Fästa spåret

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Fästa spåret

Inlägg av UBJ »

Tänkte prova och flytta på sliprarna så att jag får större slipersavstånd och tätare vid tänkta skarvar.

Det borde väl funka att limma sliprarna mot kork eller plywood med vanligt trälim även i den här skalan?
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Fästa spåret

Inlägg av GSJ »

Trälim är ett alternativ, har använt det själv på moduler. Alternativet är kontaktlim, men det får appliceras i välventilerat utrymme.

/GSJ
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Fästa spåret

Inlägg av ArneL »

Jag har använt ”vanligt vitlim” för innebruk. Det är långsamt vattenlösligt (ca 15 min), som gör att det i efterhand går att lösa upp och justera läget på spåret.
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Fästa spåret

Inlägg av kasoe »

Jag har limmat spår med "akrylfog" i andra skalor, har tänkt att använda det även för nollan. Lite snabbare på att greppa än vitlimmet men inte så snabbt som kontaktlim, dvs det går att justera efter limning men "glider inte iväg" som jag har råkat ut för med vitlim...

Men visst, "det borde funka" med vitlim även i nollan! :)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Fästa spåret

Inlägg av LLJ »

Jag använder Märklin:s skruv för C-räls och skruvar igenom sliprarna mitt i spåret. De syns knappt. När man sedan ballasterat kan skruvarna tas bort.
Lätt att justera före man ballasterat.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"