högt på listan länge och måste nu realiseras. Planen är deltagande i "Fagerhult 23" för både Interchange och Bends... Även planer på att få landskapet klart på modulerna "Suffern - Black Rock - Canyon", den senare ett arv från Micke C som jag hoppas spårlägga "snart"...

Hoppas inspirationen hänger i ett tag, men jag måste ändå säga att så här långt inom MJ är nog AmN det som jag finner allra mest givande. Har samlat EL sen 80-talet och det har alltid legat mig varmt om hjärtat och nu när AmN kan ställa upp långa banor med skapligt sammanhängande landskap... så häftigt!!! Tack alla ni som är med i AmN och bygger och kör!

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av RobertKlarén »

Härligt med ditt engagemang. Om träffar ger dig (och andra) inspiration ska jag arrangera så många jag klarar av :-)

Fagerhus i Augusti, Logen i November och Januari....kör på :-)

Jag blir inspirerad av din inspiration.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av kasoe »

Kvällens pyssel, korsningarna är färdiglödda, nu ska de kapas isär på lämpliga ställen så det inte blir kortis.
Just nu är det full isolation mellan alla icke ihoplödda räler, halva vägen mot elektrifiering...

Korsen och stödrälerna är provrullade med en vagn med NEM hjul, borgar för att det kommer funka för AmN...

Men elektrifieringen, det får anstå till i morgon... Det är många kors och spetsar men iom att normen säger "pluggen till höger" på alla spår ut från modulen tror jag (TROR!) att det går att begränsa antalet isoleringar och behålla vissa delar i större sjok...
20230207_224723.jpg
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av kasoe »

Ska man använda detta kors måste det fungera prickfritt, ingen tvekan eller urspårningsrisk får förekomma.
Tråkigt på träffar om det ska trilskas så fort man ska passera...

Nästa aktivitet blir att se till att lok och vagnar går att köra genom korsen utan antydan till ljusblink på loket och att man ska kunna backa med en räcka vagnar genom korsen på alla håll. Jag har mentalt börjat fundera på att göra en ny version, nu har jag lärt mig och fått det att funka, men nästa måste bli bra också... ;) Vi får väl se, helt klart så inser man att det kan finnas bra poänger med att kika på 3D print av vissa delar, t.ex. romben i mitten, är den i plast så har man löst en del av det elektriska... Men lite för tidigt att ge upp än, men de blev rätt kluddiga, borde gå att göra bättre...

Enklast hade ju varit om Atlas kunde se till att göra kors och räls så man slapp ta till handbyggen...

Hur det än är, rätt kul det här... :)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Interchange, Falconer DV tower

Inlägg av LLJ »

Du få väl ta och ha avbrott även på romben i mitten så att det inte kan ske några kortslutning pga baksidan av metallhjul på båda sidor samtidigt.

(OT: har planer på att bygga ett eget kors i 0:an ;) )

/Lars
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"