Kan Peco växlar förenklas?

Allmänt om H0
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Kan Peco växlar förenklas?

Inlägg av fs_toni »

Hej,
eftersom jag haft problem med fjädern (som ju inte är en fjäder utan en ståltråd helt enkelt), så tog jag bort den på växeln. Då inser jag ju att där sitter en väldans massa plast just runt fjäder-mekanismen och extra breda syllar. Så ser det väl inte ut i verklighetens växlar? Då funderar jag på om inte detta också kan tas bort? (Och så kan jag ju sätta dit två vanliga syllar istället istället för de klumpiga som satt innan.)

Men frågan är varför dessa växlar från början ser så klumpiga ut i själva konstruktionen? Är det helt enkelt så att något av det jag tagit bort faktiskt fyller ett syfte för funktionen? Eller borde man alltid utan problem kunna förenkla och slimma sin växel enligt min bild?
Någon som vet?
IMG_4521.jpg
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kan Peco växlar förenklas?

Inlägg av LLJ »

Håller inte med om att tråden enbart är en ståltråd. Utan något annat så håller sig inte tungorna i läge och växeln fungerar inte som det är tänkt. Använder man en växelmotor eller något annat som håller tungorna i sina lägen behövs inte fjädern.
De tjockare sliprarna går säkert att byta ut men var noga med att behålla rätt avstånd mellan spåren vid tungspetsarna.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Kan Peco växlar förenklas?

Inlägg av UBJ »

Nu har du försvagat växeln rejält, kanske funkar, kanske inte.
Tänkte du sätta dit några andra sliprar och i så fall hur tänkte du göra?
Intressant experiment.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Kan Peco växlar förenklas?

Inlägg av fs_toni »

UBJ skrev: 2019-12-03, 14:41 Nu har du försvagat växeln rejält, kanske funkar, kanske inte.
Tänkte du sätta dit några andra sliprar och i så fall hur tänkte du göra?
Intressant experiment.
Om de rejälare syllarna är nödvändiga av "förstärkningsskäl" så kan det förklaral. Växeln känns dock fortfarande stark och avståndet intakt mellan rälerna. Så är det nödvändig eller overkill förstärkning?

Tittar man på t ex en Tillig-växel så ser den inte ut att ha lika mycket extra plast och tjock syllar...

Det är ju utan tvekan så att all den extra plasten förfular en del tycker jag.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Kan Peco växlar förenklas?

Inlägg av LLJ »

Tror att den extra tjocka plasten finns där för att man skall kunna fästa Peco:s växelmotor under växeln.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Kan Peco växlar förenklas?

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2019-12-03, 15:08 Tror att den extra tjocka plasten finns där för att man skall kunna fästa Peco:s växelmotor under växeln.

/Lars
Det verkar logiskt, men det som gjort mig osäker är att många av alla dessa erfarna modulbyggare - av vilka många skattar utseendet och naturtrogenhet högt - ändå inte har velat ge sig på att såga/skära/slipa bort extrabreda syllar och all onödig plast runt Peco-växlarnas växeltungor... ??
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kan Peco växlar förenklas?

Inlägg av daniel »

Pecos växelmotor slår om växeln väldigt hårt. I vart fall de växelmotorer jag använde för 10 år sedan. Och jag tror att Kalmars modelljärnvägsklubb var tvungna att byta ut sina Peco växelmotorer för att de slog sönder växlarna. Så förstärkningen kanske handlar om:
1) Pecos växlar håller tungan hårt
2) Växelmotorn behöver därför vara stark
3) Växeln måste då klara av att växelmotorn drämmer till växeln vid omläggning

Tar man bort ståltråden och använder en långsam växelmotor typ Tillig, Tortoise eller servo, så kommer påfrestningarna på växeln vara mycket mindre.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Kan Peco växlar förenklas?

Inlägg av UBJ »

För min del så handlar det om att växeln ändå inte blir särskilt lik en svensk förebild, alla sliprar borde då flyttas och för min del så blev valet Pecos växlar eller bygga själv.
Jag tänker att det är viktigare att växeln funkar bra än att den ser bra ut, en eftergift till funktionaliteten helt enkelt.
Sedan har ju även verkliga växlar kraftigare slipers där och det sitter stänger mm för växelomläggningen.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Kan Peco växlar förenklas?

Inlägg av hakang »

daniel skrev: 2019-12-03, 18:00 Pecos växelmotor slår om växeln väldigt hårt. I vart fall de växelmotorer jag använde för 10 år sedan. Och jag tror att Kalmars modelljärnvägsklubb var tvungna att byta ut sina Peco växelmotorer för att de slog sönder växlarna. Så förstärkningen kanske handlar om:
1) Pecos växlar håller tungan hårt
2) Växelmotorn behöver därför vara stark
3) Växeln måste då klara av att växelmotorn drämmer till växeln vid omläggning

Tar man bort ståltråden och använder en långsam växelmotor typ Tillig, Tortoise eller servo, så kommer påfrestningarna på växeln vara mycket mindre.
Det problem jag har upplevt med Pecos växlar är att tungrälerna släpper från platsmojängen de sitter fast i, den som växelmotorns tråd fäster i. Det problemet uppstår när omläggningskraften är för stor (eller i mitt fall när slaglängden på de skjutomkopplare jag använde var för mycket längre än tungornas rörelse tillät). Kraftigare räler hade gjort varken till eller från i mitt fall. Användande av växelmotor av vad slag det vara må borde lösa det problem jag upplevde i alla fall.

/H
ANLD_1435
Inlägg: 99
Blev medlem: 2014-01-17, 16:26
Ort: Grödinge / Stockholm

Re: Kan Peco växlar förenklas?

Inlägg av ANLD_1435 »

Hellre tjocka syllar än tala med falska tungor :lol: :lol: :lol:
Stinsen vid Almarenäs
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"