resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Inlägg av Qrt »

Kära Forum
Hur packar och stuvar man på bästa sätt inför resan till modulträffen?
Hur skyddar ni era vagnar och lok i sina askar under transporten till och från modulträffarna ?
Under förra året köpte jag lok och vagnar per postorder från hela Europa. Jag fick då de mest skilda typer av paket, från små tajta med knappt något skydd alls till jättestora med bara en vagn i. Oftast kom varorna helt oskadda till mig och det hängde mer på originalförpackningens konstruktion än på skyddet omkring. Vissa förpackningar är allmänt kända för att skydda sämre än andra och en del är väldigt sköra i sig men skyddar bra så länge de är hela.

Jag har erfarenhet av transport av annan typ av känsligt gods och har då upplevt följande:
Lugnast åker sakerna i en personbil mellan hjulaxlarna.
I en bil med stort bagageutrymme skumpar det mer bakom bakaxeln.
Personbilar går stadigare och stötfriare än små distributionsbilar typ VW Caddy.
Ännu stötigare kan det vara i större van-ar med lite last.
Värst skumpar tvåaxliga släpvagnar.


Jag vet att många genast flyttar loken och vagnarna till speciella för ändamålet egentillverkade eller köpta väskor /lådor.
Men jag trivs bättre med varje vagn och lok i sin originalförpackning.
Så nu frågar jag den del av forumsläsarna som vill ha det på samma sätt:
ALLTSÅ:
Hur skyddar ni era originalkartongsförpackade älsklingar från att vara bättre begagnade redan efter de 30 milens resa till träffen ?

Åker lok och vagnar 4:e klass hur som helst i släpet tillsammans med modulerna eller får loken och/eller vagnarna åka mjukare, kanske till och med inne i bilens kupé ?
Packar ni på något speciellt sätt?
Med bubbelplast runt om, kanske till och med mellan varje ask?

Är det någon annan materiel, Trafos, handtag, digitalutrustning och mätinstrument som ni behandlar bättre än de stackars modulerna med sina uppochnedvända hus och granar?

[Ja vad gäller moduler: Vad ingår i sjukvårdsväskan, reparationskitet för moduler? Men hoppsan. Det är nog en fråga för en helt annan forumsavdelning.]

/En som aldrig frågat förr ;-)


zdfh zsdfhg sdgh asdrg asrg asdg asrg asdf sdasdasdfg SFASDG ASAG dsfh asfasdf asdfg a<sfgag asdgasg SDGASG
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Inlägg av StaffanWiman »

Loken i originalförpackningar utom Heljans F-lok som får åka i "loklyft" eftersom det är för ömtåligt för att lyftas normalt...
Vagnarna i två lager i stor verktygslåda omgivna av bubbelplast.
Förpackningarna som man får när man skickar efter grejer är nog till för om man skulle få för sig att drämma paketet i väggen eller sätta sig på det :-) men för normal hantering duger min inpackning. Jag har dock aldrig tappat eller råkat välta uppochner på någon låda...

Ett annat smidigt sätt är att rulla in varje vagn i en LITEN bil bubbelplast och lägga i en verktygslåda.

Att de då skulle kunna skadas av att bilen skakar, tycker jag verkar osannolikt.

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Inlägg av LLJ »

Min erfarenhet är att originalförpackningarna inte är gjorda för att transportera fordonen annat än hem till kunden.
Ofta är det smådetaljer i "godispåsar" som skall monteras, och då funkar inte originalförpackningarna längre utan att skada fordonen.

Därför har jag speciella lådor+bagar för mina fordon.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Inlägg av Eke »

I en stor Citroën med gashydraulisk fjädring! ;-)

Mvh. Eke
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Inlägg av StaffanWiman »

Ja, Lars, ofta är det tidsödande och inte helt ofarligt för modellen att krånglas in i originalförpackningen även utan monterat godis. När den väl ligger där är den skyddad mot ett ganska osannolikt övervåld.
Staffan
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Inlägg av MikaelB »

LLJ skrev:Min erfarenhet är att originalförpackningarna inte är gjorda för att transportera fordonen annat än hem till kunden.
Ofta är det smådetaljer i "godispåsar" som skall monteras, och då funkar inte originalförpackningarna längre utan att skada fordonen.

Därför har jag speciella lådor+bagar för mina fordon.

/Lars
Något du har lust att dela med dig lite av? All inspiration är välkommen, har inte brytt mig så mycket om godispåsarna till loken tidigare men när solskydd etc sitter där börjar man ju fundera på om man ska konka runt loken över huvud taget!? :oops:

Alla förslag, länkar och idéer tages emot med öppna armar, då jag kammar noll med google.
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Inlägg av IngvarÖsterberg »

CRT skrev:
Hur skyddar ni era originalkartongsförpackade älsklingar från att vara bättre begagnade redan efter de 30 milens resa till träffen ?

Det var originalfrågan.

Men själv började jag med en verktygsväska från Clas Ohlson, med jättedyr plastinredning, men den blev snart för liten.
Då köpte jag en A-line-väska hos Habo Hobby, vars lådor fungerar bra för mig. Tycker att både lok och vagnar får bra stöd
i lådorna plus att den rymmer mycket och står bra längst fram i bagageutrymmet.

Hälsar Ingvar. :)
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Inlägg av MikaelB »

IngvarÖsterberg skrev:.......... men den blev snart för liten.
Då köpte jag en A-line-väska hos Habo Hobby, vars lådor fungerar bra för mig. Tycker att både lok och vagnar får bra stöd
i lådorna plus att den rymmer mycket och står bra längst fram i bagageutrymmet.

Hälsar Ingvar. :)
Super tack för tipset om väskan, kostade en del men förmodligen en jäkligt billig investering om man ser till vad som ska stoppas i den.
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Re: resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Inlägg av RuneLjungströmmer »

så här transporterar jag det rullande mellan hemmet och klubben, Rälsbiten...
IMG_0607.JPG
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: resan till modulträffen-hur packar och stuvar man?

Inlägg av Nicke »

Snyggt!
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"