SSM rälsfärg?

Allmänt om H0
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

SSM rälsfärg?

Inlägg av fs_toni »

SSM rekommenderar till rälsen Vallejo Modelair 71.032 Golden Brown men jag tycker den ser nästan gulaktig ut, inte rostfärgad. Möjligen kan man i skarpt solljus i verkligheten få ett gulaktigt intryck av rostig räls, men våra lokaler är ju oftast mörka. Vallejo 71.080 Rust tycker jag personligen ger ett bättre intryck. Tänker jag fel? Vore kul om några SSM:are kunde ge en bakgrund och synpunkt hur ni resonerat för valet av räls-färg. (Inför vad vi ska slutligen rekommendera för MMM moderna norm.)

Nedan lite experimenterande

IMG_1623.jpg
IMG_1623.jpg (124.72 KiB) Visad 1043 gånger
P.S. detta är ju inget "skall"-krav men kan vara en hjälp för andra
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: SSM rälsfärg?

Inlägg av LLJ »

Ta vad som ni anser snyggt, de moderna modulerna kommer väl inte att användas på SSM körningar då spåret är för modernt med betong slipers?

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: SSM rälsfärg?

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2022-11-14, 15:23 Ta vad som ni anser snyggt, de moderna modulerna kommer väl inte att användas på SSM körningar då spåret är för modernt med betong slipers?

/Lars
Nejdå. Jag tycker dock det är intressant att förstå och fundera över olika färg-alternativ och vad som kan tänkas passa in. (Frågan är mer drivet av nyfikenhet än krav/rekommendation)
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: SSM rälsfärg?

Inlägg av AndreasSigfridsson »

fs_toni skrev: 2022-11-14, 13:43 SSM rekommenderar till rälsen Vallejo Modelair 71.032 Golden Brown men jag tycker den ser nästan gulaktig ut, inte rostfärgad. Möjligen kan man i skarpt solljus i verkligheten få ett gulaktigt intryck av rostig räls, men våra lokaler är ju oftast mörka. Vallejo 71.080 Rust tycker jag personligen ger ett bättre intryck. Tänker jag fel? Vore kul om några SSM:are kunde ge en bakgrund och synpunkt hur ni resonerat för valet av räls-färg. (Inför vad vi ska slutligen rekommendera för MMM moderna norm.)

Nedan lite experimenterande


IMG_1623.jpg

P.S. detta är ju inget "skall"-krav men kan vara en hjälp för andra

Blir helt fel om man kör den på betong slipers. Den är till för användas på träslipers och sen måla rälsen med en rostfärg.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: SSM rälsfärg?

Inlägg av hakang »

Jahaja, som en av tre medförfattare till SSM-normen åtar jag mig att svara på trådfrågan då.

Att färgen ska efterlikna huvudsakligen rostig räls är nog ett feltänk! Rälsen blir säkert rostig men när vi tittade på bilder var det nog mest bromsdamm och annat bôs som satte nyansen.

I SSM-normen står f.ö. följande angående rälsfärg:

"Räls på spår i huvudlinje ska målas i en kulör motsvarande Vallejo Modelair 71.032 Golden Brown.
Räls på spår i sidolinje ska målas i en kulör motsvarande Vallejo Modelair 71.029 Dark Earth."

Dessa färger passar alldeles utmärkt på SSM-moduler och ser helt trovärdiga ut i jämförelse med verkligheten. MEN, i normen har färgerna blivit omkastade, den mörkare färgen skulle egentligen vara den som används för sidolinjer och tvärtom. Ska jag svara på frågan om varför det blev så väljer jag att låna en formulering från min dotter: 'Jag vill inte svara för jag vill inte ljuga...'.

Jag använder nu Golden Brown för ALL räls på mina moduler, inte för att det står så i normen (för det gör det ju inte), utan för att jag VILL det! Och jag tycker det ser helt ok ut.

För att återgå till Toni, att använda det som 'normalt' kallas rostfärg leder i mina ögon helt fel då dessa blir alldeles för röda i allmänhet. Jag har sett moduler där rälsen målats med vanlig rödbrun rostskyddsfärg, det blir inte snyggt alls i mina ögon. Rälsfärgen borde dra betydligt mer åt brunt/ljusbrunt för att se bra ut som jag ser det. (Med reservation för att jag inte har en burk Vallejo Rust framför mig). För modern räls på betongslipers skulle jag kanske välja nåt i stil med Vallejos 70.941 'Burnt Umber' eller 70.826 'German Cam. Med. Brown' istället.

Med allt detta sagt/skrivet, det här är en detalj som liksom rälsbefästningen bara blir en del av bakgrundsbruset. Lägg mer vikt på att faktiskt bygga snyggt landskap runt spåret och se till att spåret får en rejält hög och bred banvall att ligga på. Men framförallt, BYGG!!

/Håkan
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: SSM rälsfärg?

Inlägg av MickeWestberg »

Grymt Hakang. Jag är ju den som börjat bygga och tipset på rälsfärg är ju toppen. Testade att måla några bitar räls med rostfärg och det blev för rött. Även om nylagd räls kanske är något röd i tonen så blir det nog bättre med en mörkare färg.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: SSM rälsfärg?

Inlägg av fs_toni »

Ja tack för det långa svaret Håkan.
Jag är nog också inne på som Andreas att sammanhanget med färgen på syllar/slipers som skiljer helt enkelt ger olika intryck av rälsfärgen när man ser dem i kombination med ljus betong.

Micke, låt oss jämföra på lördag på vår träff. Jag har hittills använt lite olika färger, mest Humbrol 113 som är lite dovare i tonen än Vallejos rostfärg (som är rödare). Men de ännu brunare färgerna har jag tyckt blir för mörka inne i de lokaler där vi vistas.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"