"Ställverk 59" invigt
Moderator: FreddePettersson
Re: "Ställverk 59" invigt
För genomfart fäller man ett par i taget, ett par för infart och ett par för utfart. (Ordningen spelar ingen roll.)
Re: "Ställverk 59" invigt
En gammal tråd men jag är väldigt inspirerad av detta ställverk! Har detta gått att bygga genom inställningar på standarddekodrar och komponenter från någon tillverkare eller har du programmerat något eget?
Vill gärna få till ett ställverk med tågvägslåsning på en modul och försöker få ihop det med hjälp av MGP:s dekodrar och möjligheten att ställa in regler men jag märker att det inte är helt enkelt.
Vill gärna få till ett ställverk med tågvägslåsning på en modul och försöker få ihop det med hjälp av MGP:s dekodrar och möjligheten att ställa in regler men jag märker att det inte är helt enkelt.
Re: "Ställverk 59" invigt
Det är enheter från RR-Cirkits som jag använt. Dessa har mycket flexibla logikmöjligheter, och konfigureras via menyer.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1259
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: "Ställverk 59" invigt
Det kan också vara på plats att nämna att de enheter som Johnny använder följer NMRA standard LCC (Layout Command Control).
Re: "Ställverk 59" invigt
Tack för svaren!
Någon som vågar sig på att gissa vilken standard eller tillverkare som är vanligast i ställverk/växelpaneler i modulsammanhang? Eller spelar det kanske inte så stor roll när ställverket ändå är isolerat och inte behöver vara kompatibelt med andra moduler.
Någon som vågar sig på att gissa vilken standard eller tillverkare som är vanligast i ställverk/växelpaneler i modulsammanhang? Eller spelar det kanske inte så stor roll när ställverket ändå är isolerat och inte behöver vara kompatibelt med andra moduler.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1259
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: "Ställverk 59" invigt
Precis som som du skriver, är ett modul-ställverk en lokal lösning som inte kommunicerar med omgivande moduler.
Men när det är sagt, så har LCC en fördel framför LocoNet-baserade lösningar, och det är att varje LCC-kort har en unik adress. Det innebär att kan kan skapa lösningar som kan kommunicera med andra stationers ställverk eller linjeblockering ute på linjen utan att man måste koordinera adresser. Till LCC finns även bryggor till LocoNet, så att man kan kommunicera med utrustning som använder LocoNet, som .t.ex. Möllehem gör.
Re: "Ställverk 59" invigt
Kan komplettera med lite info om hur logiken är uppbyggd.
För att kunna lägga en tågväg krävs att det inte finns några fientliga tågvägar låsta samt att växlarna inte är lokalfrigivna.
Om villkoren är uppfyllda så läggs växlarna som ingår i tågvägen. När ställverket får återkoppling på växelläget så låses tågvägen. Tågvägslåsen indikeras med de gröna pilarna i spårplanen.
Sedan skickas körsignalbesked till signalerna. När ställverket får återkoppling om att signalen är omställd indikeras detta på panelen.
Omvänt så går det förstås inte att lokalfrige eller manövrera växlar ingående i tågvägen så länge denna är låst.
Det finns också en funktion "obevakad" som manövreras med K14-nyckeln. Denna lägger genomfart, dvs det visar kör åt alla håll i huvudspåret.
För att kunna lägga en tågväg krävs att det inte finns några fientliga tågvägar låsta samt att växlarna inte är lokalfrigivna.
Om villkoren är uppfyllda så läggs växlarna som ingår i tågvägen. När ställverket får återkoppling på växelläget så låses tågvägen. Tågvägslåsen indikeras med de gröna pilarna i spårplanen.
Sedan skickas körsignalbesked till signalerna. När ställverket får återkoppling om att signalen är omställd indikeras detta på panelen.
Omvänt så går det förstås inte att lokalfrige eller manövrera växlar ingående i tågvägen så länge denna är låst.
Det finns också en funktion "obevakad" som manövreras med K14-nyckeln. Denna lägger genomfart, dvs det visar kör åt alla håll i huvudspåret.
Re: "Ställverk 59" invigt
Tackar så mycket för förklaringarna!
Jag förstår att varje tågväg då behöver kunna låsas med en variabel/växeladress om den ska kunna indikeras. Då räcker det inte med en extra adress per växel för låsning, antar jag.
I alla fall i MGP:s dekodrar behövs en extra fysisk växelutgång för varje "låsrelä".
Det blir ju ganska många tågvägar även med en väldigt enkel station med få växlar.
Verkar vara en utmaning att få till det här men det kan ju vara roligt också.
Jag förstår att varje tågväg då behöver kunna låsas med en variabel/växeladress om den ska kunna indikeras. Då räcker det inte med en extra adress per växel för låsning, antar jag.
I alla fall i MGP:s dekodrar behövs en extra fysisk växelutgång för varje "låsrelä".
Det blir ju ganska många tågvägar även med en väldigt enkel station med få växlar.
Verkar vara en utmaning att få till det här men det kan ju vara roligt också.
Re: "Ställverk 59" invigt
Ja, det är roligt att försöka efterlikna verkligheten i detta avseende.
Det svåra är att förstå hur det verkliga ställverket fungerar, och utifrån detta bestämma hur modellställverket skall fungera.
Att realisera funktionen är sedan relativt enkelt.
Det svåra är att förstå hur det verkliga ställverket fungerar, och utifrån detta bestämma hur modellställverket skall fungera.
Att realisera funktionen är sedan relativt enkelt.
Re: "Ställverk 59" invigt
Coolt!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan