Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.

På vilket sätt ser du som aktiv att modulträffar i nollan ska arrangeras?

Omröstningen slutade 2021-07-30, 09:11

Försök vara med på andra träffar som arrangeras
0
Inga röster
Försök skapa en egen träff där vi bara kör och snackar nollan
5
38%
Spelar ingen större roll, bara något blir av
8
62%
 
Antal röster: 13

Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av GSJ »

Är inte nollanträffen på Lidingö i "egen regi" ? Vilka kriterier skall uppfyllas för att få denna klassificeringen? Inga andra skalor närvarande?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av LLJ »

Vill också gärna veta.

Men låt oss inte haka upp oss på detaljer utan istället glädjas åt att det arrangeras en 0:an körning.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

GSJ skrev: 2021-06-12, 13:13 Är inte nollanträffen på Lidingö i "egen regi" ? Vilka kriterier skall uppfyllas för att få denna klassificeringen? Inga andra skalor närvarande?
Nu är ni inne och märker ord, men "egen regi" innebär att man gör en träff för nollan och kör träffen för nollan. Enkelt, eller hur?

Det som gjorde att jag ville avgränsa var just det som jag skriver om i inlägget, ofta är förutsättningen att det ska bli en träff beroende på att det blir tillräckligt många. I flera av de träffar där nollan är med finns förbehållet att det blir något av även med de andra skalorna för att träffen ska hållas. Om förutsättningarna för träffen är att det måste till en H0 och/eller N bana för att den ska gå att genomföra, då är det inte i "egen regi"...

Med Lidingö som exempel, om Viktoria arrangerar en träff på Lidingö som blir av oavsett om andra skalor hänger på eller inte, då är den i "egen regi".

Det som avgör i "egen regi" är alltså om träffen kan stå på egna ben eller om den är beroende av att "något annat" också måste inträffa för att den ska kunna bli av. Ofta är det väl en fråga om hyra för lokalen, att dela hyran på ett fåtal deltagare blir snabbt dyrt...

Blev det bättre? Det är inte så svårt, allt hänger på vad man gör själv inom nollan, vad, var och hur andra gör spelar ingen roll alls...
Personligen tycker jag att det är mycket roligare om flera kan vara på plats samtidigt så man kan kika på andra skalor också...

Den egentliga orsaken till min fråga var att jag funderade på om en tr4äff, någon tid på året, här i Jönköpings trakten (mitt emellan Stockholm och Skåne) skulle vara något att kika på. En träff som bara innehåller nollan (och därmed kanske kan vara lite mindre...)

/Anders
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2021 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av LLJ »

Det är inte så svårt, allt hänger på vad man gör själv inom nollan, vad, var och hur andra gör spelar ingen roll alls... Personligen tycker jag att det är mycket roligare om flera kan vara på plats samtidigt så man kan kika på andra skalor också...
Det kan jag också ställa på.
Varje skala skall kunna bygga hur stort/litet den vill helt oberoende av varandra.

/Lars
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av PeterAlsén »

Eftersom jag vet varifrån i närtid uttrycket "Jo, det finns nog plats över om ni vill komma..." kommer ifrån så kan jag försöka räta ut en del frågetecken.

En modulträff blir vad den blir beroende på vilka moduler som anmäls samt vilka personer i övrigt som anmäler sig för att enbart köra. Jag håller inte i Höglandståg men är ganska insatt i den träffen ändå. Frågan om "Nollan kan vara med" besvarades med just "Jo, det finns nog plats över om ni vill komma..." detta var INTE en inbjudan med armbågen utan precis som jag skriver. Kommer det massor med nollan-moduler och mycket få i H0 blir alltså O-banan större än H0-banan, skulle det samtidigt "välla in" moduler i N, H0 och 0 så blir det ett angeläget problem att kanske behöva skaffa en större lokal eller lyxen att kunna välja vilka moduler som skall användas. Med detta sagt, Nollan är mkt välkomna till Höglandståg 2021.

Sedan har vi en annan aspekt, publik...... Jag uppfattar "Nollan-gänget" som inte så intresserade att "visa upp sig" utan hellre kör träffar för sig själva. Det tycker jag är synd, skala 0 är spektakulärt och visningsvänligt just beroende på storleken.
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av LLJ »

PeterAlsén skrev: 2021-06-27, 11:47 Sedan har vi en annan aspekt, publik...... Jag uppfattar "Nollan-gänget" som inte så intresserade att "visa upp sig" utan hellre kör träffar för sig själva. Det tycker jag är synd, skala 0 är spektakulärt och visningsvänligt just beroende på storleken.
Du har helt rätt i att vi egentligen borde ha mer publik körning i skala 0. Både för att modellerna är "stora" men också för att öka intresset för 0:an och gärna då i modulform i Sverige.
Men vi har ett moment 22: det finns för få moduler ännu för att kunna genomföra en rimlig publik körning samtidigt som vi behöver synas för att locka fler byggare till 0:an för att få fler moduler byggda.

/Lars
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av PeterAlsén »

Fast en mindre bana är bättre än ingen alls :-)
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av LLJ »

Det krävs ändå minst två stationer med rundgångsmöjlighet + lite linje emellan. Blir snabbt ganska många meter i 0:an.
Om man inte enbart skall köra en motorvagn fram och tillbaka.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av UBJ »

¨Jag uppfattar "Nollan-gänget" som inte så intresserade att "visa upp sig" utan hellre kör träffar för sig själva.¨

Förstår inte varifrån denna uppfattning kommer, den del av nollangänget som jag känner till brukar vara intresserade av publik.
Men jag fick min modul någorlunda körklar till Grimslövsträffen förra året, mars 2020, kanske ringer någon klocka där?
Det har ju inte varit läge för så mycket publikt sedan just mars 2020 och än vet vi inte hur det blir med hösten 21 heller.

När man väl kan göra publika grejer så vill jag absolut visa upp noll-moduler, när jag hunnit få något värt att visa. Beroende på sammanhanget så hänger det inte på antalet moduler, att tex ta ett par meter till en hobbyaffär kan vara ett sätt. Eller ta ett Lenz startset till mjklubben och låt medlemmarna kolla in grejerna lite närmare.
När jag fått mina Enköpingshamnsmoduler någorlunda visningsfärdiga så skulle jag vilja ta dom till Enköpings hamn en solig dag och ställa upp dom där.
Kanske kan få låna några meter i ett av magasinen. :)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Hur vill vi köra modulträffar i nollan?

Inlägg av kasoe »

Jag vet inte, det finns någon sorts uppfattning om att om man har Fremo-moduler så kör man inte publikt, men det hänger ju inte ihop alls...
Pratar man med medlemmar i Fremo från kontinenten så kör de publikt inom Fremo också, men det kallas inte för "Fremo-träff".

Jag tycker det är kul att köra publikt, och det har väl testats att köra trafikspel under publika delar och allt går att lösa skulle jag vilja påstå. Ingen är rätt eller fel utan bara olika sätt att göra det på...

Jag har släppt frågan som föranledde denna poll, om det skulle finnas intresse av att ordna en träff "bara för nollan", då troligen i Jönköpingstrakten.
Svaret finns, det kan vara något att fundera på även om en liten majoritet inte tycker det behövs. Min egen vilja att ordna en träff har dock minskat, jag får flashbacks till Dream-track där man var tvungen att definiera en massa om "syfte och mening" kring träffen för att folk skulle "förstå" vad det egentligen var, det har jag varit med om en gång, det räcker... Jag tänkte mest: skaffa en lokal, bjuda in andra och köra lite moduler i nollan, men så enkelt verkar det inte vara... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"