Övergångskurva / transition curve

Allmänt om H0
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av Per Widell »

Ordet modul betyder ju ”element” och en som är ny i MJ-världen känner jag mest igen ordet med husbygge, där man hört om modulbyggt. Det är ju flera moduler (vissa kallar det för sektioner) som byggs ihop till ett hus, men aldrig består en modul av flera delar, det är liksom hela biten med modulhus.
Så det är ganska uppenbart att det inte är så svart/vitt som många vill hävda.

Däremot håller jag absolut med om att man inte bör göra tillägg på befintlig terminologi, i så fall skall man modifiera ursprungliga terminologin, dvs MMM skall i så fall ändra/förtydliga, inte MMModern.

Dock föreligger behov av att förtydliga/ändra i MMM enligt mig.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av UBJ »

Jag tror inte vi ska blanda in modulhus i detta. :)
För oss som sysslat med banplanering är det här inget konstigt.
Vi har alltid betraktat, tex en station som en modul med flera delar.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av fs_toni »

Per Widell skrev: 2022-11-01, 16:00 Ordet modul betyder ju ”element” och en som är ny i MJ-världen känner jag mest igen ordet med husbygge, där man hört om modulbyggt.
Vi VILL ju göra oss förstådda och locka även de som är nya i MJ-världen!
Och vi vill kunna resonera på ett sätt som förklarar för dem snarare än förvirrar...
Behovet varför det behövs ett begrepp för att i diskussioner särskilja ett element från en grupp av element. T ex om man vill diskutera vad som är annorlunda och extra att tänka på för den som bygger grupp av element kontra bara ett fristående element. :-)
Då kan vi ju inte använda samma ord för det vi försöker beskriva skiljer sig åt.

Om inte de som kritiserar begreppet modulgrupp vill/kan hjälpa till med egna konkreta förslag på ord så kanske vi kör en omröstning? :-) (eller så blir det enbart ett beslut efter diskussion vidare i vår SIG/modulgrupp)
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av Henrik Maude »

Kan vi inte bestämma oss för orden modul och sektion. En modul ska enligt MMM-normen ha korrekta gavlar i varje ände. En modul kan bestå av en eller flera sektioner där de interna gavlarna kan vara fritt konstruerade.
Då har vi en tydlig betydelse för orden modul och sektion. Sen är det bara att använda dessa och beskriva dem tydligt i normerna så blir det tydligt för alla användare.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av hakang »

"Sektionerad modul" tycker jag är ett rätt elegant sätt att lösa det här dilemmat!
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Övergångskurva / transition curve

Inlägg av ArneL »

hakang skrev: 2022-11-01, 17:49 "Sektionerad modul" tycker jag är ett rätt elegant sätt att lösa det här dilemmat!
Jag håller med Håkan att ”sektionerad modul” beskriver precis vad det handlar om. Bra förslag från Toni.
-----------------
/Arne Larsson
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"