Kalhyggett, två, tre & fyra

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kalhyggett, två, tre & fyra

Inlägg av LLJ »

En dubbelspårsmodul kan även användas som två parallella enkelspår som sedan delar på sig, har skett vid några tillfällen, och kan då matas med två olika boostrar vid behov om varje spår har egen matning.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kalhyggett, två, tre & fyra

Inlägg av AlexanderEhn »

Aha, mycket bra input Daniel och Lars!

Tack, då känns det som att vi tog rätt beslut i alla fall. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kalhyggett, två, tre & fyra

Inlägg av AlexanderEhn »

Längesedan det uppdaterades här.

Alla fyra modulerna har använts på träffar rätt så frekvent senaste 1,5 året. Antingen som 4 meter rakspår eller som 2 st 2 meters-sektioner.

Meeen jag är lite sugen på att justera lite och förlänga stickspåret in på en modul till, det skulle ge ett spår på 1,5 meter ungefär
4meter_4.png
Orsaker är helt enkelt att sticken är för kort för att användas till något mer än uppställning för ett lok, och det är inte så användbart. Sticken är till och med inte med på de officiella banskisserna.
Och jag vill inte dra spåret längre, in på en tredje modul helt enkelt för att underlätta banplanering.

Så med en förlängning kan spåret användas till att husera ett banverkståg som kan göra akutinsatser under ett trafikspel. Eller så kan det kanske finnas en "sällan-godskund" som får ett besök av en VUT en gång per spel, typ grustag, lastplats för "Gudrun-timmer" eller annat spännande som kan lastas vid en hårdgjord yta.

Skulle dessa två moduler delas på av bantekniska skäl så tänker jag bygga en liten ås med landskapsmatta på för att dölja spåret om det inte används.

Vad tror ni?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kalhyggett, två, tre & fyra

Inlägg av AlexanderEhn »

Ett år har gått sedan senaste uppdateringen.

Min son har senaste veckorna fått ett markant ökat MJ-intresse! Han var med och körde på KMJ i tisdags och har verkligen fått blodad tand! Det han tycker var roligast var att vara växlare på Borås Västra och ta hand om vagnarna som ankom.

Så för att smida medans järnet är glödhett så har Bertil och jag börjat spåna på en utbyggnad av våra dubbelspårsmoduler. En vidare utveckling på de lösa idéerna ovan. När vi byggde Kalhyggena så lade jag in en växel utifallatt jag skulle vilja lägga till något, och då slippa riva upp dubbelspåret. Perfekt läge just nu alltså!

Han vill ha Container och det är "Okej" om jag vill ha en oljedepå för mina tankvagnar.

Har skissat på två varianter nedan.
Panikbeställde lite räls av Peter idag som kommer i nästa vecka, och vi åker till KMJ på torsdag nästa vecka och börjar bygga.

Tar gärna input på spårplanen. Liiite väl tajt mellan bangården och linjen för att det ska vara optimalt.
4meter_10.png
4meter_11.png
Nu är bilderna på andra hållet jämfört med ritningen, men det får ni klara ut ändå. :)
2021-03-30 20.50.16.jpg
2021-03-30 20.50.27.jpg
2021-03-30 20.50.54.jpg
2021-03-30 20.49.02-1.jpg
2021-03-30 20.47.29.jpg
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kalhyggett, två, tre & fyra

Inlägg av AlexanderEhn »

Det var ett tag sedan har uppdaterade den här byggloggen ser jag.

Det har tillkommit en början på en terminal på Kalghygge Ett & Två, som numera heter BEA Logistikpark.
BEA utläses "Bertil Ehn Alex" vilket då är ett hopkok av mitt och min sons namn. Bertil är nämligen scenarioregissiör på BEA och tycker det är kul att hitta på ett scenarion, ofta inkluderar det lastbilar och blåljusfordon, som sedan ställs upp på modulen.

Här är några bilder från Höglandståg 2021.
Foto 2021-10-02 16 18 27.jpg
Foto 2021-10-02 16 18 34_liten.jpg
Foto 2021-10-02 16 18 40_liten.jpg
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2022 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kalhyggett, två, tre & fyra

Inlägg av AlexanderEhn »

Det finns även en idé på utbyggnad av BEA Logistik enligt nedan.

Stommarna (2 st 120*68 cm) är redan inköpta från One:87, så det är bara att börja bygga. :D
BEA Log 2.0.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Kalhyggett, två, tre & fyra

Inlägg av StefanFjällemark »

Fundera på om du kan ordna ett rundgångsspår inne på terminalen så att man inte behöver använda linjespår vid växling.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kalhyggett, två, tre & fyra

Inlägg av AlexanderEhn »

StefanFjällemark skrev: 2022-09-27, 21:24 Fundera på om du kan ordna ett rundgångsspår inne på terminalen så att man inte behöver använda linjespår vid växling.
Aboslut, det är planen. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"