Växel-styrning...

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Växel-styrning...

Inlägg av RuneLjungströmmer »

Som ny modul-byggare undrar jag över flera möjligheter nämligen
- hur styr jag säg tre växlar resp fler växlar per modul, via mikro-strömställare på långsidan har jag sett men gives det fler mer raffinerade sätt
- ben-infästningar av i mitt fall, de två första, med Ivar-ben 30 cm:s varianten, några tips, Värnamo har haft men tydligen lagt ner den tillverkningen?
- foto/beskrivningar på EL-dragningar skulle jag uppskatta :D
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Växel-styrning...

Inlägg av daniel »

Välkommen till forumet! :D

Själv använder jag Möllehems kort för styrning av växlar.

För eldragning är det lämpligt att använda kabelkanaler. Det blir snyggare och håller i längden.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Växel-styrning...

Inlägg av AlexanderEhn »

Kul att se dig här på forumet Rune.

Det skiljer egentligen ingenting att styra växlar och dra el på en modul jämfört med fast anläggning.

Det finns generellt sätt två sätt att styra växlar elektroniskt; via växelmoterer som styrs av strömpuls åt ena hållet eller åt andra hållet, eller med växeldekodrar. Vilket du väljer spelar egentligen ingen roll så länge det funkar.
Det går också såklart att lägga växlarna manuellt via en spak på sidan eller ren fysiskt direkt på växeln, om du har manuell omläggning behöver du lösa pol-bytet i hjärtstycket på växeln, och det finns olika lösningar på det med.


Som Daniel skriver är kabelkanaler att rekommendera. Dock så är det viktigare och roligare att komma igång och få till något körbart.

Räkna med att första modulen är en övningsmodul, så blir det lite bättre och mer förfinat för varje modul du bygger. Det är nog få som lyckas få sin första modul att också bli den bästa. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Växel-styrning...

Inlägg av kasoe »

När det gäller växelstryning så kan jag kasta in en röst för att göra något enkelt...

Fundera allvarligt på en enkel mekanisk, manuell lösning med omkopplare som Alexander beskriver ovan.
Jag har varit nära nervkollaps på vissa träffar med olika sortes "logik" (eller snarare avsaknaden av...) på växelomläggning.
Enkelt, mekaniskt med visuell återkoppling är i mina ögon oslagbart... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Växel-styrning...

Inlägg av BengtOhliv »

Bygg dina stationsmoduler med enkel omläggning av växlar.
Använd gärna långsamtgående växelmotorer (ex Tortoise] och styr med strömvippa monterad I modulsargen. Med fördel kan du ha en trafo som enbart matar växelmotorer och annan utrustning som kräver ström.
Lycka till med modulbyggena.
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Växel-styrning...

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Värnamo Modelljärnvägsförening säljer fästerna fortfarande.
Funkar att montera träben 25 x 25 , eller så köper man själv aluminiumprofiler 25 x 25.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Re: Växel-styrning...

Inlägg av RuneLjungströmmer »

Tack för alla råd och glada tillrop!
Jag får säkert anledning att återkomma då kanske det kunde vara ganska simpelt/enkelt att bygga moduler är det NOT...
Tex vilket material är optimalt MDF, plyfa furu eller björk, tjocklekar etc etc
puh...
Carry on, I do!
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Växel-styrning...

Inlägg av daniel »

RuneLjungströmmer skrev: 2022-06-08, 21:26 Tex vilket material är optimalt MDF, plyfa furu eller björk, tjocklekar etc etc
Jag bygger genomgående med kvalitetsplywood, alltså björkplywood. Gavlarna behöver vara stabila så där har jag 12 mm björkplywood.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Växel-styrning...

Inlägg av kasoe »

Har en gång byggt en hel modulbana i MDF, tjock MDF, jag vill inte säga att ordet "optimalt" kommer upp när jag tänker på det projektet... Tungt...
Jag kör numera som Daniel med Björkplywood som jag köper tillskuren i remsor från ett lokalt snickeri. Gavlar köper jag laserskurna från lite olika håll.

Jobbar gärna med 6 mm plywood (eller däromkring) som har styrkan utan att bli för tungt, gavlarna är 12 eller 15 mm. Spårunderlägg i 6 mm bör (måste) ha en stödribba under (så det blir som ett T) för att hålla formen...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
RuneLjungströmmer
Inlägg: 26
Blev medlem: 2022-05-10, 16:06
Ort: Vänersborg

Re: Växel-styrning...

Inlägg av RuneLjungströmmer »

Tyvärr blev det fel i frågan, menar alltså inte själva styrningen utan mer hur och vad använder jag mig av vid flera växlar, helst ett enklare ställverk likt det i senaste MJ-Magasinet, någon som har tips eller foton på något att hänga på modulens långsida?
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"