K- nycklarnas funktion
- FreddePettersson
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: K- nycklarnas funktion
Ska man köra verklighetstroget blir det mycket att tänka på när man planerar sin modul och ställverk samt alla växlar längs linjen!!
/Fredde
/Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Re: K- nycklarnas funktion
och i värsta fall så krävs det ett par år på skola i Ängelholm för att vara med på en modulkörningFreddePettersson skrev:Ska man köra verklighetstroget blir det mycket att tänka på när man planerar sin modul och ställverk samt alla växlar längs linjen!!
/Fredde

mvh/anders
Re: K- nycklarnas funktion
De kanske kunde ha en snabbkurs för mjlokförare 
Med vänlig hälsning, Jonas

Med vänlig hälsning, Jonas
Re: K- nycklarnas funktion
Vilken av Outbusnycklarna blir K16?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
- FreddePettersson
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: K- nycklarnas funktion
Ska kolla vilken det blir.
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Re: K- nycklarnas funktion
K13?UrbanJohansson skrev:Hej!
Ännu en länk med spårplaner http://www.trafikverket.se/PageFiles/54 ... stem_r.pdf
K1 - används för att låsa fast resp K-nyckel.
K12-16 används för stationsdriften (lite förenklat är det tkls nycklar)
Intressant att det till vänster på Bjärka Säby finns en "K?"... (nere till vänster) en bortglömd nyckel?
Körde med nycklar och växlar samt spårspärr på den norska lastplatsen i Älmhåla. Men att ha det på en hel station... hmmm. Obemannat läge kanske?
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Re: K- nycklarnas funktion
Nycklar har använts dels på obemannade trafikplatser, där tågps har med sig en huvudnyckel (K16), och dels för att spara pengar vid ställverksbygge på stationer, där växlar, signaler och spårspärrar som inte används så ofta låses med kontrollås. Fast några av ställverken jag sett på Inlandsbanan i somras var det bara infartssignalerna som ställdes från ställverket. Alla växlar hanterades med K-nycklar.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
- FreddePettersson
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: K- nycklarnas funktion
K16 = Y4
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd
Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Re: K- nycklarnas funktion
Gött!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan