Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StefanFjällemark »

fs_toni skrev: 2022-01-11, 19:18 Det jag tänker är att även om arrangörerna till Grimslöv kan klara att ha is i magen fram till 15:e februari, så är det ju inte säkert att Grimslövs Folkhögskola är lika coola (speciellt eftersom FHM nu ålägger dem som uthyrare ansvaret att max hyra ut till 20 deltagare!)
Grimslövs Folkhögskola behöver naturligvis en viss framförhållning när det gäller att förbereda mat och annat. Just därför har vi lagt vårt styrelsemöte två veckor innan. Och som jag påpekat flera gånger, vi kan inte använda dagens regler för något som sker i början av mars. Diskussionen i denna tråd tar ut bekymren i förtid och helt i onödan. Vi får vänta och se och hoppas på det bästa.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av fs_toni »

Senaste nytt idag från FHM är att restriktionerna ligger kvar två veckor till men man bedömer samtidigt att toppen snart är nådd och då kan smittan börja vika ganska snabbt. I så fall kan flera av restriktionerna avvecklas den 9 februari.

När det gäller just träffen i Grimslövs vara eller ej så är den avgörande restriktionen den som gäller att uthyrare av lokaler till privat sammankomst ska säkra att sammankomsten ska ha färre än 20 deltagare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av daniel »

Toni: Tack för info.
Arrangörsgruppen kommer ha ett telefonmöte med Grimslöv den 11 februari och styrelsen för Svenskt Modulforum har styrelsemöte några dagar senare.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StefanFjällemark »

Ett glädjande besked: Danmark slopar alla restriktioner från 5:e februari, och detta trots att Danmark har haft en av den högst uppmätta smittspridningen. Man behåller vissa inreserestriktioner i ytterligare fyra veckor.

Det låter som att Sverige succesivt kommer att följa efter, så sannolikheten ökar för att kunna genomföra planerade träffar framöver.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StaffanWiman »

Vad bra, men ännu säkrare om alla ser till att de är vaccinerade. Antingen det är obligatoriskt eller inte, så är det en klar riskminskning. Det är fortfarande tid även om det börjar bli bråttom.
/Staffan
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av Henrik Maude »

StaffanWiman skrev: 2022-01-26, 20:50 Vad bra, men ännu säkrare om alla ser till att de är vaccinerade. Antingen det är obligatoriskt eller inte, så är det en klar riskminskning. Det är fortfarande tid även om det börjar bli bråttom.
/Staffan
Med tanke på att vaccinet inte verkar minska smittspridningen gällande omikron så blir inte träffen säkrare ifall någon fler skulle vaccinera sig inför träffen. Dock minska vaccinera drastiskt risken för att de som eventuellt insjuknar blir allvarligt sjuka. Så känner man sig inte trygg i att delta trots egen vaccination så är det nog lämpligt att stå över träffen. Det lär med högsta sannolikhet finnas en betydande smittspridning I samhället i samband med träffen.

/ Henrik
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StaffanWiman »

Ja, grundtipset är nog att jag inte kommer. Tyvärr. Jag hade sett fram emot det.
/Staffan
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av Henrik Maude »

Nu ser det ut som att restriktionerna hävs from 9e februari. Så då bör eventuella hinder för genomförande av modulträffar vara borta om inget extraordinärt händer.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av UBJ »

Tyvärr så påverkar det knappast smittspridningen i positiv riktning, snarare tvärtom.
Det formella hindret för att anordna modulträffar tas bort på onsdag men det blir upp till den enskilde att avgöra om man kan delta.

Jag ser lite mer negativt på mitt deltagande pga att smittspridningen förväntas vara fortsatt hög även om fyra veckor enligt experterna (men vem vet?).
Frun vill inte att jag släpar hem något och tanken att bli sittande i Växjö med 40 graders feber känns sådär.
Jag har ¨bara¨ moduler i nollbanan så det påverkar inte något trafikspel.
Hur länge kan/bör jag vänta med att avboka?
Jag väntar gärna, just nu är många på jobbet sjuka en del med hög feber och en del utan symptom.
Skulle jag bli sjuk nu så kan jag förstås åka eller om smittspridningen skulle falla ihop.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Träffar enligt de restriktioner som gäller 2021-12-21?

Inlägg av StefanFjällemark »

Eftersom denna tråd är allmänt om restriktioner, så har jag svarat angående Grimslövsträffen här.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"