Jämförelse flexräls med betongsyllar
Jämförelse flexräls med betongsyllar
Jämförelseobjekt från vänster:
Piko code 100
Weinert code 75
Roco code 83
Peco code 75
Även om Piko ska vara code 100 så ger den inget grovt intryck tycker jag subjektivt.
Närbild nedan på Roco och Peco. Närbild under på Weinert och Piko (är forumet som vänder bilden uppochner tyvärr)
Vänder man på rälsen så ser man att alla utom Peco har varannan syll genombruten och all räls utom Peco därmed mycket lätt böjs och sedan åter strävar efter att rätas ut. Peco däremot är trögare att böja och behåller sin böjda form efter att man släpper rälsen.
Ordning från vänster: Pe,Ro,Pi,We Piko avviker något i färg på syllarna mot de övriga.
Weinert har marginellt längre avstånd mellan syllarna jämfört med de övriga. Weinerts syllar är också de smalaste och har dubbla små försänkningar på ovansidan.
Rälsens infästning skiljer sig åt mellan samtliga 4. Jag är osäker på om det finns en ”svensk standard” här att ha som förebild - eller bara olika tillverkare.
Bild av verkligt spår utanför Jakobsberg.
Piko code 100
Weinert code 75
Roco code 83
Peco code 75
Även om Piko ska vara code 100 så ger den inget grovt intryck tycker jag subjektivt.
Närbild nedan på Roco och Peco. Närbild under på Weinert och Piko (är forumet som vänder bilden uppochner tyvärr)
Vänder man på rälsen så ser man att alla utom Peco har varannan syll genombruten och all räls utom Peco därmed mycket lätt böjs och sedan åter strävar efter att rätas ut. Peco däremot är trögare att böja och behåller sin böjda form efter att man släpper rälsen.
Ordning från vänster: Pe,Ro,Pi,We Piko avviker något i färg på syllarna mot de övriga.
Weinert har marginellt längre avstånd mellan syllarna jämfört med de övriga. Weinerts syllar är också de smalaste och har dubbla små försänkningar på ovansidan.
Rälsens infästning skiljer sig åt mellan samtliga 4. Jag är osäker på om det finns en ”svensk standard” här att ha som förebild - eller bara olika tillverkare.
Bild av verkligt spår utanför Jakobsberg.
- MickeWestberg
- Inlägg: 2134
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar
Mycket intressant läsning. Har ju själv använt piko på hemmabanan dock vanlig sektionsräls och har bara goda erfarenheter. Då den är code 100 är den ett bra alternativ om man vill bygga 3r med puko mittkontaktband. Då även gamla Märklin och Limavagnar med stora flänsar rullar fint på denna räls. Roco och Weinert har snygg och väldigt rätt profil på slipers. Färgmässigt ser det ut som piko är den som har mest ljus färg vilket stämmer överens med nylagd räls. Hur mycket diffar de i priser för en längd kan vara kul att veta om vi ska bygga många moduler.
Tompa nämnde när han byggde ostkrokarna att han fick lägga på en skims på 1mm på multigavlarna med roco code 83 för att få rätt höjd och det kanske man slipper med piko code 100.
Premiärbygget får ske med peco då jag har några längder på "lager".
Tompa nämnde när han byggde ostkrokarna att han fick lägga på en skims på 1mm på multigavlarna med roco code 83 för att få rätt höjd och det kanske man slipper med piko code 100.
Premiärbygget får ske med peco då jag har några längder på "lager".
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar
Head to head med Peco som referens.
Mot Piko
Mot Weinert Mot Roco Då Piko har lägre syllar så upplever jag att det borde gå alldeles utmärkt utan shims att bygga samtliga dessa räls mot varandra - även Piko. I det avseendet är Piko att föredra om man prompt vill bygga med code 100. Dock kan skillnaden möjligen uppstå gentemot Märklinräls…
Jag har sett annan code 100 på träffar med både högre och bredare räler som vållar problem vid modulgavlar mot annan räls…
Gällande färg tycker jag personligen egentligen ingen är rätt gentemot förebild. Jag spraymålar min räls. Men jag håller med om att Piko kanske minst dålig.
I utseende och övrigt skulle jag personligen kanske valt Roco i dagsläget. Dels för utseende, men än mer för att lämpliga växlar finns med betongsyllar i WL10/Wr10. För Pico och Peco måste ju lämpliga växlar med träsyllar väljas. Eftersom Pecos betongsyllar är ganska breda så funkar ommålning ändå ganska bra där utan alltför stor utseendeskillnad. Och blir ju inget extra besvär om man ändå tänkt sig måla om.
Rent kommersiellt känns det ju som Peco är lättast att få tag på i handeln med Roco som god tvåa.
Prismässigt är Weinert dyrare, övriga ganska likvärdiga.
PS. har själv 18 meter moduler byggt med Peco.
Mot Piko
Mot Weinert Mot Roco Då Piko har lägre syllar så upplever jag att det borde gå alldeles utmärkt utan shims att bygga samtliga dessa räls mot varandra - även Piko. I det avseendet är Piko att föredra om man prompt vill bygga med code 100. Dock kan skillnaden möjligen uppstå gentemot Märklinräls…
Jag har sett annan code 100 på träffar med både högre och bredare räler som vållar problem vid modulgavlar mot annan räls…
Gällande färg tycker jag personligen egentligen ingen är rätt gentemot förebild. Jag spraymålar min räls. Men jag håller med om att Piko kanske minst dålig.
I utseende och övrigt skulle jag personligen kanske valt Roco i dagsläget. Dels för utseende, men än mer för att lämpliga växlar finns med betongsyllar i WL10/Wr10. För Pico och Peco måste ju lämpliga växlar med träsyllar väljas. Eftersom Pecos betongsyllar är ganska breda så funkar ommålning ändå ganska bra där utan alltför stor utseendeskillnad. Och blir ju inget extra besvär om man ändå tänkt sig måla om.
Rent kommersiellt känns det ju som Peco är lättast att få tag på i handeln med Roco som god tvåa.
Prismässigt är Weinert dyrare, övriga ganska likvärdiga.
PS. har själv 18 meter moduler byggt med Peco.
- MickeWestberg
- Inlägg: 2134
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar
Jäkligt intressant jämförelse. Blev väldigt förvånad över peco mot piko då jag trodde man skulle behöva justera för höjden på code 100. Piko är ju lite svårare att få tag på tyvärr. Hur funkar det med Rocos växlar, läste nånstans att dom är förbjudna inom mmm annars är ju de att föredra om dom redan finns med betong. Såna här jämförelser behöver vi mer av på forumet speciellt för de som har många mil till närmaste handlare.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar
Behovet av shimsning är för att 3R-Multigaveln är gjord för K-räls som är typiskt 1mm högre än 2R räls och har därmed inget med Code att göra. Att notera är också att 3R multigaveln är tänkt att ha K-räls på 5mm kork alt Cräls.MickeWestberg skrev: ↑2022-11-04, 08:54 ...
Tompa nämnde när han byggde ostkrokarna att han fick lägga på en skims på 1mm på multigavlarna med roco code 83 för att få rätt höjd och det kanske man slipper med piko code 100.
..
- MickeWestberg
- Inlägg: 2134
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar
Kanon. Då har vi rett ut det.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
- PeterAlsén
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar
Rocos räls har befästning av typen "fastclip" som kommer från Pandrol, Peco har också Pandrol fast av den äldre typen kallad e-Clip, båda är standard i Sverige, numera används nästan bara fastclip. Weinert och Piko är inte riktigt "svenskliknande"
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Tkl i Nättelund
Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar
Tack för bra input Peter
Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar
Kan komplettera med Tillig code 83. Bäst färg ”out of the box” på både slipers och räls samt en bra form på syllarna!
Mot Peco Mot Roco:
Men…
även tre nackdelar: infästning inte förebild i Sverige, verkar säljas bara i halvlängd och dessutom lite bredare syll än förebilden (som Peco)
Mot Peco Mot Roco:
Men…
även tre nackdelar: infästning inte förebild i Sverige, verkar säljas bara i halvlängd och dessutom lite bredare syll än förebilden (som Peco)
-
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 2018-03-05, 20:34
Re: Jämförelse flexräls med betongsyllar
Vore intressant med en sammanställning även över växlar med betongsyllar.