Kombihamn i N-skala

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1090
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

SethSwede skrev: 2022-06-02, 05:49 Snygg design
Tack Seth! :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1090
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kombihamn i N-skala

Inlägg av AlexanderEhn »

AlexanderEhn skrev: 2021-08-25, 18:17
ErikKuiper skrev: 2021-08-25, 17:51 Efter att ha tittat på spårplanen igen så får jag säga att det är en sak som i synnerhet skaver för mig, och det är växlarna längst uppe till vänster. Jag ställer mig två frågor, är de prototypmässiga och gör de växlingen roligare på modulen, och till båda dessa frågor skulle jag svara nej.

Vad jag har sett av kombiterminaler i Sverige så saknar lastspåren växlar vid "slutänden". Det vanliga är att loket skjuter in vagnarna på lastspåret och inte drar in dem. För ellok är detta enda möjligheten då man inte vill ha kontaktledning över lastspåren. Om man kommer in med loket på fel ända så finns det ett rundgångsspår någonstans i närheten (vid linjen i detta fall).

Vad gäller frågan om roligare växling så skulle jag säga att växlarna till vänster vid de övre lastspåren gör växlingen enklare då det bara är att köra in och släppa vagnarna. Om de inte finns så kan det krävas en rundgång.

En annan fördel med att ta bort dessa växlar är att växlarna inte längre påverkar valet av avstånd mellan spåren.
Hej!

Först, tack för svar! Kul att ha ett bollplank!

Får en dejavu från när vi diskuterade samma sak tidigare i tråden. :)

Nej, de växlarna är helt icke-prototypiska. Så ser det inte ut i verkligheten.
Anledningen till att jag har den är att jag tycker den är visuellt snygg och att jag vill ha den. (högst godtyckligt argument)

Sen kan vara smidig att ha för smidig rundgång på mässor och publikkörningar och det skulle göra modulen mer fristående då det inte behövs en bangård i närheten. På publikkörningar är det inte osannolikt att denna modul hamnar i ändan och får agera magasin.
Men realistisk? Nej inte alls.

Jag kommer dessutom ha Gudrunbryggor i börja på dessa spår så under ett (europeiskt) trafikspel så kan inga ellok köra där. Tanken med de två undre spåren är just för realistisk rundgång. Förebilden här är direkt från Katrineholm som har rundgången parallellt med terminalen, till skillnad från Falköping och Eskilstuna exempelvis. Tågen anländer på de undre två spåren, går runt, kör tillbaka på linjen och backar in på terminalen.


Växlarna påverkar inte spåravståndet egentligen, det blir ändå passbitar mellan växlarna.
Kombihamn_26_V-exakt horisontal_3.png

Tror bestämt jag hittade "förebilden"! Dock en ren efterhandskonstruktion. :D
https://kartor.eniro.se/?c=65.318437,21 ... 9&l=aerial
Skärmbild 2022-06-11 005655.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"