Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Inlägg av Martin »

Fortsätter med ”Tips om bra och billiga moduler” samt om NSOW

Mer info och dokument om NSOW finns här:
https://www.efkr.de/index.php?page=modulbau_nsow-norm

Med NSOW konceptet/norm menas att gaveln har: hål för styrstift (8mm träplugg), fremohål (12mm) och ffa en nedsänkning där Lenz rälsen (slipern) passar perfekt.


Med detta så är det tänkt att när man sätter ihop moduler ska det gå snabbt och precist – ingen finjustering ska behövas efteråt. Dock, i ärlighetens namn vet jag inte om och hur bra det fungerar i praktiken, men tycker det låter så spännande att man/vi kunde prova. Är det något som är jobbigt med modulande så är det att det tar tid att sätta upp och att det mellan modulskarvar lätt blir problem (urspårningar). Tänker och hoppas att man slipper det med denna metod.

Så det vore roligt om fler ville prova NSOW konceptet/norm. Kanske får vi ihop några som vill och i så fall kunde man prova det i praktiken i tex Grimslöv?? (sista anmälningsdagen 15 dec).

Vad har man att förlora? I värsta fall har man moduler med Fremostandard.

KURVORi Nollan är på G, frågan är vilken radie. 1,5m (tre segment ger 90*), 2m (fyra segment ger 90*) , eller 2,5m.
Själv är jag inne på 1,5m. Inser nackdelarna och att större vore snyggare men 1,5 kan man använda kanske använda oftare.

Några synpunkter/intresserade av kurvor? Vilken radie i så fall? (Inte bara vilken radie som är bäst utan vilken skulle man vilja beställa och bygga till nästa års träff – någonstans).

Och som sagt ”bra och billiga moduler” kan man beställa genom:
https://pikartmodels.com
Senast redigerad av 1 Martin, redigerad totalt 2022 gånger.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Inlägg av kasoe »

Jag kan hänga på och testa, inga problem! Sen vet i tusan om jag löser det till Grimslöv...

NÄr det gäller kurvor, 1.5 meter låter bra, kanske man även skulle fundera på att be honom göra 2.5 meters så de passar till Fremos mått... och 2 meters... Tja, det vore väl bra det också... ;)

Jag överväger oavsett att provbeställa en eller ett par moduler från dom för att testa...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Inlägg av UBJ »

Hej

1,5 meters radie i nollan? Det är väl minimi i H0-Fremo?
Men om jag tänker efter lite så kör vi hittills mest godstrafik med rätt korta vagnar så det kanske funkar utan att se allt för konstigt ut.
Skulle man vilja ha kurvor för långa personvagnar så borde dom väl vara minst 3 meter, gärna 4 tänker jag.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Inlägg av LLJ »

Helst större radie än 1.5 m . Egna erfarenheter visar att med 2 m så klarar man långa boggipersonvagner utan att buffertarna går omlott.
Det kan funka med 1.5 m radie, men risken är större att det blir problem.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Inlägg av LLJ »

@Martin: om man beställer en kurva är den 90 grader, eller köper man 30 grader/22.5 grader segment etc så många man behöver?
Det är ju inte alltid som en kurva skall vara 90 grader.

/Lars
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Inlägg av Martin »

1,5 m radie är 3x30*, 2m radie är 4x22,5*. Detta för att modulerna inte ska bli för stora och att det ska gå att skicka enkelt/billigt. Man kan köpa så många bitar/segment man vill.
Just ttrakmodules har 1,5m och 2m. Tror att det beror på att motsvarande kurvor finns i H0 och endast gavlarna behövdes byts ut (men gissar lite här...). Men det finns ju andra leverantörer dock - har ej koll på hur dom har delat upp det, Harald B tex.

Större radie vet jag inte, tror man får skriva och komma överens.
2,5 m är väl egentligen Fremos minsta radie, men tycker mig se på video att det även används mindre radier. Allt är väl en fråga om vad som finns och vad man vill köra.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Inlägg av kasoe »

Vi har ju haft denna diskussionen på maillistan för nollan.nu, där kom vi fram till att en lämplig minimiradie att rekommendera var 1.5 meter.
I den tråden var även Stig med och han hade ju rätt bra koll på vad som var rimligt.

Vi började med 1 meter eftersom flera ville att man skulle kunna ha samma kurvor hemma som på modulträffar. Men ganska snabbt kom vi nog fram till att det var lite för tight.

Jag vidhåller nog det som så ofta, om man tvekar över något så "följ normen" och den säger 2.5 meter som minimum. Så ska man ge honom ett tips som "håller" och inte bara blir vad några få individer önskar sig så bör man nog säga att han bör kika på att göra kurvmoduler med en radie på "minst 2.5 meter".

Men det blir skillnad på svaret när man får "önska vad man själv behöver" eller "vad som är bäst för hela gruppen"... ;)

Och jag tror du har en bra poäng Martin, bästa är nog om man hör med honom direk vad som är möjligt. Om man kommer överens med honom att ta fram en modulbyggsats med t.ex. 2.5 meters radie (eller något annat) så kan man alltid fråga här på forumet om någon mer vill hänga på och beställa just den sorten när chansen dyker upp. Då kanske man kan få ner priset lite och de som önskar kan få en modullåda till en kurvmodul med "lämplig radie".

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Inlägg av Martin »

Såg att det nu även fanns 1,5m r kurvor.
https://pikartmodels.com/
Senast redigerad av 1 Martin, redigerad totalt 2022 gånger.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Inlägg av LLJ »

Antar att kurvan har vinkeln 30 grader?
Ser bra ut!

/Lars
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tips om bra och billiga moduler i Nollan samt om NSOW

Inlägg av Martin »

Ja det stämmer. Står lite kryptiskt i beskrivningen
1S500 NSOW r1500 30 st. 0 scale,
där st måste betyda grader.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"