Spårplan/panel-karta till ställverk?

Allmäna diskussioner och information
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Spårplan/panel-karta till ställverk?

Inlägg av fs_toni »

Jag tänkte nu börja under vintern bygga ställverk till min stations/terminal-modul. Kommer använda Möllehem mest för att jag redan prövat deras grejer lärt mig och köpt på mig.

Men jag vill ju att själva lådan i vilken ställverket byggs också ska ha en snygg bild av spårplanen i vilken jag kan montera knappar och dioder.
Jag har fått hjälp med bilden i PowerPoint-format. Och jag har en eventuell kontakt i Danmark som kan framställa en lagom tjock (typ 5 mm) skiva i plast med spårplanen tryckt på.

Men min fråga är nu om det också finns svenska företag som kan trycka upp i olika önskade storlekar spårplanen på en skiva som monteras i ställverkets panel? Hur har ni andra som byggt ställverk framställt panelens spårplan/karta på en skiva mm utifrån en bild?

Har ni också andra tips vid byggande av ställverks-panel?
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Spårplan/panel-karta till ställverk?

Inlägg av DagCatoSkårvik »

Hei,
kjenner ikke forholdene i Sverige, men jeg har fått trykket opp flere sporplaner på selvklebende ark hos et lokalt kopifirma. Tok bare med en pdf-fil med planen på så trykket de den for meg. De kan også montere den på en plate om jeg så ønsker.
Bild
MVH
Dag Cato
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Spårplan/panel-karta till ställverk?

Inlägg av fs_toni »

DagCatoSkårvik skrev: 2020-10-21, 14:08 Hei,
kjenner ikke forholdene i Sverige, men jeg har fått trykket opp flere sporplaner på selvklebende ark hos et lokalt kopifirma. Tok bare med en pdf-fil med planen på så trykket de den for meg. De kan også montere den på en plate om jeg så ønsker.
Ja, jag forventer det vil vara möjligt också i Sverige. Jag tänkte annars på om det är någon firma som trycker direkt på plast-plattor t ex?
Eller någon firma som t o m etsar/ristar in spårplanen i plast/metall?
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Spårplan/panel-karta till ställverk?

Inlägg av Henrik Maude »

Prova med att kontakta techstation.se. De laserskär och kan därmed också göra linje- och fältgravyr. Då ritar du upp spårplanen själv och laddar upp fil på deras hemsida.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Spårplan/panel-karta till ställverk?

Inlägg av hakang »

Jag använde detta:

- IKEA-ram, sågade till den för att få ett mer hanterbart format.
- Vitmålad masonitskiva
- Tamiya maskeringstejp
- Svart sprayfärg
- Vit Posca-penna för signalerna
- Kartplast för att skydda det hela. Den delen är det enda jag inte är helt nöjd med. Jag hade lika gärna struntat i det, tror inte det ger nåt annat än onödiga reflexer.

Resultatet av detta ser ut så här:

Bild
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Spårplan/panel-karta till ställverk?

Inlägg av fs_toni »

hakang skrev: 2020-10-21, 21:46 .....
Resultatet av detta ser ut så här:
För att vara ett "hemmabygge" så blev det ju mycket snyggt Håkan!

Men jag vill nog ändå ha något tryckt eftersom man då också kan få det snyggt med grafik och text. Jag tänker som så att "lek-glädjen" ökar mer när man har något riktigt snyggt att jobba med :-)
Och förhoppningsvis så är det något man kommer använda i måååånga år framöver.

Kolla t ex på denna bild nedan. (Vet inte hur man justerar att bilderna blir vända...)
Här finns numreringar på alla växlar och signaler samt grafiska bilder och texter - allt mycket snyggt gjort!

Jag har en PowerPoint på min station/kombiterminal med en liknande "panel" uppritad. Frågan är om man i Sverige av någon firma kan få den tryckt eller etsad med färg på en lagom tjock plast- eller metallskiva som man sedan kan börja montera knappar och dioder i för ställverket...?

Ingen som gjort detta här i landet? Ska kanske lägga ut frågan på Sv MJ-forum också...
IMG_6450.jpg
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Spårplan/panel-karta till ställverk?

Inlägg av hakang »

Jag funderade på det där med att få nåt upptryckt, mest för att kunna på dit text och symboler på ett sådär snyggt sätt. Jag valde bort det, mest för att jag vill kunna använda min panel från bägge sidor av stationen, då skulle ju texterna hamna uppåner. Med alternativet dubbla texter skulle det bli för plottrigt och inte snyggt tänkte jag. Dessutom var det ju billigare så här...
HugoLindahl
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-06-10, 02:21

Re: Spårplan/panel-karta till ställverk?

Inlägg av HugoLindahl »

Jag har sneglat lite på skyltmax.se.
De gör tryck på både aluminium och plast, hur kvaliten och trycket i sig kan jag inte uttala mig om. Men en aluminiumplåt i storleken 500*200 med tryck ligger på ca 700 kr vilket jag tycker låter prisvärt.

Problemet jag ser med denna typ av lösning är att inga hål är borrade vilket man själv får göra. Vidare så vet jag inte hur trycket påverkas av borrningen om den håller ihop eller om det är någon "plastfilm" som dras sänder.

Själv är jag en lustig typ så jag har ritat i SketchUp, inte det bästa och inte heller det sämsta. Det svåra jag tycker är att få bilder i någorlunda hög upplösning från detta program då det inte riktigt finns någon bra funktion för detta ändamål.
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Spårplan/panel-karta till ställverk?

Inlägg av hakang »

Jag har gjort paneler i aluminium för länge sen. Det blev väl ok men det var inte lätt att borra snygga hål i den tunna plåten. Jag hade väl för hög/låg fart på borren tror jag.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Spårplan/panel-karta till ställverk?

Inlägg av AlexanderEhn »

HugoLindahl skrev: 2020-10-23, 07:29 Jag har sneglat lite på skyltmax.se.
De gör tryck på både aluminium och plast, hur kvaliten och trycket i sig kan jag inte uttala mig om. Men en aluminiumplåt i storleken 500*200 med tryck ligger på ca 700 kr vilket jag tycker låter prisvärt.

Problemet jag ser med denna typ av lösning är att inga hål är borrade vilket man själv får göra. Vidare så vet jag inte hur trycket påverkas av borrningen om den håller ihop eller om det är någon "plastfilm" som dras sänder.

Själv är jag en lustig typ så jag har ritat i SketchUp, inte det bästa och inte heller det sämsta. Det svåra jag tycker är att få bilder i någorlunda hög upplösning från detta program då det inte riktigt finns någon bra funktion för detta ändamål.
Skyltmax är bra! Lokalt bolag här i Partille, är bekant med han som driver och startade det. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"