Rälsbiten växer
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Rälsbiten växer
Vinjetten visar en modell av de nuvarande dubbelspårsbroarna i Trollhättan.
Sedan vi fick tillgång till vår nya lokal centralt i Vänersborg har föreningen fått nya medlemmar. Nu är arbetet i full gång med att använda vissa delar från den gamla fasta banan samt befintliga och kommande nybygga moduler i en "fast" bana. Ritningen visar hur det hittills är tänkt att bli. Fortfarande några lösa ändar.
I nederkant är lokalen 26 meter lång och 6 meter bred. I det "tomma" utrymmet i överkanten har vi fikaplats och arbetsplatser. I det "tomma" utrymmet till vänster står resterna av den gamla banan i bitar samt byggmaterial mm.
En lämplig dag att besöka vår lokal är den 19:e november då vi har öppet hus från 10:00, och i samarbete med trä- och sy-slöjdarna i våningen ovanför.
Lång raka på över 16 meter, varar det mesta är dubbelspår.
Vänersborgs station från den gamla fasta banan i Vargön är nu uppe på benen. Ändarna skall byggas om och få standardiserade MMM modulskarvar.
Västerborg kom på plats i förra veckan. En imponerade "modul" i två plan och med gator som trafikeras av fordon.
Lokstallet anslöts till magasinet. Återstår en hel del jobb med byggnader, landskap och styrning.
Sedan vi fick tillgång till vår nya lokal centralt i Vänersborg har föreningen fått nya medlemmar. Nu är arbetet i full gång med att använda vissa delar från den gamla fasta banan samt befintliga och kommande nybygga moduler i en "fast" bana. Ritningen visar hur det hittills är tänkt att bli. Fortfarande några lösa ändar.
I nederkant är lokalen 26 meter lång och 6 meter bred. I det "tomma" utrymmet i överkanten har vi fikaplats och arbetsplatser. I det "tomma" utrymmet till vänster står resterna av den gamla banan i bitar samt byggmaterial mm.
En lämplig dag att besöka vår lokal är den 19:e november då vi har öppet hus från 10:00, och i samarbete med trä- och sy-slöjdarna i våningen ovanför.
Lång raka på över 16 meter, varar det mesta är dubbelspår.
Vänersborgs station från den gamla fasta banan i Vargön är nu uppe på benen. Ändarna skall byggas om och få standardiserade MMM modulskarvar.
Västerborg kom på plats i förra veckan. En imponerade "modul" i två plan och med gator som trafikeras av fordon.
Lokstallet anslöts till magasinet. Återstår en hel del jobb med byggnader, landskap och styrning.
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1205
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Rälsbiten växer
Kul att se!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Re: Rälsbiten växer
En liten trevlig modulbana. 
Tar du med dig Vänersborg till Grimslöv?

Tar du med dig Vänersborg till Grimslöv?

- StefanFjällemark
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Rälsbiten växer
Vänersborg är en rest av den gamla fasta banan och inte byggd som modul. Just nu har vi fått den gamla stommen upp på ben så att spåret har ”modulhöjd”. Men Vänersborg blir en fast del av banan och kommer inte med på modulträffar. Under nästa år kommer vi att anpassa ändarna så vi kan ansluta moduler.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Rälsbiten växer
Trevlig bana ska det bli, men inte så liten. Det blir bortåt 100 meter när allt är på plats, varav en hel del dubbelspår. Så banan klarar trafik med minst 10 tåg igång samtidigt.
-
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Rälsbiten växer
Kan man tänka sig att den då i stället blir platsen för någon slags trafikspelsträff? Enligt talesättet: Om inte berget kan komma till Muhammed, så får Muhammed komma till berget.
Re: Rälsbiten växer
Om delar av banan byggs i moduler så kan ju kanske dessa moduler monteras ned och följa med på träffar på andra ställen ocksåStaffanWiman skrev: ↑2022-10-30, 09:40 Kan man tänka sig att den då i stället blir platsen för någon slags trafikspelsträff? Enligt talesättet: Om inte berget kan komma till Muhammed, så får Muhammed komma till berget.

-
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Rälsbiten växer
Då skulle ju trots allt berget komma till Muhammed 
(Historien om Muhammed och berget verkar vara påhittad av Francis Bacon på 1600-talet. Man får nog leta förgäves efter den i Koranen).

(Historien om Muhammed och berget verkar vara påhittad av Francis Bacon på 1600-talet. Man får nog leta förgäves efter den i Koranen).
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1423
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Rälsbiten växer
Det har hänt en hel del det senaste året.
- Nu har vi drygt 50 meter dubbelspår inräknat trafikplatserna Lekby, Lilleskog, Lilleskog Östra, Varpmossen, Trollhättan och Vänersborg.
- De två enkelspårsträckorna on vardera ca 12 meter håller vi på att ansluta till Vänersborg.
- Den stora modulen Västerborg är nu en integrerad del av banan.
- Vi har modeller av de tre större järnvägsbroarna i Trollhättan och Vänersborg.
- De flesta växlar kan nu manövreras från körhandtagen.
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1205
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Rälsbiten växer
Kul att se!
Är ju stödmedlem men lyckas inte tajma de inbjudna kvällarna.
Är ju stödmedlem men lyckas inte tajma de inbjudna kvällarna.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.