Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av fs_toni »

Min fullständigt personliga åsikt är att ni som arrangörer skulle kunna överväga att tillåta fler än 50 att anmäla sig. När man redan nu ser 45 anmälda samtidigt som vi läser att H0-banan blir mindre än sist, så tror jag det vore synd att begränsa till 50, om det skulle råka vara t ex 60 som vill deltaga.
Jag har läst på om regelverket och som Anders säger i ett tidigare inlägg så gäller det varken för ideella föreningars sammankomster eller för skolor eller skolmatsalar. Endast om Grimslöv hade upplåtit allmänheten tillträde så hade ordningslagen varit aktuell.

Jag var på FREMO-träff i Kolding i september och har följt upp med arrangören och några enskilda deltagare som hört av sig. Ingen känner till att någon enda blivit sjuk efter den träffen.

Så tänker jag på flyg, bussar etc där folk sitter tätt, tätt och intrycket är då att om vi vore 50, 60 eller 70 deltagare i Grimslöv så är inte antalet kritiskt avgörande. Viktigare är att vi ventilerar lokalen väl ofta, har gott om handsprit i lokalen, tvättar händerna då och då, samt håller avstånd i lunchmatsalen (kanske två lunchpass om vardera 30 min med en tom stol emellan?) så borde denna träff kunna tillåta fler att deltaga. Dessutom såklart tydliga krav på att deltagare med symptom endera inte deltager eller låter testa sig direkt innan träffen.

Jag tycker det vore synd att vi begränsar deltagande i nuläget med den relativt begränsade smittspridningen i samhället.

Tvärtom: ifall det blir en allmän spridning i samhället på betydligt högre smittonivåer än idag såsom i våras, så avlyser man helt sonika hela träffen.

Ett kuriosa är väl att det sannolikt i efterhand kan antas att det rådde en extremt hög smittspridning i samhället under tiden för Grimslöv 2020! (Vi visste dock inte om det då eftersom testningen och dödsfallen ännu vid det tillfället inte kommit igång fullt ut...) Ändå vill jag tror att inget allvarligt känt sjukdomstillfälle resulterade som en följd av Grimslöv 2020. Det leder mig till tanken Grimslöv 2021 borde kunna vara en säker träff även med något fler än 50 deltagare.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av Per Widell »

fs_toni skrev: 2020-10-07, 14:39Ett kuriosa är väl att det sannolikt i efterhand kan antas att det rådde en extremt hög smittspridning i samhället under tiden för Grimslöv 2020!
Nja, just detta stämmer inte helt då smittspridningen inte tagit fart helt så tidigt.
Grimslöv 2020 slutade 8 Mars och inkubationstiden är upp till 14 dagar. Fram till 22 Mars hade vi aldrig haft över 200 smittade per dag medan vi veckan efter nästan aldrig hade under 500 smittade per dag. Så det var någon vecka efter Grimslöv som det verkligen tog fart så jag hade då inte velat jämföra årets träff med hur en smittspridning kan inverka 2021.
Däremot tyckte jag du hade ett lysande förslag om att köra dubbla lunchgrupper.
En annan tanke är att det kanske inte borde vara så många banor med tanke på det begränsade deltagarantalet? Förmodligen oerhört konservativt förslag det medges...
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Personlig körhandtag hade varit en sak med.
Vi har väldigt hårt på jobbet med saker som man delar. Och det ska helst undvikas så länge det går.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av StaffanWiman »

Med UT4 eller Multimus går det ju lätt att ställa in lokets adress men vi har ju fortfarande vagnskorten...
Sedan tror väl jag att det är den luftburna smittan som är vanligast. Avstånd, vädring.
Yttersta försiktighet veckorna före så man inte är smittad när man kommer.

/ Staffan
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av fs_toni »

Per Widell skrev: 2020-10-07, 22:34
fs_toni skrev: 2020-10-07, 14:39Ett kuriosa är väl att det sannolikt i efterhand kan antas att det rådde en extremt hög smittspridning i samhället under tiden för Grimslöv 2020!
Nja, just detta stämmer inte helt då smittspridningen inte tagit fart helt så tidigt.
Grimslöv 2020 slutade 8 Mars och inkubationstiden är upp till 14 dagar. Fram till 22 Mars hade vi aldrig haft över 200 smittade per dag medan vi veckan efter nästan aldrig hade under 500 smittade per dag. Så det var någon vecka efter Grimslöv som det verkligen tog fart....
Vecka 10 togs strax över 4000 provtagningar i Sverige. Senaste veckorna tas ca 130 000 provtagningar. Hade vi även vecka 10 tagit 130 000 prover så talar allt för att mängden positiva vecka 10 varit skyhögt över den som råder idag.

Poängen är att vi faktiskt haft en träff som gick bra, mitt under en period med stor spridningsrisk - trots att i stort inga alls skyddsåtgärder vidtogs.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av fs_toni »

StaffanWiman skrev: 2020-10-08, 07:19 Med UT4 eller Multimus går det ju lätt att ställa in lokets adress men vi har ju fortfarande vagnskorten...
Sedan tror väl jag att det är den luftburna smittan som är vanligast. Avstånd, vädring.
Yttersta försiktighet veckorna före så man inte är smittad när man kommer.

/ Staffan
Det vi gjorde på FREMO-träffen i Kolding var att helt enkelt utgå från att saker som vi rör vid är en risk men välja att istället hantera risken snarare än försöka slå knut på träffen med att komplicera saker. Så man bytte vagnskort och körhandtag som vanligt men spritade eller tvättande händer efter avslutat uppdrag. Samma med TKL men där är det ju ett fåtal personer under en träff som rör vid ställverket

Svårare är väl i så fall maten: ska alla röra samma slev när man har buffé? Kökspersonalen har vidrört bestick, glas, bordsytor, stolar mm. Här kan man tvätta händer även EFTER måltiden.

Men i grund och botten gäller nog att en viss risk måste man vara beredd att acceptera om man ska kunna alls ha glädje av att åka på träff framöver.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av AlexanderEhn »

För N-skalekörningen i Mölndal i November kommer jag försöka få till alla möjliga åtgärder för att göra det säkert.
Kommer snegla på Fremokörningen i Kolding.

Men jag håller helt med Toni's ursprungliga input. Det finns väldigt få rimliga skäl till att begränsa till just 50st.


Kan ju också konstatera att det inte kommer bli någon N-Re-bana under nuvarande förutsättningar.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av BoA »

Jag är verkligen lekman i sammanhanget men ställer mig ändå undrande till inställningar som framförs!
AlexanderEhn skrev: 2020-10-09, 10:46 Men jag håller helt med Toni's ursprungliga input. Det finns väldigt få rimliga skäl till att begränsa till just 50st.
Jag förstår inte skillnaden mellan sk. offentliga tillställningar och träffen i Grimslöv?
Finns stipulerade regler vad gäller antalet enligt folkhälsomyndigheten.
50 personer är väl 50 personer oavsett vad tillställningens ursprung är!
Även 10 personer kan vara för många!
fs_toni skrev: 2020-10-08, 08:05 Men i grund och botten gäller nog att en viss risk måste man vara beredd att acceptera om man ska kunna alls ha glädje av att åka på träff framöver.
Kommer det någon med lindriga symtom som kan tänka sig att ta risken för att få åka på träff?
fs_toni skrev: 2020-10-08, 07:33 Poängen är att vi faktiskt haft en träff som gick bra, mitt under en period med stor spridningsrisk - trots att i stort inga alls skyddsåtgärder vidtogs.
"En gång är ingen gång" ger ingen garanti framöver :roll:

Vi ser en ökning av smittan i samhället, beror detta på att man töjer på reglerna för att man inte tolererar att inskränka sitt liv?
AlexanderEhn skrev: 2020-10-09, 10:46 För N-skalekörningen i Mölndal i November kommer jag försöka få till alla möjliga åtgärder för att göra det säkert.
Kommer snegla på Fremokörningen i Kolding.
När?
/Bosse
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av Per Widell »

fs_toni skrev: 2020-10-08, 07:33 Poängen är att vi faktiskt haft en träff som gick bra, mitt under en period med stor spridningsrisk - trots att i stort inga alls skyddsåtgärder vidtogs.
Nu var min poäng inte att det var färre testade i Mars jämfört med nu, det är självklart. Min poäng var att vi INTE var i hög smitta förra träffen, det kom igång först 3-4 veckor efter.

Därmed är det enligt mig felaktigt att mena att kommande träff funkar för att förra funkade. Därmed inte sagt något om ifall nästa träff kan funka eller ej...
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av AlexanderEhn »

BoA skrev: 2020-10-09, 13:14 Jag är verkligen lekman i sammanhanget men ställer mig ändå undrande till inställningar som framförs!
AlexanderEhn skrev: 2020-10-09, 10:46 Men jag håller helt med Toni's ursprungliga input. Det finns väldigt få rimliga skäl till att begränsa till just 50st.
Jag förstår inte skillnaden mellan sk. offentliga tillställningar och träffen i Grimslöv?
Finns stipulerade regler vad gäller antalet enligt folkhälsomyndigheten.
50 personer är väl 50 personer oavsett vad tillställningens ursprung är!
Även 10 personer kan vara för många!

Min analys av läget är att det är lika riskfyllt att vara 30 person som att vara 70. Det finns inget som säljer att just 50 personer är en magiskt gräns. Dubbelt så många deltagare kan en ju tycka skulle dubblera risken för smitta, men så som croronaviruset tycks bete sig så är det just när du kommer i närheten av en smittad person (förutsatt att du tvättar/spritar händerna ofta och torkar av ytor efter dig) Så bara för att det är dubbelt så många deltagare, gör inte det att kunna kommer interagera med dubbelt så många personer.

Själv är jag väldigt restriktiv själv, under rådande omständigheter är det högst tveksamt att jag kommer komma alls till Grimslöv. Läget behöver förbättras kraftigt. Och jag räknar kallt med att kunna avboka min plats om smittoläget inte förändras.

Skillnaden mellan offentliga tillställningar och privata tillställningar är ju möjligheten att som arrangör kunna ha egna restriktioner och neka människor att komma om de inte skulle vara tillräckligt friska.

Det är ju givet att vi inte kommer kunna äta maten på samma sätt som vi har gjort tidigare, med buffé och så trångt mellan borden. Men jag förutsätter att arrangörerna har en plan för att vi ska kunna få mat portionsförpackat och att matsalen kommer vara luftigare möblerad och att vi inte är fler än ca 10-15 som äter samtidigt.
BoA skrev: 2020-10-09, 13:14
AlexanderEhn skrev: 2020-10-09, 10:46 För N-skalekörningen i Mölndal i November kommer jag försöka få till alla möjliga åtgärder för att göra det säkert.
Kommer snegla på Fremokörningen i Kolding.
När?
20'e-22'e November. Möbelgatan enligt tidigare.
Inbjudan kommer. Avvaktar att jag har kommit på ett upplägg som gör att vi kan minimera smittorisken.
Jag sneglar rätt mycket på Fremos restriktioner. https://www.fremo-net.eu/en/corona-pandemic/
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Grimslöv 2021 (ModulSyd är arrangör)"