Det är kul med modern trafik!

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
Östvall
Inlägg: 343
Blev medlem: 2017-02-26, 20:51

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av Östvall »

Jag har några dubbelspårsmoduler; 90 grader kurva (2 moduler 45 grader vardera) samt två raksträckor 2x 80 cm, jag har även byggt en 45 cm med övergångsväxel, har tänkt bygga ytterligare en likadan. Dessa kan absolut användas vid modern körning.

Jag har inte primärt tänkt dem till modern körning utan tog över dem i syfte att de kan användas till en mötessträcka, det ena utesluter ju dock inte det andra.

Jag är personligen inte så intresserad av modern trafik (inte pga att det skulle vara tråkigt utan pga av att jag tycker det är roligare att skapa äldre miljöer) men kan mina moduler hjälpa till vid körning är det ju bra.

Tänker att en trång sektor kan vara stationer som kan ta emot och hantera långa tåg, jag vet att Toni har en men i övrigt är det skralt inom föreningen.
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av thomas.carlson »

Dubbelspår låter bra, jag är på.
Epok 6, fungerar för mig.
Bygger just nu en dubbelspårsmodul |Thomastorp hpl och godsbangård| med några industrier. Modulen är tidlös och kan fungera i de flesta epoker från 4->6. Modulen är totalt 4,5 meter x 50 cm fördelat på 6 sektioner. Vid en epok 6 körning kan den fungera som en nedlaggd station som bara passeras.

Modulen kommer att premiärköras visas på Modelljärnvägsmässan i Uppsala 5-6 november och förhoppningsvis även i Gimo.

Är även sugen på att bygga dubbelspårskurvor.

//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2022-09-22, 20:26 Vill vi sen ordna Modern träff så finns både MMM och Sv Modulforum som kan stötta.

En SweModern-träff!!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av fs_toni »

Östvall skrev: 2022-09-25, 19:21.

Tänker att en trång sektor kan vara stationer som kan ta emot och hantera långa tåg, jag vet att Toni har en men i övrigt är det skralt inom föreningen.
Långa magasin kan vara ett alternativ till stationer tills dess att fler långa stationer byggts inom föreningen. I en framtid kanske vi kan få tillgång till Podolsk som jag vill minnas är ganska lång…?
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av Per Widell »

fs_toni skrev: 2022-09-22, 20:26Tanken är att jag och ev flera andra är med och stöttar och vi kan t ex samlas kvällar och helger och hjälpas åt att bygga dubbelspårsmoduler av modernt snitt både rakor och kurvor.
Jag är helt klart på!
Tänk ett ”Huddinge-gäng” för Modernt, dubbelspår och 2R. :)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av MickeWestberg »

Efter helgens Spångakörning så blir det nog garanterat modernt 2/3r moduler om jag ska bygga nått nytt. Roligare att kunna delta på båda sidor.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Det är kul med modern trafik!

Inlägg av fs_toni »

Det kan vara spännande att se verkligheten:
https://jarnvagar.nu/lyckat-prov-med-langt-tag/
24 dubbeltrailervagnar! I modell i våra rekommendationer så är ambitionen att kunna köra med 8 dubbeltrailervagnar till en början. I modell kommer det ändå framstå som ett låååångt tåg.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"