Rocrail-Z21-MGP

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Rocrail-Z21-MGP

Inlägg av Fredman »

Hej alla!
Har för avsikt att styra växlar via Rocraildator via wifi till router och Z21 och vidare via Loconet till MGP:s växeldekodrar i ett eget system hos Vagnsärad vid Uppsalaträffen om några veckor.
Det jag undrar är om detta kommer att störa eller störas av andra system med wifi?
MVH Thomas
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Rocrail-Z21-MGP

Inlägg av daniel »

Jag tror inte du stör andra med det. Däremot om det är många andra WiFi-enheter så kan de störa dig. Jag är inte själv insatt men en vän som har arbetat med att sätta upp stora WiFi-nät på företag har sagt att speciellt iPhone är problematiska när det gäller trängsel inom radio.

Så om det är kritiskt med kommunikationen mellan dator och Z21 hade jag satsat på Ethernet-kabel istället för WiFi på en publik mässa. På en ren internträff som Grimslöv är jag nog inte alls orolig.
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Rocrail-Z21-MGP

Inlägg av Fredman »

Hur gör man då?
Är det bara att koppla ihop Rocraildatorn och routern med ethernetkabeln eller måste det till någon inställning i dator och/eller routern?
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Rocrail-Z21-MGP

Inlägg av Nicke »

Har du den svarta Z21 så medföljde en router, bara att jacka in rocrail-datorn i ledigt uttag.
Tänk på att den dator bör få IP-adress via DHCP i routern (färdigt i routern och oftast standard i dator, om du inte pillat själv :) )
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"