El eller inte?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

El eller inte?

Inlägg av UBJ »

Hur tänker ni andra kring det här med stolpar?
Enklast är förstås att strunta i dom, men blir det lite konstigt när det kommer ett ellok, det blir liksom svårare att blunda för att stolparna inte finns där i den här skalan.
Men även tråden kommer man att sakna och tråd blir ju svårt att kombinera med moduler som inte har det?

Funderar på att sätta dit stolpfästen där man kan sticka i en stolpe om man vill.
Om det inte står några stolpar där så är elektrifieringen på gång men man har inte hunnit få upp dom än. :)

Mvh Urban
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: El eller inte?

Inlägg av kasoe »

Jag har ju en elloksmodell så jag har planer att göra något liknande det du tänkte, göra så man kan sticka ner stolpar om man vill.

Försöker också hålla mig lite uppdaterad på hur det går med normen för kontaktledning i H0, där är det ju med tråd också, och över modulskarvar.
Tänker man kan ha den som utgångspunkt, testa lite och sen se vad som behöver bestämmas...

Min plan var att börja lite mjukt ungefär som du beskriver så jag uppmuntrar dina tankar! Kör! :)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: El eller inte?

Inlägg av UBJ »

Det som är bra att göra i stombyggarläget är att skruva dit plywa som man kan fästa stolpar i.
Ungefär vilket avstånd mellan stolpar kan se bra ut?
Modulerna är 150 cm, om jag sätter ett stolpfäste 37,5 cm in på vardera sidan så blir det 75 cm mellan stolparna om jag sätter ihop flera såna här linjemoduler.
Det blir bara ca 34 meter i fullskala men det känns fjuttigt med bara en stolpe i mitten.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: El eller inte?

Inlägg av kasoe »

Det var ju ett intressant dilemma... Det hade jag inte tänkt på!

Så här står det i normförslaget för H0 som jag har en kopia på:

Abstand der Masten zum Modulende

Der Abstand vom letzten Mast zum Modulende
soll zwischen 250mm und 350mm betragen, um
einen guten optischen Eindruck zu gewährleisten.
Im Bogenmodul darf die Distanz des Mastes zum
Modulende maximal die halbe Distanz zwischen

den Masten innerhalb des Modules betragen.
Damit ist ein sicherer Zusammenschluss zweier
Bogenmodule wie auch eines Bogen- und eines
geraden Moduls gewährleistet.

Jag kan inte tyska men kan sluta mig till att stolparna ska stå 25-35 cm in från kanten, i nollan blir det ca 48-68 cm vilket ger ett stolpavstånd mellan två stolpar (över modulskarven) på 96 - 136 cm... Och då inser man lite att om det ska vara som minst 96 cm mellan stolparna och de då hamnar minst 48 cm från kanten så blir minsta möjliga längden på en "kontaktledningsmodul":
[kant] - 48 cm - [stolpe] - 96 cm [stolpe] - 48 cm - [kant]

Det verkar sluta med att en kontaktledningsmodul måste vara minst 192 cm med ovan stolpfördelning...
OK, inte så lätt att överföra direkt från H0 inser jag... Tycker din plan låter som en bra kompromiss 37.5 - 75 - 37.5!

Att det aldrig är så enkelt som man har tänkt sig... ;)

Vad har du planerat att använda som stolpar? Finns byggsatser? Eller har du hittat några bra "Köpestolpar"?

/Anders
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2022 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: El eller inte?

Inlägg av LLJ »

Kan inte påminna mig att jag sett något om kontaktledningsstolpar i någon 0:an norm för moduler.
Så sätt du standarden, så får andra följa efter :)

När det gäller höjden, utgå från den svenska frittrumsprofilen.
GMJS standard blad inkl. höjd för kontaktledning

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: El eller inte?

Inlägg av UBJ »

Har inte kollat efter stolpar ännu. I senaste Spur Null Magasin finns en artikel om elektrifiering, inga tips på stolpar dock.
Däremot en idé för att kunna elektrifiera en del av en bana. Under en bro/tunnel kan man fästa tråd så att strömavtagaren fångas upp och styrs ned under tråden. Skulle kunna funka även på moduler. I nollan borde det inte vara så svårt att få till en ihopkoppling av tråden mellan moduler.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"