Lägga räls direkt på cellplast?

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av Gissberg »

Är det nackdel att limma spår direkt på cellplasten? Spåret skruvas ju fast i gavlarna med tieplates och en cellplastskiva täcker då modulen övrigt. Det vore ju smidigt om man ska ha fler spår och växlar på ytan.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av UBJ »

Jag har provat lite med markiso och växlar och tycker det blir krångligare.
Det är bra att kunna skruva fast växeldrivningarna så att dom sitter och så att det går att justera infästningen.
Jag tycker att det är enklare med plywood under spåret helt enkelt.
Plywood räcker ju med 10 mm, ska man ha markiso måste man gå upp i tjocklek och då krävs det längre slaglängd för växeldriven eller så får man försänka driven i markison.
Med växeldrivningar följer ofta behov av att fästa en del annan elektronik och även då tycker jag att det är enklare och känns stadigare med infästning med skruv än att limma i markiso.
Kanske finns någon annan som lyckats bättre med markiso?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av daniel »

Jag har byggt mina americaN-moduler med 50mm markisoleringsskiva och en 4mm plywoodskiva ovanpå. Gavlar och långsidor med 9 eller 12 mm björkplywood. Då får jag en stadig och inte alltför tung modul som det är lätt att fästa växlar i.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av Gissberg »

Jag har kvar en massa pecoväxlar sen 90-talet då jag hade en modelljärnväg längs väggarna. På undersidan av dem sitter en liten växelmotor fäst. Den får man ju göra hål för i cellplasten precis som jag en gång gjorde i plywooden. En fördel med cellplasten är ju att det går att karva ut försänkningar i landskapet och lätt att sticka ner träd och stolpar.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av JanFrelin »

Gissberg skrev: 2020-09-16, 18:58 Jag har kvar en massa pecoväxlar sen 90-talet då jag hade en modelljärnväg längs väggarna. På undersidan av dem sitter en liten växelmotor fäst. Den får man ju göra hål för i cellplasten precis som jag en gång gjorde i plywooden. En fördel med cellplasten är ju att det går att karva ut försänkningar i landskapet och lätt att sticka ner träd och stolpar.
Jag byggde ett par linjemoduler med som tråg med spår på plywood och resten i cellplast, det bästa av två världar.På linjemoduler spelar det egentligen inte så stor roll, men bygger jag en bangård vill jag gärna komma åt från undersidan.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av kasoe »

Jag minns en artikelserie i Model Railroader om en anläggning "Maumee Route" som byggdes som en hyllbana med låg vikt som ett mål.
Den tror jag är byggd direkt på cellplast, han hade "profilverktyg" för värmeskärning i cellplasten som han skar ut banvall och diken med i ett svep.

Googla på "maumee route model railroad" så dyker det upp en del, kanske du kan hitta något där.

Det kan hända jag har de gamla MR tidningarna någonstans... Men var... Ja... Säg det... ;)

/Anders ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av Gissberg »

UBJ skrev: 2020-09-16, 17:21 Jag har provat lite med markiso och växlar och tycker det blir krångligare.
Det är bra att kunna skruva fast växeldrivningarna så att dom sitter och så att det går att justera infästningen.
Jag tycker att det är enklare med plywood under spåret helt enkelt.
Plywood räcker ju med 10 mm, ska man ha markiso måste man gå upp i tjocklek och då krävs det längre slaglängd för växeldriven eller så får man försänka driven i markison.
Med växeldrivningar följer ofta behov av att fästa en del annan elektronik och även då tycker jag att det är enklare och känns stadigare med infästning med skruv än att limma i markiso.
Kanske finns någon annan som lyckats bättre med markiso?
Du nämner växeldrivning, är det en motor som får växeln att byta läge långsamt och tyst? De växelmotorer jag har byter läge snabbt och med en smäll. Kan vara idé byta ut dem i så fall. Ett sätt att underlätta åtkomlighet under växeln kunde ju vara att limma en mindre plywoodbit under växeln och fästa växeldrivningen på den och skära upp utrymme för plywooden i cellplasten vid placeringen.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av UBJ »

Jag använder Möllehems servo-lösning på Tibro. Funkar bra och bra support också.
Dom kan vara lite knepiga att ställa in men när det är gjort så funkar dom bra.
Finns fler som använder dom i MMM så du borde kunna få hjälp med installationen om det behövs.
Tänk på att växlarna ska göras dcc-vänliga, lite av standard i MMM är Peco electrofrog-växlar.
Dom nya Peco-växlarna är mer förberedda för dcc än gamla växlar så jag tror det lönar sig att handla nytt (som vanligt).
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av Gissberg »

UBJ skrev: 2020-09-17, 08:43 Jag använder Möllehems servo-lösning på Tibro. Funkar bra och bra support också.
Dom kan vara lite knepiga att ställa in men när det är gjort så funkar dom bra.
Finns fler som använder dom i MMM så du borde kunna få hjälp med installationen om det behövs.
Tänk på att växlarna ska göras dcc-vänliga, lite av standard i MMM är Peco electrofrog-växlar.
Dom nya Peco-växlarna är mer förberedda för dcc än gamla växlar så jag tror det lönar sig att handla nytt (som vanligt).
Jodå, dcc-vänliga ska dom bli, Seth fixar det. Det här med det elektriska och styrningar är inte mina hemmaområden, "Möllehems servo-lösning" - vad innebär det, växeldrivning, signaler, avkänning av tåg på spår eller...?
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Lägga räls direkt på cellplast?

Inlägg av BoA »

Gissberg skrev: 2020-09-17, 10:40
UBJ skrev: 2020-09-17, 08:43 Jag använder Möllehems servo-lösning på Tibro. Funkar bra och bra support också.
Dom kan vara lite knepiga att ställa in men när det är gjort så funkar dom bra.
Finns fler som använder dom i MMM så du borde kunna få hjälp med installationen om det behövs.
Tänk på att växlarna ska göras dcc-vänliga, lite av standard i MMM är Peco electrofrog-växlar.
Dom nya Peco-växlarna är mer förberedda för dcc än gamla växlar så jag tror det lönar sig att handla nytt (som vanligt).
Jodå, dcc-vänliga ska dom bli, Seth fixar det. Det här med det elektriska och styrningar är inte mina hemmaområden, "Möllehems servo-lösning" - vad innebär det, växeldrivning, signaler, avkänning av tåg på spår eller...?
Rubbet!

Se http://www.mollehem.se/index.php
/Bosse
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"