Modulritning och treskensspår?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Modulritning och treskensspår?

Inlägg av LLJ »

Hur ritar man en modulritning med treskensspår, dvs hur markerar man på vilken sida som smalspåret går?
Det är ju ganska avgörande för planerande med kurvmoduler som inte kan vändas lika enkelt som en rak modul.

/Lars
Henrik E
Inlägg: 36
Blev medlem: 2014-01-16, 14:05
Ort: Solna
Kontakt:

Re: Modulritning och treskensspår?

Inlägg av Henrik E »

Respektive modul får precisera framsida har 1 räl baksidan 2 räler tex.
De flesta moduler har en tänkt framsida som man vill finns främst.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulritning och treskensspår?

Inlägg av LLJ »

Jag är ute efter att man på själva spåret på modulritningen skall kunna se vilken sida som smalspåret ligger.
Linjemoduler bör vara så universella så de inte har någon fram och baksida.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulritning och treskensspår?

Inlägg av kasoe »

Ange vilken som är den gemensamma rälen? Är det inte exakt nog? Typ att "Den gemensamma rälen ska vara mot baksidan" (Då ser man tydligare om ett tåg går på smalspåret eller normalspåret om man står på "framsidan"...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulritning och treskensspår?

Inlägg av LLJ »

Jag har för mig att detta finns för FREMO H0-RE moduler, men hittar inte var jag sett det.
Har en idé hur man kan rita men om det redan finns en standard så är det dumt att skapa en till.

Sedan kan ju smalspåret byta sida också...

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulritning och treskensspår?

Inlägg av daniel »

Jag hade nog ritat som i nedanstående skiss. Om smalspåret byter sida så byter de korta strecken också sida. Det viktiga är ju att alla i gruppen förstår vad som avses.
Bilagor
NormalSmalspår.png
NormalSmalspår.png (1.13 KiB) Visad 671 gånger
NormalSmalspår2.png
NormalSmalspår2.png (1.14 KiB) Visad 670 gånger
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulritning och treskensspår?

Inlägg av kasoe »

Sedan kan ju smalspåret byta sida också...
Fast inte om normen säger att det inte är OK... ;)
Det måste ju gå att planera modulerna också.

Om planen är att skapa större banor med tre-skenspår kan jag tycka det finns underlag för stor flexibilitet.
Men i praktiken, om man ska byta sida och trixa runt med smalspåret så görs väl det troligen inom modulen, dvs det borde inte vara något större problem om en modulnorm bara har ena sidan angiven som "rätt"?

Antar att detta främst gäller stationer med tre-skenspår och möjligen på utfarten från stationen, sen gissar jag att det mest praktiska (och förebildslika) är att smalspåret svänger av åt en sida och fortsätter på egna smalspårsmoduler.

Själv kommer jag inte bygga några O/Oe moduler, däremot vore det kul med O/On3s moduler. Borde gå att använda samma norm...
Just nu så är frågan om det ens blir några O moduler i "närtid"... ;) Därmed så glider jag nog ur debatten... ;)

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulritning och treskensspår?

Inlägg av LLJ »

Jag har nu fått tag på hur FREMO H0-RE ritar treskensspår med H0e och H0m.

Återkommer med bild för hur det blir för FREMO 0-RE med 0e treskensspår i den kommande uppdateringen av den svenska 0e/On30/016.5 normen.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"